Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toiset laihtuu nopeammin ja pysyy hoikkina?

Vierailija
17.06.2015 |

Lihoin (tai turposivat lähinnä) raskauden aikana 20 kiloa. Olen aina ollut hoikka. BMI huidellut 17-21 väliä. Nyt 10 kk synnytyksestä olen lähtöpainossa. Ei siinä mitään, mutta olen syönyt koko ajan samoin. En ole vähentänyt herkkuja, liikkunut olen jonkin verran (4 km juoksulenkki 2 kertaa viikossa). Nyt alkaa taas lihaksetkin näkyä, en ole siis edes laiha läski. 

Miten on mahdollista, että jotkut joutuvat tekemään paljon töitä hoikan, kiinteän vartalon vuoksi, toiset tekee hyvin vähän? Ystäväni liikkuu paljon enemmän kuin minä ja on 20 kiloa ylipainoinen, ruoka melko samaa. 

Varastoiko toisten vartalot rasvaa vai mikä juttu tämä on? En ole edes nuori, vaan 35-vuotias. Hämmentää. Luulin, että jotain läskiä jäisi. Imetin vain 3 kk.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että toiset kasvavat yi 170-senttisiksi kun minä en? Miten toisilla voi olla musta tukka kun minulla on vaalea? Miten ihmeessä joidenkin silmät ovat ruskeat? Miksi siskollani on kaksi numeroa isompi jalka kuin minulla? Miksi niin monella on allergia, vaikka minulla ei ole?

Vierailija
2/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen vaikuttaa milteinpä kaikki. Aiempi kehonkoostumus, geenit, suoliston bakteerikanta, yleiset tekijät (esim. kuinka paljon saa unta). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi todennäköisesti syö liian paljon tai sit vetelee paljon herkkuja ja alkoa muttei kehtaa kertoa sitä. Mutta tosiaan kyllä joillakin ihmisillä on parempi aineenvaihdunta, kuin toisilla, mikä vaikuttaa laihtumiseen. Myös, jos on lapsesta saakka urheillut paljon ja on siellä pohjalla joku kunto ja lihakset niin on helpompi päästä takas timmiin kuntoon, kuin sellasen ihmisen, joka ei ole oikein koskaan aktiivisesti harrastanut.

Vierailija
4/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä epäilen, että se liittyy ainakin mun kohdalla aineenvaihduntaan ja hyötyliikunnan määrään (ts. mä en osaa olla paikallani ja ottaa lungisti) sekä siihen, että olin tosi hyvässä kunnossa ennen raskautta. Synnytyksestä nyt 6 kk. Viikko synnytyksestä olivat raskauskilot poissa (12kg), kolme viikkoa niin maha lähes täysin ennallaan. Nyt puolen vuoden kohdalla vatsalihakset alkavat näkyä vaikken ole vielä edes tehnyt yhtään vatsalihasliikettä! Mä en ole ole pystynyt vielä liikkumaan enempiä, koska nivelet ovat vieläkin kipeät, ja varmaan tulevat olemaankin koko imetyksen ajan. Tämä ei ole siis ilkeilyviesti niille, jotka palautuvat hitaammin.

Vierailija
5/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käytännössä huomannut laihduttavien ystävien "terveellinen ruoka" ei aina ole kovinkaan kevyttä. Monella esimerkiksi proteiinia tulee aivan liikaa ja mitä keho tekee ylimääräiselle proteiinille - muuttaa sen rasvaksi.
ja nämä samat kaverit aina hokevan "ei mulle lähde nälkä tosta"... eli annoskoot....

Vierailija
6/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin muuten mainita, että siskoni on ylipainoinen, ei palautunut raskauksista. Samoja geenejä kuitenkin kantaa. 

Täällähän aina toitotetaan, että liikunta ja ravinto vaikuttaa, ei ihmisten erilaisuus. Joten miten on?

Joskus jaksoin liikkua enemmän, kävin salilla puoli vuotta kolme kertaa viikossa. Tästä jo monta vuotta. Tuolloin näkyi lihakset jo tosi hyvin. Luulisi, että rankempaa treeniä tarvisi siihenkin.

Vatsalihakset näkyy nyt mullakin. Yhtään vatsalihastreeniä en ole tehnyt, fyssari kielsi suorien vatsalihasten teon vuodeksi vaikean synnytyksen takia (alakautta).

En vain tajua. Jotkut kysyneet, miten pysyn bikinikunnossa. En osaa vastata.

Vierailija
7/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 siis ap

Vierailija
8/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:19"]

Unohdin muuten mainita, että siskoni on ylipainoinen, ei palautunut raskauksista. Samoja geenejä kuitenkin kantaa. 

[/quote]

Oletko hieman yksinkertainen? :-D Ei sulla ja siskollasi ole identtistä DNA:ta. Silloin olisi, jos olisitte identtisiä kaksosia.

