Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Villasukan neulojat hoi! tarvitsisin hiukan neuvoja, yritän tehdä ensimmäistä villasukkaa

Vierailija
07.02.2022 |

Käsityöihmiset, yritän opetella tekemään villasukkia, mutta ohjeet tuottavat päänvaivaa. Varren sain neulottua, siinä ei ongelmia, mutta kantapää on hankala. Yhdessä ohjeessa on että pitäisi kaventaa ennen kantapäätä, neuloa varren jälkeen pari oikeaa kierrosta ja samalla kaventaa 6 silmukkaa pois(oletus ohjeessa on että silmukoita on ollut 48) ja sitten alkaa tekemään kantapäätä 20 silmukalla. Toisessa ohjeessa ei tarvitse kaventaa mitään, kahdella puikolla vaan kantapäätä tekemään. Mutta miten kun teen sukkia yhteensä 64 silmukalla? Lanka oli ehkä hiukan ohuempaa kun 7 veljestä, puikot 3.5 ja neulon aika tiukkaa niin varresta tuli ainakin sopiva tuolla määrällä. Tein ensin 48 silmukalla, mutta varresta tuli sen verran tiukka että purin sen ja aloitin alusta. Sukissa on hyvä olla vähän väljyyttä. Niin kavennanko vai teenkö kantapäätä vaan kahdella puikolla eli yhteensä 32 silmukalla, tuleeko liian iso siitä kantapäästä?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googleta esim. Martat villasukat ja katso video. Pääset hyvin kärryille.

Jos et pääse kärryille, niin sitten vaikka soitat/lähetät sähköpostin (jos s-osoite siellä) sinne Marttoihin.

Täällä on niin monia vähän hölmöjä ohjeita. Kun kerran sukka on aloitettu ja varsi on nyt hyvä, niin ei sitä kannata ruveta purkamaan. Moni ei näytä ottavan sitäkään huomioon, että ihmisten käsiala on erilaista. Toiset kutovat löysää ja toiset tiukkaa jälkeä ja sekin vaikuttaa kokoon.

Hengessä mukana toivon hyviä neulontahetkiä ja tuloksia. Ja jonkun taitavan ja fiksun villasukkaenkelin ilmestymistä neuvomaan.

Vierailija
22/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole aiemmin tehny sukkia, etsi yksi ohje joka on tehty käyttämällesi langalle ja pitäydy siinä. Älä ala soveltamaan ohjetta.

En ole varsinaisesti juuri tuolle langalle löytänyt ohjetta, se on prisman house merkkiä. 5lankasäiettä yhdessä. Olen katsonut näitä kahta allaolevaa ohjetta. Silmukkamäärän sovelsin itse,siihen määrään en löydä ohjetta, kaikki ohjeet on 48 silmukalle. Missään ei kerrota mitä tehdä jos tekee suuremmalla määrällä. Lapasia osaan kyllä neuloa, villasukat ihan utopiaa. 😟

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/09/16/neulo-yksinkertaiset-sukat-joi…

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/tee_itse/neulonta/villasukan_oh…

Katso langan vyötteestä ens alkuun langan tiheys ja sen mukaan valitset ohjeen. Esim. Novitalla on helposti ymmärrettäviä sukan ohjeita aloittelijalle.

Minun käsiala on ihan erilainen kuin ohjeissa. Eli sen mukaan ei voi mennä testaamatta. Ja aloittajalla selkeästi on tiukka käsiala.

Aloittaja on viesteistä päätellen totaali aloittelija ja pihalla kuin lintulauta :) Ei silloin kannata alkaa itse ohjetta keksimään, pilaa vain oman käsityöinnostuksen alkuunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella sekavat noi Kodin kuvalehden ohjeet ainakin. Ei tarvi kolmea puikkoa kantapään kavennuksiin.

Vierailija
24/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tee kantapää 31 silmukalla - teen vuodessa kymmeniä sukkia - pariton määrä - kantakavennus 10 - 11 -10 - tee 28 krs - poimi 15-16s

Teetkö tuolla määrällä jos puikolla on 16 silmukkaa? Itse laittaisin 12+13+12. Mutta tykkään että kantapala tulee suht leveäksi. Ja tässä ajattelen käsialan olevan tiukkaa.

Vierailija
25/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kantapään sivulle tulee aina ´reikäriviˋ just siihen kohtaan, jossa kantapään sivut liittyy muuhun sukkaan? Onko se nyt sitten se kavennuskohta..osaisiko joku vastata tähän?

Vierailija
26/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tee kantapää 31 silmukalla - teen vuodessa kymmeniä sukkia - pariton määrä - kantakavennus 10 - 11 -10 - tee 28 krs - poimi 15-16s

Mitä tämä tarkoittaa? Ajattelin jokin aika sitten aloittaa neulomisen, mutta en ymmärtänyt ohjeita, niin se sitten jäi. Viimeksi olen neulonut yli 25 vuotta sitten ala-asteella.

Vierailija
27/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googleta esim. Martat villasukat ja katso video. Pääset hyvin kärryille.

Jos et pääse kärryille, niin sitten vaikka soitat/lähetät sähköpostin (jos s-osoite siellä) sinne Marttoihin.

Täällä on niin monia vähän hölmöjä ohjeita. Kun kerran sukka on aloitettu ja varsi on nyt hyvä, niin ei sitä kannata ruveta purkamaan. Moni ei näytä ottavan sitäkään huomioon, että ihmisten käsiala on erilaista. Toiset kutovat löysää ja toiset tiukkaa jälkeä ja sekin vaikuttaa kokoon.

Hengessä mukana toivon hyviä neulontahetkiä ja tuloksia. Ja jonkun taitavan ja fiksun villasukkaenkelin ilmestymistä neuvomaan.

Ei kai kukaan purkamista ole ehdottanutkaan. Itselleni tuolla silmukka määrällä sukkaan tulisi aika leveä jalkaosa. Mutta jos käsiala on tiukka, niin kokeilee noilla silmukoilla kahdella puikolla.

Vierailija
28/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kantapään sivulle tulee aina ´reikäriviˋ just siihen kohtaan, jossa kantapään sivut liittyy muuhun sukkaan? Onko se nyt sitten se kavennuskohta..osaisiko joku vastata tähän?

Tuleeko reikärivi siis kantalapun reunasta poimittuihin silmukoihin niiden ensimmäisellä neulontakerroksella? Kokeile neuloa ne ns. kiertäen eli takareunasta, jolloin ne kiertyvät kauniisti eikä reikiä tule.

Vierailija
29/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukkien teosta on monella se koulun kässätuntien luoma mielikuva. Äitini auttoi kantapään teossa. Ei se nyt enää tunnu vaikealta, kun on vuoden sisään neulonut tusinan verran sukkapareja.

Ekaan viritelmään jäi sinne kantalapun neulaan reikiä. Kätevät tuuletusaukot tietty, mutta rumaa jälkeä.

Sitten tajusin etsiä netistä videoita ja ostin pari sukkakirjaa. Kivoja vinkkejä on löytynyt moneen tekovaiheeseen. . 

Ohje langan mukaan. 48 silmukkaan olen luonut omiin sukkiini, kun on kyseessä se perinteinen 7 Veljestä -lanka (kirjoista ja netistä löytyy taulukoita koskien silmukkamäärä/kengännumero, oma jalkani on kokoa 38). Teen nykyään hiukan korkeamman kantalapun kuin ohjeet sanovat.

Vierailija
30/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

😁 kyllä, olen pihalla kun lintulauta. En tiedä mitä ohjetta alkaisin noudattamaan, ihan hepreaa kaikki. Joku helppo. Tosiaan lanka on hiukan ohuempaa, puikkosuositus 4,5-5, mun on helpompi neuloa vähän pienemmillä puikoilla eli noilla 3,5. Mönkään meni homma varmaan siinäkin jo 😂

100g=200m 10 cm 24 s.

Nyt on 64 silmukkaa, 16 per puikko. Ja varsi sopiva.

Olen video- ohjeita katsonut ja toisaalta se näyttää että ehkä tajuan mutta sinut tuo silmukkamäärä on mysteeri, mistä tietää millä määrällä tulee sopiva, kaventaa,ei kavenna. Voi kun olisi joku viisas neuloja tässä vieressä näyttämässä ihan kädestä pitäen 🧶

Ap

Vierailija
31/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä tarkoittaa? Ajattelin jokin aika sitten aloittaa neulomisen, mutta en ymmärtänyt ohjeita, niin se sitten jäi. Viimeksi olen neulonut yli 25 vuotta sitten ala-asteella.

Se tarkoittaa että aloitat kantalapun 31 silmukalla. Sitten kun tulee se kulman neulominen, niin teet tuon jaon siihen. 10-11-10. Eli sen kantapään alle tuleva osa on tuon 11 silmukan levyinen.

Vierailija
32/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä house on lähempänä seiska veikkaa - tein siitä joululahjaksi parit sukat - tai itse asiassa se on paksumpaa, koska jouduin muuttamaan kantaa

Vierailija
33/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tekee sitä kantalappua niiden reunimmaisten silmukoiden pitää olla tiukkoja. Ne jää helposti löysiksi. Sitten ne nostetaan puikoille neuleen sisäpuolelta.

Jos se nostettu silmukka jää isoksi, niin itse kierrän sen niin, että se lanka menee ristiin. Siitä tulee tiukka eikä reikiä jää.

Vierailija
34/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri se on se kavennuskohta, yritä ottaa silmukat kiertäen ettei tulisi reikää, muutamat sukat kun neulot niin jälki paranee.

Voithan neuloa neulalla ja langalla lopuksi reiät umpeen

Vierailija
35/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmukkamäärissä olennaista on määrien väliset suhteet. Jos esim. ohjeissa on alunperin 48 silmukkaa ja käsketään jatkamaan kantalappua 24 silmukalla, niin olennaista on se, että tuo 24 on puolet 48:sta. Jos siis sinulla on 64 silmukkaa, niin otat tuosta puolet eli 32 tuossa kohdassa.

Sitten jossain toisessa kohdassa voidaan ottaa kolmasosa jäljellä olevista silmukoista.

Kantapään neulomiseen on useita eri tapoja. Siksi sinun pitää valita yksi ohje ja noudattaa sitä. Youtubessa on hyviä suomenkielisiä videoita.

Vierailija
36/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko sitä kohtaa mistä sä poimit niitä silmukoita? Jos meinaat, niin ne silmukat kantsii nostaa/neuloa kiertäen niin ei tule reikää.

Kiertäen tarkoittaa että neulot ne silmukat takareunasta etkä siitä etureunasta kuten normaalisti neulotaan. Tähänkin löytyy varmasti ohjevideo.

Vierailija
37/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tuolla 31 silmukalla. Jätä muut odottamaan. Sitten on teet sen nilkan kavennat niin pitkään, että taas se 16/puikko. Ja huomio että noin monta asilmukkaa puikolla, kärjen kavennuksesta tulee pitkä. Se ehkä pitää aloittaa vähän aikaisemmin, kuin ohjeessa.

Vierailija
38/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😁 kyllä, olen pihalla kun lintulauta. En tiedä mitä ohjetta alkaisin noudattamaan, ihan hepreaa kaikki. Joku helppo. Tosiaan lanka on hiukan ohuempaa, puikkosuositus 4,5-5, mun on helpompi neuloa vähän pienemmillä puikoilla eli noilla 3,5. Mönkään meni homma varmaan siinäkin jo 😂

100g=200m 10 cm 24 s.

Nyt on 64 silmukkaa, 16 per puikko. Ja varsi sopiva.

Olen video- ohjeita katsonut ja toisaalta se näyttää että ehkä tajuan mutta sinut tuo silmukkamäärä on mysteeri, mistä tietää millä määrällä tulee sopiva, kaventaa,ei kavenna. Voi kun olisi joku viisas neuloja tässä vieressä näyttämässä ihan kädestä pitäen 🧶

Ap

Oisko tästä ohjeesta yhtään apua: https://www.novitaknits.com/fi/basic-socks-novita-nalle-(teddy-bear)

Tuon isoimman koon mukaan tehdään 64s, en tiedä onko sun jalka noin iso? Nalle on ainakin suunilleen samanpaksuista ilmeisesti. Kannattaa muutenkin tsekata nuo sivut, löytyy ihan helppoja sukkaohjeita ja opastusta.

Vierailija
39/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tarkoittaa että aloitat kantalapun 31 silmukalla. Sitten kun tulee se kulman neulominen, niin teet tuon jaon siihen. 10-11-10. Eli sen kantapään alle tuleva osa on tuon 11 silmukan levyinen.

Kiitos. Käytännössä en kyllä vieläkään tietäisi mitä tehdä. Esim. mitä tuo jaon tekeminen tarkoittaa, eri puikoille vai? Tai mitä tuo alunperin lainaamani viestin poimiminen on. Ja pitääkö poimia ensimmäiset 15 tai 16 silmukkaa vai 15. silmukka ja 16. silmukka. Ehkä netistä löytyisi jokin neulomisen sanakirja näin aluksi...

Vierailija
40/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä ohjeella minä opettelin villasukan. Helppo ja selkeä ohje!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme