Ei auttanut tuputus Tiimarissa, ei Postissa!
Ja jossain väitettiin että se myyjien tyrkyttäminen on kannattavaa?
Odotan innolla koska sulkevat ovensa myös mm. Vila ja Suomalainen kirjakauppa.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"]
Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin.
[/quote]
Vaikea uskoa. Minua ainakin tympäisee kun soitan Hesarille ja valitan, ettei digilehti ole ilmestynyt ja aspa toisessa pahoittelee tilannetta ja lupaa sen korjaantuvan joskus ja alkaa samaan hengenvetoon tyrkyttää jotain Teema-lehteä, joka kuuluu tilaajalle mutta maksaa 24€. En koe sitä hyväksi palveluksi.
Samoin kun soitan Soneralle ja valitan netin toimivuutta ja ne alkavat kaupata jotain elokuvasysteemiä. Ei ole parempaa eikä edes hyvää asiakaspalvelua. Tämä on mennyt ihan käänteiseksi: enää ei soita puhelinmyyjät vaan soitatkin itse puhelinmyyjälle vaikka luulet soittavasi asiakaspalveluun.
[/quote]
Tympäiseekö sua sekin, että ravintolassa tarjoilija kertoo mitä annoksia kannattaa kokeilla tai mikä viini sopisi ruoan kanssa tai kertoo, että nyt olisi tarjolla kuohuviiniä 2 euroa/lasi? vai arvostatko enemmän tarjoilijaa, joka nakkaa listat pöytään ja kysyy mitä juot ja mitä syöt eikä kommunikoi sen enempää kanssasi?
[/quote]
Minä kyllä tykkään enemmän jälkimmäisestä vaihtoehdosta. Jos haluan jotain suositteluja niin kysyn niitä.
Lisämyynti on taitolaji, joka vaatii tilannetajua ja pelisilmää. Oikein tehtynä ei ärsytä, mutta aivoton tyrkytys ja automaattiset myyntipuheet ärsyttää. Pitäisi osata kuunnella sitä asiakasta. Jos asiakas vaikka tulee kauppaan ja sanoo olevansa menossa juhliin ja tarvitsevansa mekon, niin silloin voi kysyä tarvitseeko mekon lisäksi muita asusteita, sukkahousja jne. Tai jos on joku jakku, bolero tms. mikä sopii täydellisesti sen mekon kanssa josta asiakas pitää niin voi näyttää sen. Mutta siinä tilanteessa alkaa jotain aivan muuta tyrkyttämään on vaan tyhmää. Kyllä asiakas kertoo mitä on hakemassa ja mitä tarvitsee jos vain osaa kuunnella. Ja jos reaktio lisämyyntiin on kielteinen niin sitten se pitää vaan lopettaa ja palvella asiakas loppuun hyvässä hengessä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"]
Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin.
[/quote]
Vaikea uskoa. Minua ainakin tympäisee kun soitan Hesarille ja valitan, ettei digilehti ole ilmestynyt ja aspa toisessa pahoittelee tilannetta ja lupaa sen korjaantuvan joskus ja alkaa samaan hengenvetoon tyrkyttää jotain Teema-lehteä, joka kuuluu tilaajalle mutta maksaa 24€. En koe sitä hyväksi palveluksi.
Samoin kun soitan Soneralle ja valitan netin toimivuutta ja ne alkavat kaupata jotain elokuvasysteemiä. Ei ole parempaa eikä edes hyvää asiakaspalvelua. Tämä on mennyt ihan käänteiseksi: enää ei soita puhelinmyyjät vaan soitatkin itse puhelinmyyjälle vaikka luulet soittavasi asiakaspalveluun.
[/quote]
Ihan eri asia :D noissa teet reklamaatioita, et ole shoppailemassa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"]
Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin.
[/quote]
Vaikea uskoa. Minua ainakin tympäisee kun soitan Hesarille ja valitan, ettei digilehti ole ilmestynyt ja aspa toisessa pahoittelee tilannetta ja lupaa sen korjaantuvan joskus ja alkaa samaan hengenvetoon tyrkyttää jotain Teema-lehteä, joka kuuluu tilaajalle mutta maksaa 24€. En koe sitä hyväksi palveluksi.
