Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Helsingin keskustassa asuvilla ei ole verhoja ikkunoissa?

Vierailija
06.02.2022 |

Niin, siinä tuo kysymys jo tulikin.
Mikä on ”se” juttu, minkä takia verhoja ei voi olla?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tykkää esitellä itseään ja että heitä tarkkaillaan.

Vierailija
2/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on pervoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta yläluokkainen elämä ja kimmeltävät kristallikruunut näkyisi paremmin köyhälistölle, jotka laahustaa kadulla HM:n rytkyissä.

Vierailija
4/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ilmiö Pariisissa, tosin siellä onkin ihanaa kävellä kaduilla ja nähdä pieniä vilahduksia upeista kodeista.

Vierailija
5/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta sisällä olevat tyylikkäät huonekalut näkyisivät kadulla laahustaville, alemman keskiluokan kulkijoille.

Niin ja se, että olohuoneessa on KIRJAhylly, joka on täynnä kirjoja. Eikä mitään matkamuistoja.

Vierailija
6/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ilmiö Pariisissa, tosin siellä onkin ihanaa kävellä kaduilla ja nähdä pieniä vilahduksia upeista kodeista.

No siksi sielläkin ei ole verhoja. Jotta MUUT näkisivät tulotason.

Vierailija
7/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän hyvätuloisten esitellä olohuoneinaan, joissa on kalliita huonekaluja. Sellaisia, joita ei myydä Jyskissä tai Sotkassa.

Vierailija
8/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sälekaihtimet löytyy, eiköhän ne kyylät asu muissa osoitteissa.

Vierailija
9/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihailen Kontulassa ikkunoista loistavaa värikästä suomenlippujen koristelemaa  maisemaa.

Vierailija
10/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on pöyröön luukkuja - sanoi äitee joskus.

Vierailija
11/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin kallista asua keskustassa ettei enää riitä rahat verhoihin raukoilla…

Vierailija
12/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valoa ei pääse sisään kun joka puolella korkeita taloja eli pimeää olisi päivällä verhot kiinni.

Vierailija
13/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin eräissä taloissa kaikilla on verhot, jotka näyttää kuin kaikilla olisi vanhat lakanat ripustettu ikkunoihin.

Vierailija
14/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietä päivääni tuijotellen muiden ikkunoista sisälle ja oletan, etteivät muutkaan niin tee. 

Vierailija
15/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole verhoja myöskään, ne ovat pölypesiä ja tosi vanhanaikaisen näköisiä mielestäni. Ilman verhoja on valoisaa ja ilmavaa.

T. Helsinkiläinen kerrostalossa

Vierailija
16/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole verhoja myöskään, ne ovat pölypesiä ja tosi vanhanaikaisen näköisiä mielestäni. Ilman verhoja on valoisaa ja ilmavaa.

T. Helsinkiläinen kerrostalossa

Sama juttu.

T. Tapiola, kerrostalo

Vierailija
17/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla on siis tapana piileskellä

Vierailija
18/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti Turussa ja Tukholmassa tämä on yleistä. Maalaiset saattavat ehkä kyylätä ikkunoista sisään ja arvostella, mutta se on heidän häpeänsä. Sivistyneessä kaupunkikodissa ollaan hyvissä vaatteissa ja koti siistinä - aina. Ei ole mitään hävettävää.

Vierailija
19/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla verhot.

Vierailija
20/30 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verhottomissa ikkunoissa on varmasti kuitenkin sälekaihtimet. Pitäähän ikkunat tietyissä tilanteissa voida peittää.

Itse tuntisin itseni turvattomaksi, jos ohikulkijat voisivat katsella pimeällä sisään valaistuun huoneeseen. Niin paljon on kaikenlaisia pervoja. Mutta tietysti korkealla kerrostalossa se käy. Itse harrastin verhottomia ikkunoita kerrostalon 5. kerroksessa jo vuosikymmeniä sitten.

Tulee mieleen muisto opiskeluajoilta. Asuin kerrostalossa. En viitsinyt laittaa kaihtimia tai verhoja aina kiinni. Sitten huomioni kiinnittyi läheisen kerrostalon samassa tasossa oleviin ikkunoihin. Siellä seisoi tummahiuksinen mies tuijottamassa suoraan asuntooni, usein. Olin kuljeskellut asunnossa alasti, usein. Tuli verhoille käyttöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän