En osaa iloita suomalaisten mitaleista olympialaisissa
Vaikka seuraan kisoja niin paljon kuin voin. Hiihtomitalit ei minua jostain syystä sytytä, vaikka lapsena ja nuorena olin aina suomalaisten puolella.
Toisaalta, tietyissä lajeissa olen suomalaisten puolella: ampumahiihdossa kannatin aina Kaisaa, ja nyt kaikkia suomalaisia ampumahiihtäjiä. Iloitsin aina Kaisan menestyksestä, ja nyt jos suomalainen ampumahiihto menestyy, niin iloitsen. Samoin iloitsisin curling-joukkueen menestyksestä, jos meillä kisoissa sellainen olisi. Iloitsisin myös vaikka alppihiihdon menestyksestä.
Ehkä suhtautumiseni hiihtomitaleihin johtuu osittain siitä, että hiihto on kansainvälisesti todella pieni laji. Ja muutama hiihtimitali olympialaisissa peittää alleen sen, että huippu-urheilumme on yleisesti ottaen huonolla tasolla. Vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen muutama hiihtimitali saa aikaan harhan siitä, että olisimme jonkinlainen urheilu-maa.
Toisaalta mainitsemistani lajeista curling on myös pienehkö, mutta ehkä siinä Suomen kannatus johtuisi minulla siitä, että pidän lajista paljon.
Jos katson urheilua, missä en kannata suomalaista, lyön usein pienen vedon jonkun kilpailijan puolesta ja kannatan sillä kertaa häntä. Olen melkein aina jonkun alravastaajan puolella, en oikeastaan ikinä kannata ennakkosuosikkia tai lyö vetoa ennakkosuosikin puolesta.
Siitä syystä, jos olisin norjalainen, en luultavasti osaisi varmaankaan kannattaa norjalaisia ehkä iloita heidän voitoista. Maa on maailman paras talviurheilumaa. Voitot tuntuisi liian tavanomaisilta, ja olisin varmaan norjalaisena myös alravastaajan puolella.
Kun valitsen suosikkiani johonkin kilpailuun, en tällä hetkellä valitse ainakaan norjalaista, ruotsalaista enkä venäjäläistä. Norja menestyy liikaa, samoin Ruotsi ja meidän naapuri. Venäjäläistä en kannata poliittisista syistä.
Millaisia ajatuksia nämä herättää muissa kisojen katsojissa?
Kommentit (5)
Ei niistä pysty kukaan muukaan iloitsemaan, kun/jos voittajana on tuo 🐴. Ihme asenne joka kisassa...
Herättää sellaisia tunteita, että suomalaista olympiaamitaista iloitseminen tai iloitsemattomuus on aika pitkälle hypoteettinen kysymys. Minulle se ei ole siten ongelma lainkaan, eihän Suomi juuri saa mitaleja. Mielestäni se on hyvä asia. -jos itse olisin Suomea edustava huippu-urheilija, en olisi sitä kauan: hyvin pian edustaisin jotakn toista maata. Jos olisin hiihtäjä, edustaisin mieluummin vaikka Naurusaaria kuin Suomea. Niin, vaikka olisin niin hyvä, että suomalaiset olisivat perässähiihtäjiä. Tai ehkä juuri siksi...
En mäkään. En ole koskaan ymmärtänyt olympialaisia yms kisoja.
Jos ihmiset luonnollisesti kisaisivat, niin ehkä sitten.
En katsonut olymppialaisia ollenkaan kun eivät kiinosta. Sen näin uutisistä että jääkiekosta miesten joukkue sai kultaa ja naisten pronssia. Sehän on oikein hyvä menestys. Hiihdostakin jotkut saivat jotain mitalleja. Täysin evvk. Se joku raukkaparka palellutti munansa. Aivan hirveää, varsinkin sille itselleen.
En noteeraa urheilusaavutuksia mitenkään korkealle. Varsinkin kun terveydellä leikkimistä se nykyinen douping urheilu on. Kaikissa kestävyys ja voimalajeissa koitetaan vain olla jäämättä kiinni.
Iloitkoon ne jotka mitallit saivat. Ei niiden saavutukset ole keneltäkään pois.
Itse lähinnä toivon yllätyksiä ja altavastaajan voittavan, silloin urheilu on aika paljon viihdyttävämpää ja dramaattisempaa. Muuten ei nyt ole väliä kuka voittaa, en sinällään samaistu ihmiseen vain siksi että hän on samasta maasta.