Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle-Linna :naistenvankila

Vierailija
07.02.2022 |

kiva kun mirkun vaatteet sensuroidaan ettei isukki ja äippä näe ilman omia vaatteita

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Linna - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (2711)

Vierailija
1941/2711 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen Liljan. Tutustuin häneen n. 12 vuotta sitten. Hän oli seiskan tähtityttönä ja teki mallin töitä silloin. Sitten alkoi käyttää päihteitä (tai en tiedä käyttikö jo sitä ennen). Tapasi lapsen isän, joka myös käytti. Saivat siis lapsen. Hetken aikaa heillä meni hyvin, kunnes Lilja ”sekosi” ja sortui taas päihteisiin. Yritin häntä auttaa ja välillä hoidin lasta. Sitten lapsi huostaanotettiin ja Lilja erosi lapsen isästä.

Lilja on puhelias, suorasanainen, ”reppana”.

Hänellä alkoi rahasotkut ja päihdeongelmat pahenivat. Hän alkoi lainailla rahaa ja oli velkojiakin perässä. Palasivat lapsen isän kanssa yhteen. Lapsen isä oli jo lopettanut päihteiden käytön ja Liljakin yritti, mutta ei onnistunut. Ero tuli taas.

Liljalla, kuten minullakin, on ADHD ja tästä ollaan paljon keskusteltu.

Mulla oli itselläni silloin pieni lapsi, enkä enää jaksanut edes yrittää auttaa Liljaa. Yhteydenpito jäi. Sitten törmäsin netissä kuvaan, jossa oli Liljan saksanpaimenkoira, jonka kuono oli teipattu ilmastointiteipillä kiinni. Luulin ensin, että kuva oli muokattu, mutta kyllä se ihan aito oli. Lilja itse vielä puolusteli sitä.

Sitten sain lukea, että Lilja on huijannut ihmisiltä rahaa, useita tuhansia euroja. Yhtäkkiä hän katosi. Kukaan ei tiennyt missä hän on. Sitten luin uutisen murhapoltosta ja järkytyin!

Millainen Lilja oli ystävänä?

Alussa mukava, herkkä, empaattinen. Sitten muuttui yhtäkkiä. Ihan kuin eri persoona. Siksi otin etäisyyttä. Alkoi tulla ”huonot vibat” ja koin, että nyt on parempi ottaa etäisyyttä ihan oman turvallisuuteni vuoksi.

En ymmärrä yhtään mikä sai hänet sekoamaan. Ehkä siinä tapahtui liikaa. Päihteet, lapsen menetys, ero, velat. Ennen Liljan katoamista huomasin, että hänelle ei montaa ystävää jäänyt. Ja kun hän onnistui huijaamaan niitäkin, loputkin kaikkosivat.

Alussa Lilja oli tosiaan empaattinen ja tuki minuakin. Sitten hänestä tuli kylmä, laskelmoiva. Mun tuntosarvet on aina olleet herkät ja koen, että otin etäisyyttä juuri oikeaan aikaan (vaikka suurin syy siihen olikin oma lapsi ja oma jaksaminen).

Todella surullista ja käsittämätöntä, että asiat menivät kuten menivät.

Elämä on sairasta.

Vierailija
1942/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi nuolee toisiaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1943/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

´ Asiat menivät niinkuin menivät `, ymmärrän toki, että sanonta, mutta vankilassa työssäolleena vangit usein ulkoistavat rikoksensa kohtalollr, niin se elämä meni-tyyliin.

Minä-muoto hävitetään.

Tosin sitä tekee tavan tallaajakin. Kuuntelin tässä taannoin ystäväni kertomusta päivittäisistä touhuistaan, kertoi minä muodossa, kunnes tapahtui asia, jota ilmeisesti katui. Silloin asia vai tapahtui, ihankuin kohtalo olisi niin määrännyt, minä itse häipyi.

Eipä silti, lienee tavallista, mutta vangit on tottuneet syyttämään muita tavallista enemmän.

Pidin Lindasta oikeasti, muista en, Liljaa en haluaisi ikinä nähdäkään.

Vierailija
1944/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

´ Asiat menivät niinkuin menivät `, ymmärrän toki, että sanonta, mutta vankilassa työssäolleena vangit usein ulkoistavat rikoksensa kohtalollr, niin se elämä meni-tyyliin.

Minä-muoto hävitetään.

Tosin sitä tekee tavan tallaajakin. Kuuntelin tässä taannoin ystäväni kertomusta päivittäisistä touhuistaan, kertoi minä muodossa, kunnes tapahtui asia, jota ilmeisesti katui. Silloin asia vai tapahtui, ihankuin kohtalo olisi niin määrännyt, minä itse häipyi.