Samoin kun soitan Soneralle ja valitan netin toimivuutta ja ne alkavat kaupata jotain elokuvasysteemiä. Ei ole parempaa eikä edes hyvää asiakaspalvelua. Tämä on mennyt ihan käänteiseksi: enää ei soita puhelinmyyjät vaan soitatkin itse puhelinmyyjälle vaikka luulet soittavasi asiakaspalveluun.
[/quote]
Tympäiseekö sua sekin, että ravintolassa tarjoilija kertoo mitä annoksia kannattaa kokeilla tai mikä viini sopisi ruoan kanssa tai kertoo, että nyt olisi tarjolla kuohuviiniä 2 euroa/lasi? vai arvostatko enemmän tarjoilijaa, joka nakkaa listat pöytään ja kysyy mitä juot ja mitä syöt eikä kommunikoi sen enempää kanssasi?
[/quote]
Miksi tarjoilijan mielestä mikä tahansa listalla oleva ei ole kokeilemisen arvoinen? Onko niissä muissa joku vika? Näin minä ajattelisin (en ole tuo, jolle vastaat, mutta pakko sanoa). Arvostan sitä, kun kysymyksiini vastataan.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"] Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin. [/quote] vai että oikein hutkimuskin... minä kyllä kierrän kaukaa kaikki tuputuskaupat. [/quote] Lisämyynnin harjoittaminen ei ole myyjän hyppysissä, vaan sen käytöstä päättävät ylemmät tahot ja sen toteutumista valvotaan.
[/quote]
Täytyypä muistaa aina valittaa sitten kaupan johdolle ym. ylemmille tahoille. Kiitos tiedosta.
Stockmannillakin on nyt ruvettu tyrkyttämään.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:04"]
Ja jossain väitettiin että se myyjien tyrkyttäminen on kannattavaa?
Odotan innolla koska sulkevat ovensa myös mm. Vila ja Suomalainen kirjakauppa.
[/quote]
Usko tai älä, mutta aika monelle asiakkaalle on helppo myydä lisää puhumalla. Ravintolassa olen itse töissä ja meidän nimenomaan täytyy tehdä lisämyyntiä ja yrittää saada asiakkaat ostamaan enemmän kuin ovat ajatelleet ostaa ravintolaan tullessaan. On asiakkaita ketkä eivät lisämyyntiin tartu, mutta aika paljon myös jäisi myyntiä saamatta, jos sitä ei yritettäisi tehdä..
Älä siitä hermostu, myyjän vain on niin tehtävä työnantajan käskystä. Ajat on tiukat, joten kaikki keinot täytyy ottaa käyttöön, jotta saadaan myyntiä ja pystytään tarjoamaan työntekijöille tunteja..
[/quote]
Sinä et vain näe niitä asiakkaita jotka eivät toista kertaa tule liikkeeseen jossa on pakkomyyntiä. Ja meitä on yllättävän paljon.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 00:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"]
Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin.
[/quote]
Vaikea uskoa. Minua ainakin tympäisee kun soitan Hesarille ja valitan, ettei digilehti ole ilmestynyt ja aspa toisessa pahoittelee tilannetta ja lupaa sen korjaantuvan joskus ja alkaa samaan hengenvetoon tyrkyttää jotain Teema-lehteä, joka kuuluu tilaajalle mutta maksaa 24€. En koe sitä hyväksi palveluksi.
Samoin kun soitan Soneralle ja valitan netin toimivuutta ja ne alkavat kaupata jotain elokuvasysteemiä. Ei ole parempaa eikä edes hyvää asiakaspalvelua. Tämä on mennyt ihan käänteiseksi: enää ei soita puhelinmyyjät vaan soitatkin itse puhelinmyyjälle vaikka luulet soittavasi asiakaspalveluun.
[/quote]
Tympäiseekö sua sekin, että ravintolassa tarjoilija kertoo mitä annoksia kannattaa kokeilla tai mikä viini sopisi ruoan kanssa tai kertoo, että nyt olisi tarjolla kuohuviiniä 2 euroa/lasi? vai arvostatko enemmän tarjoilijaa, joka nakkaa listat pöytään ja kysyy mitä juot ja mitä syöt eikä kommunikoi sen enempää kanssasi?
[/quote]
Miksi tarjoilijan mielestä mikä tahansa listalla oleva ei ole kokeilemisen arvoinen? Onko niissä muissa joku vika? Näin minä ajattelisin (en ole tuo, jolle vastaat, mutta pakko sanoa). Arvostan sitä, kun kysymyksiini vastataan.
[/quote]
Itseasiassa ei ole. Minä tarjoilijana tiedän annoskoot eli onko ruoka hintansa arvoinen (kyllä, listalla voi olla annoksia mistä en olisi annoskoon perusteella itsekkään valmis maksamaan pyydettyä hintaa), tiedän mistä raaka-aineet tulevat (ennemmin suosittelen kotimaista lihaa, joka on kypsennetty alusta asti itse mieluummin kuin jostain intokiinasta esikypsennettynä tullutta lihaa), tiedän asiakkaiden palautteiden perusteella mitä annoksia on kehuttu ja mitä ei, olen itse maistanut koko listan läpi ja tiedän itse mistä pidän ja mistä en pidä, haluan suositella semmoisia ruokia minkä takana voin seistä. Jos asiakas kysyy mielipidettäni jostain annoksesta niin kyllä minä pyrin vastaamaan rehellisesti, voin kertoa, että ''se on hyvä annos, mutta itse pidän enemmän tästä annoksesta x'' tai jos asiakkaalla on kamala nälkä ja hän miettii jotain pientä piiperrys annosta niin kerron, että annos on valmistettu kevyempään nälkään, että suosittelisin ennemmin tätä annosta x.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:04"]
Ja jossain väitettiin että se myyjien tyrkyttäminen on kannattavaa?
Odotan innolla koska sulkevat ovensa myös mm. Vila ja Suomalainen kirjakauppa.
[/quote]
Usko tai älä, mutta aika monelle asiakkaalle on helppo myydä lisää puhumalla. Ravintolassa olen itse töissä ja meidän nimenomaan täytyy tehdä lisämyyntiä ja yrittää saada asiakkaat ostamaan enemmän kuin ovat ajatelleet ostaa ravintolaan tullessaan. On asiakkaita ketkä eivät lisämyyntiin tartu, mutta aika paljon myös jäisi myyntiä saamatta, jos sitä ei yritettäisi tehdä..
Älä siitä hermostu, myyjän vain on niin tehtävä työnantajan käskystä. Ajat on tiukat, joten kaikki keinot täytyy ottaa käyttöön, jotta saadaan myyntiä ja pystytään tarjoamaan työntekijöille tunteja..
Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:04"]
Ja jossain väitettiin että se myyjien tyrkyttäminen on kannattavaa?
Odotan innolla koska sulkevat ovensa myös mm. Vila ja Suomalainen kirjakauppa.
[/quote]
Usko tai älä, mutta aika monelle asiakkaalle on helppo myydä lisää puhumalla. Ravintolassa olen itse töissä ja meidän nimenomaan täytyy tehdä lisämyyntiä ja yrittää saada asiakkaat ostamaan enemmän kuin ovat ajatelleet ostaa ravintolaan tullessaan. On asiakkaita ketkä eivät lisämyyntiin tartu, mutta aika paljon myös jäisi myyntiä saamatta, jos sitä ei yritettäisi tehdä..
Älä siitä hermostu, myyjän vain on niin tehtävä työnantajan käskystä. Ajat on tiukat, joten kaikki keinot täytyy ottaa käyttöön, jotta saadaan myyntiä ja pystytään tarjoamaan työntekijöille tunteja..
[/quote]
Sinä et vain näe niitä asiakkaita jotka eivät toista kertaa tule liikkeeseen jossa on pakkomyyntiä. Ja meitä on yllättävän paljon.
[/quote] Jep. En käy enää Vilassa, ennen kävin usein, mutta kyllästyin täysin siihen tuputukseen. Ja osaan sanoa ei, kyse ei ole siitä. Haluan vaan olla rauhassa ja tiedän mitä olen ostamassa ja osaan kysyä apua tarvittaessa..
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"]
Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin.
[/quote]Olen itse entinen nykyisen tuputusketjun myyjä ja lähdin juuri kun tuo tyrkytyskulttuuri alkoi tehdä tuloaan. Eipä ole enää vuosiin tarvinnut olla huolissaan riittääkö tunteja vai ei ja tuleeko palkka vai ei. ap
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"]
Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin.
[/quote]
Näinpä. Tätä useissa yrityksissä myös mitataan esim. ''haamuostajien avulla'', asiakaskyselyillä jne. Työntekijöiden palkkaan saattaa myös vaikuttaa se kuinka hyvin suosittelevaa myyntiä tehdään. Omalla työpaikallani asiakkaat kokevat tuon asiakaslähtöisenä ja hyvänä palveluna, että heille kerrotaan tuotteista ja suositellaan jotain tiettyä tuotetta ja yritetään tehdä lisämyyntiä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"]
Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin.
[/quote]
Vaikea uskoa. Minua ainakin tympäisee kun soitan Hesarille ja valitan, ettei digilehti ole ilmestynyt ja aspa toisessa pahoittelee tilannetta ja lupaa sen korjaantuvan joskus ja alkaa samaan hengenvetoon tyrkyttää jotain Teema-lehteä, joka kuuluu tilaajalle mutta maksaa 24€. En koe sitä hyväksi palveluksi.
Samoin kun soitan Soneralle ja valitan netin toimivuutta ja ne alkavat kaupata jotain elokuvasysteemiä. Ei ole parempaa eikä edes hyvää asiakaspalvelua. Tämä on mennyt ihan käänteiseksi: enää ei soita puhelinmyyjät vaan soitatkin itse puhelinmyyjälle vaikka luulet soittavasi asiakaspalveluun.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"]
Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin.
[/quote]Olen itse entinen nykyisen tuputusketjun myyjä ja lähdin juuri kun tuo tyrkytyskulttuuri alkoi tehdä tuloaan. Eipä ole enää vuosiin tarvinnut olla huolissaan riittääkö tunteja vai ei ja tuleeko palkka vai ei. ap
[/quote]
No se ei ollut sinulle oikea työpaikka sitten. Mutta pysypä asiassa eli siinä palvelussa äläkä vedä palkkoja mukaan.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"]Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin.
[/quote]Minua se ainakin vituttaa. Itse olen sitä mieltä, että hyvä tavara myy itse itsensä ja olen ostopäätöksen sisään tullessani tehnyt.
Eihän kenenkään rahat riittäisi mihinkään jos aina ostaisi heräteostoksena jotain mitä myyjää tyrkyttää. Ostan tarpeeseen, en siksi, että kuluttaisin mahdollisimman paljon rahaa. Itse vältän kaikkia kauppoja joissa tiedän tyrkytyskulttuuria olevan. Ostan mieluummin netistä maailmalta.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"]
Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin.
[/quote]
Vaikea uskoa. Minua ainakin tympäisee kun soitan Hesarille ja valitan, ettei digilehti ole ilmestynyt ja aspa toisessa pahoittelee tilannetta ja lupaa sen korjaantuvan joskus ja alkaa samaan hengenvetoon tyrkyttää jotain Teema-lehteä, joka kuuluu tilaajalle mutta maksaa 24€. En koe sitä hyväksi palveluksi.
Samoin kun soitan Soneralle ja valitan netin toimivuutta ja ne alkavat kaupata jotain elokuvasysteemiä. Ei ole parempaa eikä edes hyvää asiakaspalvelua. Tämä on mennyt ihan käänteiseksi: enää ei soita puhelinmyyjät vaan soitatkin itse puhelinmyyjälle vaikka luulet soittavasi asiakaspalveluun.
[/quote]
Tympäiseekö sua sekin, että ravintolassa tarjoilija kertoo mitä annoksia kannattaa kokeilla tai mikä viini sopisi ruoan kanssa tai kertoo, että nyt olisi tarjolla kuohuviiniä 2 euroa/lasi? vai arvostatko enemmän tarjoilijaa, joka nakkaa listat pöytään ja kysyy mitä juot ja mitä syöt eikä kommunikoi sen enempää kanssasi?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"] Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin. [/quote]Olen itse entinen nykyisen tuputusketjun myyjä ja lähdin juuri kun tuo tyrkytyskulttuuri alkoi tehdä tuloaan. Eipä ole enää vuosiin tarvinnut olla huolissaan riittääkö tunteja vai ei ja tuleeko palkka vai ei. ap [/quote] No se ei ollut sinulle oikea työpaikka sitten. Mutta pysypä asiassa eli siinä palvelussa äläkä vedä palkkoja mukaan.
[/quote]Tuo yksi vastaaja kertoi että ajat ovat kovat ja kaikkea täytyy yrittää, siksi kerroin että ko. kaupasta lähtemisen jälkeen sain säännölliset tulot. ap
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:10"]Tiesittekö muuten, että mikäli asiakkaalle tekee suosittelevaa myyntiä (te kutsutte sitä tyrkyttämiseksi, mutta sillä on myös oikeakin nimi) kokee asiakas että häntä on palveltu paremmin huolimatta siitä, onko hän tarttunut myyjän ehdottamiin tarjouksiin vai ei. Tästä on tehty tutkimuskin.
[/quote]Minua se ainakin vituttaa. Itse olen sitä mieltä, että hyvä tavara myy itse itsensä ja olen ostopäätöksen sisään tullessani tehnyt.
Eihän kenenkään rahat riittäisi mihinkään jos aina ostaisi heräteostoksena jotain mitä myyjää tyrkyttää. Ostan tarpeeseen, en siksi, että kuluttaisin mahdollisimman paljon rahaa. Itse vältän kaikkia kauppoja joissa tiedän tyrkytyskulttuuria olevan. Ostan mieluummin netistä maailmalta.
[/quote]
No kirjota sit vaikka otsaas ettet halua lisämyyntiä tai kirjoita ylemmälle portaalke palautetta että et halua lisämyyntiä. Myyjät eivät itse sitä saa päättää vaan se päätetään heidän puolestaan että lisää on tarjottava ja lisämyyntiä harjoitettava. :)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:24"]
Tympäiseekö sua sekin, että ravintolassa tarjoilija kertoo mitä annoksia kannattaa kokeilla tai mikä viini sopisi ruoan kanssa tai kertoo, että nyt olisi tarjolla kuohuviiniä 2 euroa/lasi? vai arvostatko enemmän tarjoilijaa, joka nakkaa listat pöytään ja kysyy mitä juot ja mitä syöt eikä kommunikoi sen enempää kanssasi?
[/quote]
Et oikein ymmärtänyt ketjun aihetta? Esimerkkisi sopisi tänne vain jos ajateltaisiin että asiakas ei aikoisi ostaa annosta tai juomaa ja tarjoilijan tyrkytys saisi hänet muuttamaan mieltään. Tuo mistä puhut on avustusta annoksen valitsemisessa, ei suinkaan ylimääräisen annoksen tilaamista mikä olisi sitä tuputusta.
Vai tilaatko itse ensin vaikka pääruoan ja sitten tarjoilijan suosituksesta toisenkin pääruoan? Niinpä.
Toisekseen, taidat olla muutenkin aika typerän mustavalkoinen tyyppi. Vaihtoehtona ei siis ole kohteliasta käytöstä jos ei toivota tuputusta ("nakkaa listat pöytään")?
[/quote]
Ravintolassako on tarjolla vain pääruokia? Asiakas on voinut päättää syödä pelkän pääruoan, mutta tarjoilijan puheiden ja suositteluiden jälkeen hän voikin päättää ottaa MYÖS alku ja/tai jälkiruoan. Sitä paitsi, suosittelemalla tiettyjä pääruokia pystytään ohjailemaan asiakkaan valintoja. Hyvin usein asiakas ottaa sen päivän suositusannoksen, mikä voi olla suosituksena esim. hyvän katteen vuoksi tai sen vuoksi, että ko. tuote ei ole liikkunut odotusten mukaan, joten yritetään minimoida hävikkiä..