Kissan ientulehdus/hampaiden harjaus
Mulla on siis 1 vuotias leikattu kollikissa, jolle otin 1,5 vuotiaan leikatun pojan kaveriksi tuossa jokin aika sitten.
.
Huomasin aika pian, että hampaat uudella tulokkaalla kellertävät, ja henki haisee tosi pahalle. Narskuttelee myös hampaita.
.
Ihan aluksi ei suostunut nappuloita syömään ollenkaan, ja nyt on niitä pikkuhiljaa alkanut syömään märkäruuan lisäksi. On myös tosi hoikassa kunnossa, jopa alipainoinen.
.
Tänään kun tuo oli mun sylissä ja silittelin sitä, haukotteli se suoraan mun naamaa päin, ja haisi aivan jäätävälle. Sit kiepsautin kisun ympäri, ja sanoin että nyt tarkistetaan sun suu.
.
Tosiaan etuhampaat kellertää, ja takahampaiden välissä on ihan mädän näköistä mömmöä. Ei kauaa antanut katsoa, mutta näyttää että olis ientulehdus.
.
Oli pakko kiskittää toi toinen syliin ja kattoa sen hampaat. Ei mitään. Henki ei haise, hampaat ovat valkoiset, ei hammaskiveä.
.
Onkohan tolle 1,5 vuotiaalle siellä edellisessä kodissa syötetty pelkkää märkäruokaa? Ja suu ei ole tottunut nappuloihin/on sen takia kipeä.
.
Ajattelin, että varmaan pitää painua eläinkauppaan ostamaan hammastahnaa ja harja. Onko kellään kokemusta kissan hampaiden harjauksesta?
Kommentit (3)
Kissan hampaita ei tarvitse harjata, jos osaa kissaansa ruokkia oikein.
Käyttäisin kissaa eläinlääkärillä. Joku tulehdushan siellä on oltava, jos henki haisee pahalle. Myös laihuus viittaa siihen, että kissa ei ole kärsinyt syödä kipeän suunsa takia. Voi olla suun puhdistuksen ja ab-kuurin paikka. Mahdollisesti siellä voi olla mätiä hampaitakin.
Minä harjaan päivittäin nuoremman kissan hampaat. Minulle harjauksen opetti er.ell, jolle menin näyttämään kissanuorukaiseni ientulehdusta. Ientulehduksen syynä on ikenen liikakasvu, jonka takia hammashygienista on pidettävä erityistä huolta.
Up