Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pidätte digikuvat järjestyksessä ja printtaatteko koskaan niitä paperikuviksi?

Vierailija
06.02.2022 |

Kännykkään kertyy niin helposti tuhansia kuvia ja jälkikäteen niiden läpikäyminen tuntuu tosi työläältä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kameroista ja puhelimesta siirrän koneelle (ja ulkoiselle kovalevylle varuilta). Ennen lajittelin aihepiirien mukaan kansioihin, nyt en ole jaksanut sitä vuosiin tehdä. Tuntuu mahdottomalta urakalta, kun kuvia näyttää olevan kaiken kaikkiaan lähes 15000. Digikuvia tulee otettua monta samasta tilanteesta ja myöhemmin on puuduttavaa käydä niitä läpi ja koittaa päättää, mikä niistä on paras ja säästettävä.

Aniharvoin oon teetättänyt paperikuviksi, vaikka usein mietin, että pitäis, pitäis...

Vierailija
2/7 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kameroista ja puhelimesta siirrän koneelle (ja ulkoiselle kovalevylle varuilta). Ennen lajittelin aihepiirien mukaan kansioihin, nyt en ole jaksanut sitä vuosiin tehdä. Tuntuu mahdottomalta urakalta, kun kuvia näyttää olevan kaiken kaikkiaan lähes 15000. Digikuvia tulee otettua monta samasta tilanteesta ja myöhemmin on puuduttavaa käydä niitä läpi ja koittaa päättää, mikä niistä on paras ja säästettävä.

Aniharvoin oon teetättänyt paperikuviksi, vaikka usein mietin, että pitäis, pitäis...

Huomaan itsellänikin olevan kymmenen kuvaa samasta aiheesta ihan turhaan, mutta silti on mukamas niin vaikeaa poistaa ylimääräisiä. Muutenkin alkanut tulla digiähky ja nuo digikuvat tuovat oman painolastinsa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkakuvista teen edelleen oman kuva-albumin. Siis ihan vanhanaikaisesti: teetän kuvat paperille, jotka liimaan albumiin, mukaan laitan matkalippuja, kohdemaan matkamainoksista kuvia/tekstejä, jos ei ole euromaa niin pikkurahoja yms.

Muita kuvia ei tule teetettyä paperille vaan ne ovat tietokoneella sekä ulkoisella kovalevyllä kopioituna. Kaikki vain päivämäärän mukaan järjestyksessä.

Vierailija
4/7 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimella otetut kuvat ja videot varmuuskopioituvat heti ottamisen jälkeen alkuperäisellä laadullaan pilveen Google Photosiin (eli ei haittaa vaikka puhelin hajoaisi).

Sieltä siirrän kuvat/videot vuosiluvun mukaan nimettyihin kansioihin kodin verkkolevylle. Verkkolevyasema (NAS) varmuuskopioi kaikki tiedostot joka aamu toiselle levylle.

Koska NAS on verkkovirtaan kytketty, on aina olemassa kovalevyt tuhoavan sähköiskun vaara. Sen vuoksi varmuuskopioin tiedostot säännöllisesti myös ulkoiselle kovalevylle, jota en pidä kytkettynä muulloin.

Koska tulipalo, varkaus jne. voi hävittää myös edellä mainitun, minulla on vielä kolmas varmuuskopiointilevy toisessa lokaatiossa, ts. vanhempieni luona. Päivitän tämän varmuuskopion vähintään parin kolmen kuukauden välein.

Aina siinä vaiheessa kun myös tämä kolmas varmuuskopio on päivitetty, poistan nämä "pomminvarmasti" varmuuskopioidut kuvat Google Photosista, koska sen tallennustila on rajoitettu.

Varmuuskopiointiin käytän PC:llä erillistä ohjelmaa, joka mm. vertaa tiedostojen eheyttä. En siis manuaalisesti copy-pasteta toivoen parasta.

Vierailija
5/7 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella otetut kuvat ja videot varmuuskopioituvat heti ottamisen jälkeen alkuperäisellä laadullaan pilveen Google Photosiin (eli ei haittaa vaikka puhelin hajoaisi).

Sieltä siirrän kuvat/videot vuosiluvun mukaan nimettyihin kansioihin kodin verkkolevylle. Verkkolevyasema (NAS) varmuuskopioi kaikki tiedostot joka aamu toiselle levylle.

Koska NAS on verkkovirtaan kytketty, on aina olemassa kovalevyt tuhoavan sähköiskun vaara. Sen vuoksi varmuuskopioin tiedostot säännöllisesti myös ulkoiselle kovalevylle, jota en pidä kytkettynä muulloin.

Koska tulipalo, varkaus jne. voi hävittää myös edellä mainitun, minulla on vielä kolmas varmuuskopiointilevy toisessa lokaatiossa, ts. vanhempieni luona. Päivitän tämän varmuuskopion vähintään parin kolmen kuukauden välein.

Aina siinä vaiheessa kun myös tämä kolmas varmuuskopio on päivitetty, poistan nämä "pomminvarmasti" varmuuskopioidut kuvat Google Photosista, koska sen tallennustila on rajoitettu.

Varmuuskopiointiin käytän PC:llä erillistä ohjelmaa, joka mm. vertaa tiedostojen eheyttä. En siis manuaalisesti copy-pasteta toivoen parasta.

Oletko ammatti- tai harrastelijavalokuvaaja? En itse viitsisi nähdä tuollaista vaivaa. Ap

Vierailija
6/7 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan parhaat paperikuviksi. Muuten jäävät pilveen. Haluan että jotain jää ihan katseltaviksi. Hallussani oleva vanhin suvun muotokuva on vuodelta 1876 ja uskon edelleen että paperikuva on se paras tallennusmuoto.

Eilen sain kuvia isotädistä, joka täytti 100 vuotta. On suvun vanhin jäsen. Paikan päälle en päässyt kun asuu Ruotsissa.

Vierailija
7/7 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ammatti- tai harrastelijavalokuvaaja? En itse viitsisi nähdä tuollaista vaivaa. Ap

En ole. Oletettu vaiva on suhteessa siihen, onko valmis rakkaiden kuvien tai videoidensa tuhoutumiseen. Minä en ole. Yksittäinen varmuuskopio ei ole varmuuskopiointia.

Olen aikoinaan menettänyt tiedostoja niin kahden kovalevyn samanaikaisen rikkoutumisen kuin eri kerralla myös pilvitallennuksen sekoamisen vuoksi (vaikka niin piti olla pomminvarmaa). En ota sitä riskiä toistamiseen. Kukin tavallaan, mutta minä tykkään tehdä F-Securen Hyppösen ohjeiden mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme