Ottaisitko koira-allergisena tällaisen riskin juhannuksena?
Olen siis jonkin verran koirille allerginen: todettu testeissä ja lähes kaikki koirat saavat minussa oireita aikaan. Yleensä oireet ovat lieviä kuten nenän tukkoisuus tai mahdolliset iho-oireet, jos päästän koiran lähelle. Melko hyvin allergialääkkeellä saan nämä oireet minimiin. Ollaan jo ajat sitten sovittu kaveriporukan kanssa juhannuksen vietosta. Nyt sinne mökille onkin sitten tulossa yhden kaverin äidin koira, kun tämä äiti lähtee matkoille juhannukseksi eikä muuta hoitopaikkaa kuulemma ole. En ole aiemmin ollut tekemisissä kyseisen koiran kanssa, joten en tiedä millaisia oireita aiheuttaa. Ymmärrän, ettei kaverini saa koiraa mihinkään hoitoon näin lyhyellä varoitusajalla ja kun mökki ei ole minun niin eipä ole paljon sananvaltaa... Kovasti haluaisin reissulle lähteä, toinen vaihtoehto kököttää yksin kotona :( Mökki kuitenkin useamman tunnin ajomatkan päässä ja ollaan siellä to-su eli aika piinaava aika vietettäväksi jos oireita ilmenee. Huonoa säätäkin on luvattu, muutenhan voisi olla lähes koko ajan ulkona eikä samassa tilassa koiran kanssa. Ottaakko riski vai jäädä kotiin?
Kommentit (7)
Mä sain ensimmäisen astmakohtaukseni erään kissanomistajan kotona. Tiesin kissa-allergiastani, mutta astma tuli ihan puun takaa. Jouduin päivystykseen. Ehkä en lähtisi, jos sataa, ja joudutte samassa mökissä olemaan monta päivää.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:44"]Onko mahdollista, että koira ainakin nukkuisi eri tilassa kuin sinä? Se varmaan helpottaisi jo huomattavasti. Mielestäni on ystäväsi tehtävä kyllä sitten järjestää koiran oleminen niin, että haittaa mahdollisimman vähän allergisia ihmisiä, jos kerran se koira sinne on mukaan otettava. :)
[/quote]
Päämökin lisäksi on kaksi muutakin rakennusta, jossa voi nukkua. Eli ei tarvitsisi nukkua koiran kanssa samassa.
Astmalääkkeitäkin multa löytyy, jotka viime vuonna sain keuhkoputkentulehduksen yhteydessä. Eipä niitä yleensä ole eläinten kanssa onneksi tarvittu. Harmittaa, että pitää tällaista edes miettiä :/ Järkevää kai olisi jäädä kotiin ottamatta sen suurempaa riskiä mutta pännii, kun tota viikonloppua on suunniteltu talvesta lähtien. Viime vuonna olin myös yhdellä "koiramökillä" eikä oireita juurikaan tullut... Se mökki tosin oli niin lähellä, että kotiin olisi kätevästi päässyt jos olo olisi alkanut sietämättömäksi.
Kyllä minä lähtisin. Jos allergialääkkeitäkin on apuna ja eri mökkiinkin pääsee nukkumaan, ei muuta kuin reissuun! :)
Joo. Lähtisin, kun kerran astmaankin on lääkkeet varalle, eikä tarvitse nukkua samassa mökissä.
-3-
Koiran ei kai aivan pakko sisätiloissa olla kokoaikaa, ei seillä nyt ihan niin kylmä ole. Lähde vaan, jos muut ottavat vaivasi tosissaan.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:00"]Koiran ei kai aivan pakko sisätiloissa olla kokoaikaa, ei seillä nyt ihan niin kylmä ole. Lähde vaan, jos muut ottavat vaivasi tosissaan.
[/quote]
Tämähän riippuu aivan koirasta. Ei sen varaan voi laskea. Ja kenenkään muun kuin ap:n ei tarvitse ottaa vaivaa tosissaan.
Onko mahdollista, että koira ainakin nukkuisi eri tilassa kuin sinä? Se varmaan helpottaisi jo huomattavasti. Mielestäni on ystäväsi tehtävä kyllä sitten järjestää koiran oleminen niin, että haittaa mahdollisimman vähän allergisia ihmisiä, jos kerran se koira sinne on mukaan otettava. :)