Miksi Helsingin keskustassa asuvilla ei ole verhoja ikkunoissa?
Niin, siinä tuo kysymys jo tulikin.
Mikä on ”se” juttu, minkä takia verhoja ei voi olla?
Kommentit (30)
Jotta yläluokkainen elämä ja kimmeltävät kristallikruunut näkyisi paremmin köyhälistölle, jotka laahustaa kadulla HM:n rytkyissä.
Sama ilmiö Pariisissa, tosin siellä onkin ihanaa kävellä kaduilla ja nähdä pieniä vilahduksia upeista kodeista.
Jotta sisällä olevat tyylikkäät huonekalut näkyisivät kadulla laahustaville, alemman keskiluokan kulkijoille.
Niin ja se, että olohuoneessa on KIRJAhylly, joka on täynnä kirjoja. Eikä mitään matkamuistoja.
Vierailija kirjoitti:
Sama ilmiö Pariisissa, tosin siellä onkin ihanaa kävellä kaduilla ja nähdä pieniä vilahduksia upeista kodeista.
No siksi sielläkin ei ole verhoja. Jotta MUUT näkisivät tulotason.
Pitäähän hyvätuloisten esitellä olohuoneinaan, joissa on kalliita huonekaluja. Sellaisia, joita ei myydä Jyskissä tai Sotkassa.
Sälekaihtimet löytyy, eiköhän ne kyylät asu muissa osoitteissa.
Itse ihailen Kontulassa ikkunoista loistavaa värikästä suomenlippujen koristelemaa maisemaa.
Ne on pöyröön luukkuja - sanoi äitee joskus.
On niin kallista asua keskustassa ettei enää riitä rahat verhoihin raukoilla…
Valoa ei pääse sisään kun joka puolella korkeita taloja eli pimeää olisi päivällä verhot kiinni.
Meilläpäin eräissä taloissa kaikilla on verhot, jotka näyttää kuin kaikilla olisi vanhat lakanat ripustettu ikkunoihin.
En vietä päivääni tuijotellen muiden ikkunoista sisälle ja oletan, etteivät muutkaan niin tee.
Mulla ei ole verhoja myöskään, ne ovat pölypesiä ja tosi vanhanaikaisen näköisiä mielestäni. Ilman verhoja on valoisaa ja ilmavaa.
T. Helsinkiläinen kerrostalossa
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole verhoja myöskään, ne ovat pölypesiä ja tosi vanhanaikaisen näköisiä mielestäni. Ilman verhoja on valoisaa ja ilmavaa.
T. Helsinkiläinen kerrostalossa
Sama juttu.
T. Tapiola, kerrostalo
Maalla on siis tapana piileskellä
Erityisesti Turussa ja Tukholmassa tämä on yleistä. Maalaiset saattavat ehkä kyylätä ikkunoista sisään ja arvostella, mutta se on heidän häpeänsä. Sivistyneessä kaupunkikodissa ollaan hyvissä vaatteissa ja koti siistinä - aina. Ei ole mitään hävettävää.
Verhottomissa ikkunoissa on varmasti kuitenkin sälekaihtimet. Pitäähän ikkunat tietyissä tilanteissa voida peittää.
Itse tuntisin itseni turvattomaksi, jos ohikulkijat voisivat katsella pimeällä sisään valaistuun huoneeseen. Niin paljon on kaikenlaisia pervoja. Mutta tietysti korkealla kerrostalossa se käy. Itse harrastin verhottomia ikkunoita kerrostalon 5. kerroksessa jo vuosikymmeniä sitten.
Tulee mieleen muisto opiskeluajoilta. Asuin kerrostalossa. En viitsinyt laittaa kaihtimia tai verhoja aina kiinni. Sitten huomioni kiinnittyi läheisen kerrostalon samassa tasossa oleviin ikkunoihin. Siellä seisoi tummahiuksinen mies tuijottamassa suoraan asuntooni, usein. Olin kuljeskellut asunnossa alasti, usein. Tuli verhoille käyttöä.
Ne tykkää esitellä itseään ja että heitä tarkkaillaan.