Vierailija
9/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on aktiivisuudessa isoja eroja. En tarkoita salitreeniä vaan ihan huomaamatonta hyötyliikuntaa. Toiset oikeasti istuvat kotona vain sohvalla, toiset ramppaavat koko ajan ala- ja yläkerran väliä imuria ja likapyykkiä kantaen.

Vierailija
10/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:24"]

Ihmisillä on aktiivisuudessa isoja eroja. En tarkoita salitreeniä vaan ihan huomaamatonta hyötyliikuntaa. Toiset oikeasti istuvat kotona vain sohvalla, toiset ramppaavat koko ajan ala- ja yläkerran väliä imuria ja likapyykkiä kantaen.

[/quote]

Totta, ja jopa ei-tahdonalainen paikallaanliikuskelu voi selittää useamman sadan kcal kulutuserot aktiivisimpien ja pasiiviisimpien välillä. Toisethan esim. sohvalla istuessaan istuvat hyvin rauhallisesti ja liikkumatta, kun toiset koko ajan tekee jotain pientä: näpräävät hiuksiaan, heiluttavat jalkaterää, muuttavat asentoa. Tuollainen kulutus voi koko päivän aikana olla yllättävän suurta.

Vierailija
11/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:22"]

[/quote]

Oletko hieman yksinkertainen? :-D Ei sulla ja siskollasi ole identtistä DNA:ta. Silloin olisi, jos olisitte identtisiä kaksosia.

[/quote]

En tarkoittanut samaa DNA:ta, tarkoitin samoja geenejä, joita on saanut vanhemmilta. Tietysti sisko on perinyt eri suhteessa eri asioita. Mutta on hän enemmän samaa perimää kuin esim. kaveri. :)

Vierailija
12/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:30"]

[/quote]

[/quote]

En tarkoittanut samaa DNA:ta, tarkoitin samoja geenejä, joita on saanut vanhemmilta. Tietysti sisko on perinyt eri suhteessa eri asioita. Mutta on hän enemmän samaa perimää kuin esim. kaveri. :)

[/quote]

Sisarustenkin välillä on järjettömän suuria eroja. Jo ihan vakavien sairauksien esiintymisen kanssa, ei tule siis yllätyksenä, että myös kehon koostumuksessa ja lihomistaipumuksissa on suuria eroja.

Vierailija
13/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinua liikuttaa toisten paino. Ai juu, lähellä alipainoa on normaali

Vierailija
14/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sisarustenkin välillä on järjettömän suuria eroja. Jo ihan vakavien sairauksien esiintymisen kanssa, ei tule siis yllätyksenä, että myös kehon koostumuksessa ja lihomistaipumuksissa on suuria eroja.

[/quote]

Totta tämäkin. 

Ap

Vierailija
15/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 missä olit biologian tunneilla??

Vierailija
16/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sana: tahdonvoima. Kaikki muu on tekosyytä.

Vierailija
17/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:36"]

[/quote]

Omahan tässä liikuttaa. Aloin miettiä ilmiötä. Ja minulle asiasta huomautellaan, minä en muiden painosta välitä. Niin ja oon nyt bmi 21 eli täysin normaali, ei lähelläkään alipainoa. Miksi tämä hyökkäys?

Vierailija
18/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:36"]

[/quote]

Omahan tässä liikuttaa. Aloin miettiä ilmiötä. Ja minulle asiasta huomautellaan, minä en muiden painosta välitä. Niin ja oon nyt bmi 21 eli täysin normaali, ei lähelläkään alipainoa. Miksi tämä hyökkäys?

[/quote]Ja lähellä alipainoa olisi muutenkin vielä normaalia. 

Vierailija
19/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:45"]

Kaverisi todennäköisesti syö liian paljon tai sit vetelee paljon herkkuja ja alkoa muttei kehtaa kertoa sitä. Mutta tosiaan kyllä joillakin ihmisillä on parempi aineenvaihdunta, kuin toisilla, mikä vaikuttaa laihtumiseen. Myös, jos on lapsesta saakka urheillut paljon ja on siellä pohjalla joku kunto ja lihakset niin on helpompi päästä takas timmiin kuntoon, kuin sellasen ihmisen, joka ei ole oikein koskaan aktiivisesti harrastanut.

[/quote]

Kaveri ei juo alkoa ollenkaan. Hän myös urheili lapsena minä en. Aineenvaihdunta sitten kai. Se tosin ei tällä palstalla yleensä ole käypä selitys. :)

ap

Vierailija
20/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin paljon geneettistä. Lisäksi vilkkaus eli arkiaktiivisuuden määrä vaikuttaa. Lisäksi toiset ovat vauvasta lähtien persompia ruualle ja se on heille tärkeämpää kuin toisille. Siksi toisen on näennäisesti helpompi pysyä hoikkana koska ruoka ei ole mielessä 24/7.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan