Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ratkaisu työttömyyskysymykseen

Vierailija
16.06.2015 |

Onko kukaan muu ihmetellyt miksi työttömien sallitaan asua kaupunkien keskustoissa parhailla paikoilla? Eikö ne tulisi olla varattu työssäkäyville, jotta pääsevät helposti työpaikoilleen? Työttömät tulisi kuljettaa oitis kaupungin muurien ulkopuolelle perustettuun parakkikylään! Kelan virkailija siis osoittaisi sieltä uuden asuinpaikan, mikäli ei ole työllistynyt puolessa vuodessa, mihin mennessä kuka tahansa normaali, ei-työtävieroksuja kyllä työllistyy. Täten kaupunkien asuntopula helpottuisi ja asunnot ohjautuisivat paremmin niitä tarvitseville.

Myös päämäärätön rahan jakaminen ja kaljoittelun tukeminen on lopetettava oitis. Sen sijaan työttömät saisivat ilmaisen ylläpidon. Tämä tarkoittaa, että vettä, ruokaa ja vaatteita saisi parakkikylän soppatykistä ja talousosastolta aktiivista työnhakua vastaan. Esimekiksi kymmentä lähetettyä työhakemusta vastaan saisi kupillisen hernekeittoa. Ja ennen kuin kukaan sanoo, että lähettelisi niitä vain läpällä, niin tottakai valvova viranomainen tarkastaisi hakemukset, että tosissaan on oltu, ennen hyväksyntää ;-) Alkoholia ja savukkeita ei asukkaille myönnettäisi, koska ne eivät ole välttämättömiä työllistymisen kannalta, ja ne tuottavat kalliita kuluja yhteiskunnallemme niihin liittyvien sairauksien johdosta.

Mahdollista työssäkäyviä kohtaan tapahtuvaa rötöstelyä ja muuta yhteiskuntarauhaa rikkovaa toimintaa voitaisiin ehkäistä siirtämällä parakkikylä mahdollisimman kauas muusta asutuksesta, heikkojen liikenneyhteyksien taakse. Yksi linja-auto voisi kulkea päivässä lähimpään kaupunkiin ja takaisin, jotta asukit pääsisivät esimerkiksi mahdolliseen kuntouttavaan työtoimintaan. Sen lisäksi alue voitaisiin aidata muurein ja piikki-/sähköaidoin, joka estäisi tehokkaasti luvattomia poissaoloja. Kaupungissa kuntouttavan työtoiminnan, tai muun hyväksyttävän syyn nojalla, liikkuvilla työttömillä olisi tunnistamisen helpottamiseksi päällään esimerkiksi raitapuku, tai työtehtävä edellyttäessä muuta pukeutumista, TE-toimiston vihertävä käsivarsinauha.

Työttömänä kuolleet, joilla ei ole varaa maksaa hautaustaan, voitaisiin toimittaa paikalliseen lämpökeskukseen poltettavaksi muun jätteen seassa, jolloin heistä olisi hyötyä edes kerran olemassaolonsa aikana, tuottaessaan konkreettista lämpöä suomalaisiin koteihin.

Suunnitellun kylän ei tarvitse olla kuitenkaan harmaan ankeaa betonia, vaan se voitaisiin valmistaa trendikkäästi ja edullisesti esimerkiksi vanhoista merikonteista. : http://previews.123rf.com/images/nanisimova/nanisimova1208/nanisimova120800144/14921630-Cargo-container-houses-in-Oslo-Norway-Stock-Photo-container.jpg

Aika tyylikästä, sanoisinko!

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:21"]

Arbeit macht frei!

Plus, että muuten hyvä idea, kannatan täysin. MUTTA sinu versiosi on täydellistä nöyryyttämistä ihmisyyttä kohtaan, eikä mitenkään realistinen ja halpa toteuttaa.

[/quote]

Alkuinvestointi vaatisi toki hieman rahaa, mutta sanoisin, että pitkässä juoksussa tulisi säästöjä, kun Kelan/sossun ei tarvitsisi maksella työttömien korkeita asuinkustannuksia ja kaljoittelua.

Enkä sanoisi "täydelliseksi nöyryyttämiseksi", vaan lähinnä hieman patistaa työttömiä aktiivisempaan työnhakuun, samalla kun heiltä vapautuvat asunnot hyödynnettäisiin tehokkaammin. Lyhyemmät työmatkat vähentävät stressiä ja ehkäisevät liikenneonnettomuuksia. Selvää säästöä siis!

t: ap.

[/quote]

Juu ei tarvitsisi maksaa enää tupakkaa ja juopottelua ja turhia vaatteita. Mutta se kaikki raha valuu palkkoihin, koska tuommoisen rumban pyörittämiseen ja vahtimiseen tarvitaan ihan pirusti rahaa ja henkilökuntaa.

Ja silti todelliset työssävieroksujat keksivät uusia ratkaisuja, elävät rikollista elämää ja nauttivat siitä kun pääsevät livahtamaan tuonkin kalliin byrokratian rattaista. Minäkin nauttisin, jos omatunto kestäisi elää tuommoista huoletonta elämää.

Vierailija
22/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:22"]

Jos ei ole töissä kaupungin keskustassa niin onko sinne pakko muuttaa?

[/quote]

On, älä nyt ala urputtaa vastaan. Kaikkihan nyt kaupungin keskustaan haluaa ja kaikki on siellä myös töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:38"]

Onneksi asun 20 kilsan päässä keskustassa ihka omassa ok- talossa. Yrittäkääs perkele tästä häätää.

[/quote]

Oma talo on tietenkin aina oma, eikä sellaisesta pois häädetä, niinkuin jossain Neuvostoliitossa.

Olisi pitänyt muistaa tarkentaa, että ehdotus koskee vuokra-asumista, mikä on kaupunkeja tukkivien työttömien pääasillisin asumismuoto.

Vierailija
24/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon työtön ja asun velattomassa omistusasunnossa keskustassa. Pitääkö mun nyt muuttaa tästä pois?

Vierailija
25/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:41"]

Mä oon työtön ja asun velattomassa omistusasunnossa keskustassa. Pitääkö mun nyt muuttaa tästä pois?

[/quote]

Varmaan vitsillä heitit, mutta kts. 24.

Vierailija
26/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko ap nyt tosissaan? En oikein usko. You just want to get an reaction out of these people.

Vierailija
27/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:40"]

Onneksi asun 20 kilsan päässä keskustassa ihka omassa ok- talossa. Yrittäkääs perkele tästä häätää.

[/quote]

Oma talo on tietenkin aina oma, eikä sellaisesta pois häädetä, niinkuin jossain Neuvostoliitossa.

Olisi pitänyt muistaa tarkentaa, että ehdotus koskee vuokra-asumista, mikä on kaupunkeja tukkivien työttömien pääasillisin asumismuoto.

[/quote]Ajattelitko jo tänään kertoa, missä Perä-Hikiällä työttömät tukkivat kaupungin keskustat asuttamalla parhaat paikat?

Vierailija
28/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Joo o...

Vierailija
29/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka työssäkäyvä haluaa nöyryyttää itseään asumalla ahtaasti keskustassa?

Vierailija
30/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:45"]

Siis onko ap nyt tosissaan? En oikein usko. You just want to get an reaction out of these people.

[/quote]

Tottakai on, en kai minä huviksenikaan jaksa täällä kirjoitella. I just want to solve modern societys problems and save peoples tax money.

Vierailija
31/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voe tokkiisa. Tienaan liitosta työttömänä 3700. Ajattelin olla työttömänä, kunnes liiton rahat loppuu. Ammatinvalintakysymys.

Vierailija
32/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoko ap kannustaa työntekoon? Ei! Viedään ihmisarvo ja perusoikeudet, sitten kuvitellaan että ihminen vielä haluaa ja jaksaa etsiä töitä?

Vierailija
33/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:46"]

[/quote]

[/quote]Ajattelitko jo tänään kertoa, missä Perä-Hikiällä työttömät tukkivat kaupungin keskustat asuttamalla parhaat paikat?

[/quote]

Enpä tiedä... En ole perehtynyt kaikkiin Suomen kuntiin ja niiden tilanteeseen. Suurimpien kaupunkien kohdalla kuitenkin näin on.

Jos sinulla on idea syrjäseudulla asuvien työttömien varalle, niin kerro toki. Antaisitko syrjäseudulla asuvien pysyä siellä missä nyt ovat, vai siirtäisitkö heidät näihin suurempiin yksiköihin? Vai jotain muuta?

Vierailija
34/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Itse asiassa minä taisin joku vuosi tai kaksi sitten tehdä samantyyppisen ehdotuksen asiasta. Karkeasti lyhennettynä työttömät yhteen karsinaan, jossa toimeentulotuki annetaan ruokalapuilla ja vaatteita annetaan kun tarvitaan. Karsitaan siis rahan väärinkäyttö päihteiden suhteen.

Siinä ketjussa sain aika monta hyvää perustetta, miksi asia ei toimisi. Nykyään olen samaa mieltä, vaikka en työtön olekkaan. Olen vain liian paljon saanut liian läheltä seurata tätä työttömyyden lisääntymistä. Suurin osa ei todellakaan käytä rahaansa mihinkään turhaa ja silti tekee tiukkaa, joka toki masentaa ja luo passiivisuutta entisestään.

Siksi ap:n taikka minun mallini ei toimi ollenkaan, sillä skenaarioissa on inhimmillisyys poistettu kokonaan ja tilannetta katsotaan vain välttämättömyyksien kautta. Harmi vain, kun ihmisarvoinen elämäkin on aika välttämätön elämän laadukkaann jatkumisen kannalta. Enkä oikeasti tarkoita tässä mitään ipadeja ja victorias secretin alusvaatteita.

Vierailija
35/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:35"]

Lähden tähän mukaan heti kun ap antaa työpaikkansa sitä enemmän tarvitsevalle ja näyttää esimerkkiä kunnollisen työttömän elämästä parakkikylässään.

[/quote]

Ehdottomasti. Hopi hopi ap.  Kyllähän toki ymmärrät, että tyhmät työttömät tarvitsevat hyviä esimerkkejä ja roolimalleja.

Vierailija
36/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:48"]

[/quote]

Tottakai on, en kai minä huviksenikaan jaksa täällä kirjoitella. I just want to solve modern societys problems and save peoples tax money.

[/quote]

Juu, tolla sun systeemillä tosiaan tuliskin sitä säästöä :)

Vierailija
37/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:49"]

Tuoko ap kannustaa työntekoon? Ei! Viedään ihmisarvo ja perusoikeudet, sitten kuvitellaan että ihminen vielä haluaa ja jaksaa etsiä töitä?

[/quote]

Pieni mukavuusalueelta poistuminen kannustaa työnhakuun, ja saahan sitä edelleen ylläpidon valtion pussista, kuten ennenkin, nyt vain tehokkaammin toteutettuna.

Vierailija
38/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:46"]

[/quote]

[/quote]

Enpä tiedä... En ole perehtynyt kaikkiin Suomen kuntiin ja niiden tilanteeseen. Suurimpien kaupunkien kohdalla kuitenkin näin on.

Jos sinulla on idea syrjäseudulla asuvien työttömien varalle, niin kerro toki. Antaisitko syrjäseudulla asuvien pysyä siellä missä nyt ovat, vai siirtäisitkö heidät näihin suurempiin yksiköihin? Vai jotain muuta?

[/quote]Lihavoitu on täysin puutaheinää, pääkaupunkiseudulla eikä suurissa yliopistokaupungeissa asia näin ole, saat toki toisin todistaa, ja tämä toinen ideasi keikauttaa koko juttusi päälaelleen.

Vierailija
39/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:49"]

[/quote]

Pieni mukavuusalueelta poistuminen kannustaa työnhakuun, ja saahan sitä edelleen ylläpidon valtion pussista, kuten ennenkin, nyt vain tehokkaammin toteutettuna.

[/quote]
Ei kannusta. Olen läheltä seurannut erään ihmisen epätoivoista työnhakua, kun ei vaan tärppää vaikka varmasti kaikkensa yrittää. Voin kertoa että jos häneltä vietäis nyt se viimeinenkin ihmisarvo, loppuis se yrittäminenkin. Ja pois mukavuusalueelta... Hänet vietiin pois siltä jo sillon kun yt:ssä napaahti mononkuva perseeseen.

Vierailija
40/46 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 20:53"]

[/quote]

Itse asiassa minä taisin joku vuosi tai kaksi sitten tehdä samantyyppisen ehdotuksen asiasta. Karkeasti lyhennettynä työttömät yhteen karsinaan, jossa toimeentulotuki annetaan ruokalapuilla ja vaatteita annetaan kun tarvitaan. Karsitaan siis rahan väärinkäyttö päihteiden suhteen.

Siinä ketjussa sain aika monta hyvää perustetta, miksi asia ei toimisi. Nykyään olen samaa mieltä, vaikka en työtön olekkaan. Olen vain liian paljon saanut liian läheltä seurata tätä työttömyyden lisääntymistä. Suurin osa ei todellakaan käytä rahaansa mihinkään turhaa ja silti tekee tiukkaa, joka toki masentaa ja luo passiivisuutta entisestään.

Siksi ap:n taikka minun mallini ei toimi ollenkaan, sillä skenaarioissa on inhimmillisyys poistettu kokonaan ja tilannetta katsotaan vain välttämättömyyksien kautta. Harmi vain, kun ihmisarvoinen elämäkin on aika välttämätön elämän laadukkaann jatkumisen kannalta. Enkä oikeasti tarkoita tässä mitään ipadeja ja victorias secretin alusvaatteita.

[/quote]

Hienoa kuulla, että en ole ainoa tällatavoin ajatteleva. Voisitko heittää muutamia ilmitulleita epäkohtia, niin voisimme yhdessä pohtia miten ne ratkaistaisiin?

Kyseessähän ei ole mikään inhimillisyyden poistaminen, vaan mm. asuntopulan ja heikon taloustilanteen sanelema välttämättömyys. Vuokrat ovat jo nyt nousseet suorastaan tähtitieteellisen suuriksi, koska kysyntä on kova. Varsinkin pienituloisten on vaikea kilpailla vuokramarkkinoilla sossun maksusitoumuksen saaneita vastaan.