Eipä silti, lienee tavallista, mutta vangit on tottuneet syyttämään muita tavallista enemmän.

Pidin Lindasta oikeasti, muista en, Liljaa en haluaisi ikinä nähdäkään.

Joo ja kaikki ovat aina olleet omasta mielestään ”väärässä paikassa väärään aikaan”.

Vierailija
1945/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin vankilapappia pikkuisen lällynä uskovana. Hän esim. sanoi jotakin sen suuntaista, että me kaikki voitaisiin olla vankilassa elämolosuhteitten vuoksi. Siinäkin koko homma on ulkoistettu kohtalolle. 

Mummo kuitenkin toi ihan itse omasta päätöksestään suklaat, samoin Lilja tappoi 2 ihmistä.

Kun näitä asioita vieritetään kohtalolle ja elämänolosuhteille, pieleen menee.

Olen kuitenkin samaa mieltä, että naisvangit ovat yleensä jo lapsuudesta asti huonosti kohdeltuja, mutta kun mikään elämän tragedia ei poista ihmisen omaa vastuuta.

Täällä joku kirjoittikin oman juttunsa hyväksikäytöstä ym muusta, mutta hänestä ei kuitenkaan tullut rikollista.

Papin ja muiden työntekijöiden pitäisi auttaa tai ainakin yrittää auttaa ihmisen ottamaan oma vastuu tekemisistään.

Vierailija
1946/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä Lilja, eli Lilya Carmen Lilith Lehtonen alkuperäiseltä nimeltään? Kävin minfossa lukemassa tapauksesta. Siellä oli esillä kaksi syntymävuotta. Oikea lienee 1988, oli kuva ja siinä v 1998 jonka täytyy olla väärä. Millainen äiti tai vanhemmat antavat supisuomalaiselle lapselle tuollaiset nimet? Älytöntä. Onko romaniverta suvussa? Tietääkö kukaan onko äidin luovuttama munuainen lähtenyt toimimaan? Karman laki voi kostaa, kun maallisen lain voima loppuu.

Facebookissa oli vuonna 2018 Carmen Parpala. Ei hajuakaan alkuperäisestä nimestä.

Eikös hän ollut Satu Lehtonen alunperin nimeltään?

Vierailija
1947/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleltä kyllä pohjanoteeraus lähteä mukaan Katiska-huumaan ja muuhun rikollisten "inhimillistämiseen". Pisti silmään, että vanki vaati vankilalta lain tarkkaa noudattamista, mutta itse istuu henkirikoksesta...

Pitäisikö mielestäsi ihmisoikeudet poistaa vangeilta?

Vierailija
1948/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleltä kyllä pohjanoteeraus lähteä mukaan Katiska-huumaan ja muuhun rikollisten "inhimillistämiseen". Pisti silmään, että vanki vaati vankilalta lain tarkkaa noudattamista, mutta itse istuu henkirikoksesta...

Ei tietenkään, mutta Katiska-tapauksessa kaveri on joku suuri sankari, jota sopii muiden ihailla. Vaarallinen malli nuorille.

Vierailija
1949/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin jos ihminen murhaa toisen ihmisen, hän osoittaa, ettei välitä muiden ihmisoikeuksista ja on valmis luopumaan koko ihmisoikeussysteemistä. Miksi hänen ei tarvitse noudattaa ihmisoikeuksia, mutta muiden täytyy?

Vierailija
1950/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin epäkiinnostava ohjelma jo nimeltään. Ei tulisi mieleenkään katsoa. Myöskin kaikki Aarnio uutisointi on etovaa

Vierailija
1951/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hameessa on kyse arvokkuudesta ja vanhempien ihmisten arvostamisesta. Kyllä nuorempia voi tavata "pikkuhame" eli kevyt musta, pitkä hame päällä (siis ei romanihame) mutta vanhempien edessä ei hameen valinnut voi näyttäytyä niin. Siksi telkkarissa sumennettiin , ettei näkynyt ettei ole romanihame. 

Romanit ei taida rakastaa lapsiaan, jos ei voida tavata vankilassa olevaa vain siksi, että tämä ei saa pitää hametta.

Ei se varmaan niin ole, vaan nuoremmat eivät voi pyytää iäkkäämpiä käymään, jos siinä joudutaan tilanteeseen etteivät voi olla pukeutuneita asiallisesti. Tuskin edes voivat puhua siitä asiasta vanhempien kanssa.  Tuo vanhemman polven arvostaminen on todella iso juttu romanikulttuurissa, ja siinä on paljon piireitä mitä meillä valtavirralla on vaikea ymmärtää. 

Vierailija
1952/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen Liljan. Tutustuin häneen n. 12 vuotta sitten. Hän oli seiskan tähtityttönä ja teki mallin töitä silloin. Sitten alkoi käyttää päihteitä (tai en tiedä käyttikö jo sitä ennen). Tapasi lapsen isän, joka myös käytti. Saivat siis lapsen. Hetken aikaa heillä meni hyvin, kunnes Lilja ”sekosi” ja sortui taas päihteisiin. Yritin häntä auttaa ja välillä hoidin lasta. Sitten lapsi huostaanotettiin ja Lilja erosi lapsen isästä.

Lilja on puhelias, suorasanainen, ”reppana”.

Hänellä alkoi rahasotkut ja päihdeongelmat pahenivat. Hän alkoi lainailla rahaa ja oli velkojiakin perässä. Palasivat lapsen isän kanssa yhteen. Lapsen isä oli jo lopettanut päihteiden käytön ja Liljakin yritti, mutta ei onnistunut. Ero tuli taas.

Liljalla, kuten minullakin, on ADHD ja tästä ollaan paljon keskusteltu.

Mulla oli itselläni silloin pieni lapsi, enkä enää jaksanut edes yrittää auttaa Liljaa. Yhteydenpito jäi. Sitten törmäsin netissä kuvaan, jossa oli Liljan saksanpaimenkoira, jonka kuono oli teipattu ilmastointiteipillä kiinni. Luulin ensin, että kuva oli muokattu, mutta kyllä se ihan aito oli. Lilja itse vielä puolusteli sitä.

Sitten sain lukea, että Lilja on huijannut ihmisiltä rahaa, useita tuhansia euroja. Yhtäkkiä hän katosi. Kukaan ei tiennyt missä hän on. Sitten luin uutisen murhapoltosta ja järkytyin!

Kuulin jälkeenpäin, että Liljan mummo auttoi häntä todella paljon. Antoi rahaa ja auton ja otti luokseen asumaan.

Aika karu tapa kiittää mummoaan!

Hmm, tähän asti kyllä sanottu, ettei juuri tuntenut mummoaan.. siis sitä tapaamaansa ainakaan. 

Vierailija
1953/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdeksän vuoden takaa löytyy yksi Iltalehden tähtityttö Lilya. Onkohan sama? En laita linkkiä jos onkin eri ihminen.

Kasvoista tunnistaa samaksi.

Joo, ei ole erehtymisen vaaraa, etenkin kuvasta, jossa poseeraa vesipyssyn kanssa, on helppo tunnistaa.

Vierailija
1954/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin vankilapappia pikkuisen lällynä uskovana. Hän esim. sanoi jotakin sen suuntaista, että me kaikki voitaisiin olla vankilassa elämolosuhteitten vuoksi. Siinäkin koko homma on ulkoistettu kohtalolle. 

Mummo kuitenkin toi ihan itse omasta päätöksestään suklaat, samoin Lilja tappoi 2 ihmistä.

Kun näitä asioita vieritetään kohtalolle ja elämänolosuhteille, pieleen menee.

Olen kuitenkin samaa mieltä, että naisvangit ovat yleensä jo lapsuudesta asti huonosti kohdeltuja, mutta kun mikään elämän tragedia ei poista ihmisen omaa vastuuta.

Täällä joku kirjoittikin oman juttunsa hyväksikäytöstä ym muusta, mutta hänestä ei kuitenkaan tullut rikollista.

Papin ja muiden työntekijöiden pitäisi auttaa tai ainakin yrittää auttaa ihmisen ottamaan oma vastuu tekemisistään.

Mistä tulee sanonta "leipäpappi" ?  Kai siitä, että pappi puhuu mitä vaan leipänsä eteen. Pääasia että palkka juoksee.

Vierailija
1955/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hameessa on kyse arvokkuudesta ja vanhempien ihmisten arvostamisesta. Kyllä nuorempia voi tavata "pikkuhame" eli kevyt musta, pitkä hame päällä (siis ei romanihame) mutta vanhempien edessä ei hameen valinnut voi näyttäytyä niin. Siksi telkkarissa sumennettiin , ettei näkynyt ettei ole romanihame. 

Romanit ei taida rakastaa lapsiaan, jos ei voida tavata vankilassa olevaa vain siksi, että tämä ei saa pitää hametta.

Ei se varmaan niin ole, vaan nuoremmat eivät voi pyytää iäkkäämpiä käymään, jos siinä joudutaan tilanteeseen etteivät voi olla pukeutuneita asiallisesti. Tuskin edes voivat puhua siitä asiasta vanhempien kanssa.  Tuo vanhemman polven arvostaminen on todella iso juttu romanikulttuurissa, ja siinä on paljon piireitä mitä meillä valtavirralla on vaikea ymmärtää. 

Nipottavat jostain hameesta tms, mutta ihan fine käydä istumassa linnatuomioita silloin tällöin, kulkea mora povitaskussa ja olla eläkkeellä parikymppisenä. Joo, on tosi vaikea ymmärtää heidän ”kulttuuriaan”.

Ei se ole fine. Romanikulttuurissa on häpeä tehdä pahaa toiselle. Eikä romanirikolliset tai heidän olemassaolo merkitse muutenkaan sitä, että kaikki romanit olisivat rikollisia.

Vierailija
1956/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos siitä linkistä toiseen naisvangeista kertovaan ohjelmaan Areenassa. Kiinnostavampi kuin Linna, koska siinä vangit kertoivat teoistaan ja itsestään. Se nuori nainen, jolle huumeet oli jo tehneet paljon fyysistä tuhoa oli traagista kuunneltavaa—oli saanut jo pienestä niin surkeat lähtökohdat ja unelmat tuhoutuneet miehen kuoleman myötä. Kiinnostaisi tietää mitä hänelle nykyään kuuluu.

Vierailija
1957/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdeksän vuoden takaa löytyy yksi Iltalehden tähtityttö Lilya. Onkohan sama? En laita linkkiä jos onkin eri ihminen.

Kasvoista tunnistaa samaksi.

Joo, ei ole erehtymisen vaaraa, etenkin kuvasta, jossa poseeraa vesipyssyn kanssa, on helppo tunnistaa.

Lilyä tähtityttönä:

Mitä ottaisit mukaan autiolle saarelle? AK-47

Mitähän sillä rynkyllä tekee AUTIOLLA saarella?

Vierailija
1958/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka noiden ripset tuolla laittaa yms

Jotenkin outoo et täysis tällingeissä jotkut

Vierailija
1959/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Janehan ei ollut niitä huumeita juuri Suomeen tuomassa, vaan oli menossa Japaniin. Suomessa jäi kiinni, eikä ollut mitenkään tarkoituksella valinnut suomea että saisi mahdollisimman pienen tuomion.

Hänellä on nyt kiinnijäämisen myötä isot velat, kun häneltä takavarikoitiin se joku 1,5kg huumeita. Tollasen määrän arvo katukaupassa menee jo yli miljoonassa eurossa, ja hän joutuu tuon summan korvaamaan tavalla tai toisella rikollisille.. Ei käy kateeksi eikä hänelle ole tiedossa leppoisia eläkepäiviä Australiassa vapautumisen jäljiltä.

Mikäs tämän koko kuvio oli, ei kai kukaan yritä nyt Australista lentää Japaniin Suomen kautta?

Joo eihän tuossa ole mitään järkeä. Australiasta on suorat lennot Japaniin n. 8 tuntia, miksi kukaan tekisi yli vuorokauden ylimääräisen koukkauksen Suomen kautta? Jotkuthan lentää Suomesta Australiaan nimenomaan Japanin kautta.

Jos Jane olisi jäänyt Japanissa kiinni, olisi tuomio ja vankeusaika ollut vähän toisenlaista. Parikymmentä vuotta linnaa, vankilassa ei saa puhua eikä katsoa toisia vankeja, kuri on sotilaallinen.. En tiedä kuinka hullu pitäisi mummelin olla, että Japaniin huumeita salakuljettaa.

Lontoosta tuli makeispusseineen Suomeen, ja täältä oli Japaniin menossa.

Olisivat antaneet jatkaa Japaniin ja ilmoittaneet sinne maahantuloviranomaisille, että hänellä mahdollisesti jotain hämärää suklaarasiassa `;D Näin ei olisi tuhlattu Suomen verorahoja ja saanut kovemman ja ikävämmän rangaistuksen Japanissa.

Vaikeaahan se siinä kohtaa on antaa matkan jatkua, jos on esim. tarkastuksessa vedetty ne metamfetamiinit esiin henkilön läsnäollessa.  Että okei, pakataan nämä nyt tästä ja hyvää matkaa. Suomessahan käsittääkseni henkilö pyydetään itse paikalle, jos läpivalaisun tai muun syyn perusteella matkatavarat tarkastetaan.

Katiska-vyyhteen liittyvässä rahakuljetuksessa henkilöt olivat jo epäiltyinä ennestään, kun tavarat tutkittiin "salaa".

Vierailija
1960/2711 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka noiden ripset tuolla laittaa yms

Jotenkin outoo et täysis tällingeissä jotkut

Siellä on toisaalta aikaa puunata itseään, jos sellaisesta tykkää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi