Hoitajat! Minkälaiset potilaat ovat ärsyttävimpiä?
Kommentit (39)
Potilaista raskaimpia ja rasittavampia ovat ne, jotka valittavat joka asiasta. Vaikka sama asia selitettäisiin sataan kertaan niiin ei mene jakeluun. Sitten jos tulee omaisia, potilas laittaa omaiset valittamaan. Haukkuvat ja huutavat sitten keskellä käytävää ja omaiset menevät valittamaan os.hoitajalle. Tyyliin"tuo hoitaja oli epäystävällinen ja epäasiallinen" Sitten os.hoitaja tulee haukkumaan asiasta. Kunnes työkaveri pelastaa haukkumisilta ja kertoo etten ollut epäasiallinen, koska kuuli kaiken ja miten omainen haukkui. Ei os.hoitaja kyllä sanomisiaan anteeksi pyytänyt vaikka turhaan alkoi moittia.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:09"]
Ne jotka tietävät enemmän kun hoitajat ja lääkärit
[/quote]
Siinä on vaan se että aika moni ihminen tietää enemmän kuin lääkäri esimerkiksi jostain kapelta osa-alueelta. Välillä noita puolijumalia joutuu muistuttamaan yksinkertaisista asioista.
[/quote]
Jos kuvittelet tietäväsi enemmän kuin lääkärit, niin mitä hittoa ylipäänsä raahaudut sinne lääkäriin? Hoida itse itsesi omassa kotonasi.
Sellaiset jotka haluavat vain härnätä esim. haukkumalla ja ivaamalla ja menemällä henkilökohtaisuuksiin. Joilla ei mikään ole koskaan hyvin, vieruskaveri saa aina isomman kahvipullan, kaikki mitä sanot on "valittamista" ja joka ei tee tikkua ristiin oman paranemisensa eteen koska "maksaa täällä olostaan".
..
Sitten mun sympatiaa ei aina saa lääkelasi kourassa perässä seuraava alkoholisti/narkkari joka vinkuu seuraavaa diapamia.
Väkivaltaiset ja uhkailevat potilaat. Tämän takia joudun miettimään alanvaihtoa vaikka työstäni muuten pidänkin. En ole vieläkään tottunut siihen että työnteon lomassa satutetaan ja uhkaillaan väkivallanteoilla.
Sellaiset, jotka eivät ole yhtään motivoituneet omahoitoon, esim diabeetikot jotka syö kaksin käsin karkkeja jumbopusseista ja limparia päälle. Sitten valitetaan kun joudutaan olemaan osastohoidossa kun verensokerit huitelee taivaissa. Ja taas on syy lohduttautua karkilla.
Hoitajan persoonan ja ulkonäön arvostelu on välillä todella turhauttavaa. Olen ystävällinen ja tasapuolinen & ahkera työssäni, mutta esim.silmäpusseilleni en voi mitään ;) Vaativat omaiset ovat oma lukunsa, koska yleensä valitukset tulee juuri sellaisilta tahoilta, joiden omaista on oikeasti hoidettu hyvin ja potilas itse tyytyväinen, mutta eikun kritiikkiä satelee niin ettei kissaa ehdi väliin sanoa. Silloin on ammattitaito koetuksella että osaisi sanansa oikein laitella. Itse hoidettavana yritän pitää suuni kiinni ja antaa ammattilaisten tehdä työnsä rauhassa ja pyytänyt läheisiäkin olemaan kunnolla!
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:41"]Ne jotka valittajat siivojalle asiasta, joka kuuluisi hoitsulle. Sain huudot ja uhkailut kun en mennyt huoneeseen auttamaan kahta rouvaa, joista toiselle ilmeisesti käynyt jotain. Ainoa mitä siinä pystyy tekemään on ilmoittaa hoitsulle että tuolla tarvitaan apua. Oikea hoitsu tuli aika nopeasti paikalle mutta toinen rouva päätti että mun olis kuulunut tehdä hoitotoimenpiteet, ilman mitään koulutusta tai vastaavaa.
[/quote]
Onko sulla samanlainen työasu kuin hoitajilla?
Vain ne jotka luulevat ansaitsevansa jotain erikoiskohtelua. En voi sietää ihmisiä jotka heittäytyvät avuttomiksi koska maksavat "palvelusta" ja joiden mielestä muut ovat vähempiarvoisia kuin he.
Sellaiset, jotka eivät halua tehdä yhteistyötä. Tulevat hoitoa saamaan ja kun heitä haastatellaan oireista ovat ihan että 'mit vit siinä utelet'.
Väkivaltaiset ja hoitajaa (syyttä) haukkuvat.
Tässä en tarkoita niinkään muistisairaita, vaikkei se heiltäkään kivaa ole, niin tavallaan kykenen ymmärtämään.
Mutta kyllähän se ärsyttää kun joku kärttyinen mamma käy haukkumassa minut päästä varpaisiin koska "lääkäri on kusipää" tai koska jono on pitkä tai viereinen osasto huono. Kyllä, ymmärrän sen, mutta kun en minä siihen voi toiseksi lääkäriksi muuttua. Sitäpaitsi ulkonäköni ei liity siihen mitenkään. Viime viikolla mulla oli mm. typerän näköinen nenä. Liekö sitten siitä johtuvaa se, että lääkäri oli myöhässä.
Muuten kyllä tykkään duunistani ja asiallisen palautteen otan vastaan ihan mielellään.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:09"]
[/quote]
Siinä on vaan se että aika moni ihminen tietää enemmän kuin lääkäri esimerkiksi jostain kapelta osa-alueelta. Välillä noita puolijumalia joutuu muistuttamaan yksinkertaisista asioista.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:08"]Sellaiset, jotka eivät halua tehdä yhteistyötä. Tulevat hoitoa saamaan ja kun heitä haastatellaan oireista ovat ihan että 'mit vit siinä utelet'.
[/quote]
Ne oireet kuvataan lääkärille, ei ole mitään hyötyä kertoa niitä jollekin hoitajista joka ei kumminkaan voi tehdä mitään asialle. Lääkärit ymmärtävät muutenkin paremmin vaitiolovelvollisuuden kuin meidän kylän juoruak...siis hoitajat.
Asiattomasti käyttäytyvät. Kiukutuksen ymmärrän kyllä, mutta aikuisen ihmisen pitäisi pystyä käyttäytymään edes kohtuullisen asiallisesti, kun yritetään auttaa.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:09"]
[/quote]
[/quote]
Niin. Mutta lääkäri ei ole turhaan opiskellut laajaa tietämystä alasta. Yksittäisillä knoppitiedoilla ei pitkälle pötkitä.
Yksikään ammattimainen hoitaja ei vastaile tällaisiin kysymyksiin ja varsinkaan tällaisella palstalla.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:14"]Yksikään ammattimainen hoitaja ei vastaile tällaisiin kysymyksiin ja varsinkaan tällaisella palstalla.
[/quote]
Kyllä niitä ei-niin-ammattimaisia löytyy ihan riittävästi vastailemaan.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:08"]
Sellaiset, jotka eivät halua tehdä yhteistyötä. Tulevat hoitoa saamaan ja kun heitä haastatellaan oireista ovat ihan että 'mit vit siinä utelet'.
[/quote]
Olen kieltäytynyt antamasta hoitajille lääkityksiini liittyviä tietoja sen jälkeen, kun minua kerran nöyryytettiin yliopistosairaalan päivystyksessä antidepressanttilääkityksen vuoksi. Olin tullut yleislääkärin kirjoittamalla lähetteellä. Hoitajat kohtelivat minua kuin roskaa ja kailottivat etten ole oikeasti edes sairas. Hoitajalta roiskui sylki suusta, kun kerrottuani lääkityksen hän sanoi "MIELENTERVEYSLÄÄKKEITÄ!". Asenne muuttui heti kylmäksi. Kyseessä olivat siis tavalliset antidepressantit, joita iso osa suomalaisista käyttää.
Onneksi sentään lääkärit hallitsevat lääketieteen, joten sain lopulta asianmukaisen hoidon. Muistan asian vielä vuosien jälkeen, olin kuitenkin aika nuori ja kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta. Samaten kaikki hoitoni liittyvät potilastiedot pidän varmuuden vuoksi mahdollisemman salaisena, niitä ei luovuteta eteenpäin.
Minulle hoitaja on avautunut että "sairaalan oma henkilökunta on niitä pahimpia potilaita". Tämä siis sen jälkeen kun syöpädiagnoosin saatuani hoitajan haastattelussa kerroin missä työskentelen (=samassa sairaalassa). Se oli varmaankin tarkoitettu vitsiksi, mutta sillä hetkellä oma huumorintaju oli täysin kadoksissa.