Onko sormus pakollinen naimisiin mennessä?
Siis kun en voi sietää minkäänlaisia sormuksia (ainakaan omissa sormissani). Ne puristavat ja hiostavat ja ovat muutenkin inhottavia. Lapsena käytin sormuksia, mutta aina onnistuin hävittämään ne, kun otin ne pois sormestani, enkä enää muistanut laittaa takaisin. Olen kadottanut sekä kuudennen että yhdeksännen luokan luokkasormuksetkin...
Niin että mitä jos ei halua sormusta naimisiin mennessä? Onko se sitten "väärin tehty"?
Kommentit (21)
Ei ole pakollinen. Ainakin maistraatissi vihkijä kysyi, vaihdetaanko sormuksia vai ei.
Entä jos ei ole sormusta, mutta tuttavat yms. tietävät minun olevan naimisissa? Juoruilisitko ja paheksuisitko, jos tietäisit naimisissa olevan tuttusi olevan säännöllisesti ilman sormusta?? t. ap
Eli tälle palstalle ei tule sitten jotain juoruketjua siitä, jos näette naimisissa olevan naisen ilman sormusta!!!! t. ap
Minäkään en halunnut sormusta juuri siitä syystä että hävittäisin sen kuitenkin enkä muutenkaan välitä sormuksista. Musteen muodossa otin niin ei ainakaan häviä eikä voi heittää menemään "hetken mielijohteesta" :)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:03"]
Entä jos ei ole sormusta, mutta tuttavat yms. tietävät minun olevan naimisissa? Juoruilisitko ja paheksuisitko, jos tietäisit naimisissa olevan tuttusi olevan säännöllisesti ilman sormusta?? t. ap
[/quote]
En tietenkään. Tosin en itsekään käytä sormusta, vaikka sellainen on...
Eikö sormus ole pakollinen ainakin kirkollisessa vihkimisessä..? Siis vaikka rautalangasta tehty käy, mutta muistelisin että sormuksen antaminen liiton merkiksi kuuluu vihkikaavaan.
9 jatkaa, että sormusta ei tietenkään ole pakko käyttää.
Kirkommenoissa ei sormus ole pakollinen, vaan pitää olla jotain jonka pappi siunaa ja mieluummin pyöreä, ikuisuuden kehä=ikuinem rakkaus.
Joten me vaihdettiin kaulakorut. Pappi oli tätä ajatusta myös vastaan, mutta speksit täytty, niin pakko oli myöntyä. Hän oli vahvasti sormistem kannalla.
Kannattaa keskustella vihkijän kanssa. Heissä on runsaasti eroja.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:22"]
Kirkommenoissa ei sormus ole pakollinen, vaan pitää olla jotain jonka pappi siunaa ja mieluummin pyöreä, ikuisuuden kehä=ikuinem rakkaus. Joten me vaihdettiin kaulakorut. Pappi oli tätä ajatusta myös vastaan, mutta speksit täytty, niin pakko oli myöntyä. Hän oli vahvasti sormistem kannalla. Kannattaa keskustella vihkijän kanssa. Heissä on runsaasti eroja.
[/quote]
No höpöm pöpöm.
Älä siitä piittaa mitä muut ajattelevat siitä onko sinulla sormusta vai ei : )
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 13:13"]Eikö sormus ole pakollinen ainakin kirkollisessa vihkimisessä..? Siis vaikka rautalangasta tehty käy, mutta muistelisin että sormuksen antaminen liiton merkiksi kuuluu vihkikaavaan.
[/quote]
On. Kuuluu tosiaan vihkikaavaan kirkossa. Ei sitä sen jälkeen enää tarvitse käyttää, eli sen voi ottaa pois heti seremonian jälkeen. Ihan mikä tahansa rengas käy seremoniasormukseksi.
Itse olen ollut kohta 2 vuotta naimisissa, eikä meillä ole sormuksia. Muiden kommenteista tai ihmettelyistä en tiedä, mutta ei kukaan ainakaan suoraan ole kysynyt asiasta. Ja vastaisin rehellisesti, jos kysyisi. Toisaalta tiedän paljon ihmisiä, jotka eivät sormuksiaan käytä, ainakaan säännöllisesti, vaikka ne olisi alttarilla vaihdettu.
Ehkä jonain hääpäivänä sormuksetkin hankimme, tai mies hankkii :)
Jos sormus tuntuu pakolliselta, niin voihan sen laittaa vaikka kaulakoruun :) Mutta ei ole pakko.
En käytä sormusta. Pyysin, että mieskään ei käyttäisi, koska pidän sormusta yhtä turhana symbolina kuin esim. ylioppilaslakkia. Mies ei suostunut pyyntööni. Lapsellinen kun on.
Ei ole mitenkään tavatonta, että avioparilla ei ole sormuksia (tai että heillä on mutta eivät käytä niitä kuin juhlissa tms). Itsekään en varmaan arkisin käyttäisi, koska töissä ei saa olla koruja. Tunnen myös pariskunnan joista toinen ei käytä sormustaan juuri koskaan ja toinen on pujottanut sen kaulaketjuun ja pitää sitä mieluummin kaulassa kuin sormessa.
Täysin siis teidän oma asianne, tuskin kukaan sitä mitenkään paheksuu.
Kirkollisessa vihkimisessä on oltava joku sormus. Sormus. Ihan sama mitä teette sille sen jälkeen. En suostuisi mihinkään uniikkien lumihiutaleiden mielenosoitukseen jostain kaulakorusta tms, ellei sitten kirkolliskokous muuta vihkimisen kaavaa. Siinä on silloin edes ollut paljon meitä viisaampia ihmisiä miettimässä. Ja sen motivaatio ei silloin ole ollut mikään mutta kun mä haluuuuun...
Ei ole pakollinen.