Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suviseuroihin vauvan kanssa - vinkkejä?

Vierailija
15.06.2015 |

Hei! Nyt pyytäisin apua kaikilta teiltä, jotka olette joskus reissanneet vauvanne kanssa joko suviseuroissa tai muualla retkiolosuhteissa. Meillä on siis 4kk poika. Olemme menossa suviseuroihin ja toivoisin käytännön vinkkejä sinne. Miten siis varustautua, varautua..? Miten imetys onnistuu käytännössä? Entä pullomaidon lämmitys? Miten jos kovin paistaa aurinko, miten suojata vauva joka ei viihdy vaunuissa yhtään..? Mahdollisesti pääsen vauvan kanssa öiksi asuntovaunuun, mutta voiko noin pienen kanssa majoittua teltassa? Miten silloin kannattaa varustautua ja mitä kannattaa ottaa huomioon?

Toivottavasti joku jaksaisi vastata tähän kysymystulvaan. Olisin kiitollinen.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viime vuonna suviseuroissa 5 kk ikäinen vauva. Nekin seurat oli lähellä merta ja tuuli ihan törkeenä. Vauva vihasi melua ja ihmispaljoutta, joten käytiin aina vain pyrähtämässä kentällä ja sit jonkun tutun vaunulle lepäilemään :)) imetyspaikka on (teltan sisällä huone jossa paaaljon tuoleja. En viihtynyt, eikä vauvakaan suostunu syömään sielä) ja samassa yhteydessä oli mikro ym. Jossa lämmittää ruokaa/maitoa. Vessojen yhteydessä lasten pesupaikka jossa voi vaihtaa lämpimän veden äärellä vaippaa. Tosin nämäkin rakennukset telttoja, eli tuulisella säällä sielä oli toosi kylmä. Suosittelen savetteja. Itse taisin aina kerta päivässä käydä pesee vauvan pyllyn ym. Pesupaikalla, muutoin pärjättiin saveteila. Imetys onnistuu periaatteessa missä vain, yleinen köytäntö kuitenkin on, että suojaisassa paikassa "ettei herätä pahennusta" (mikä koomista, kun niin lapsipainotteinen yhteisö..) vauvalla oli koko suvikset joku kypärämyssy päässä, ja ulkona ohut lämpökerrasto ja tuulipuku tai vaunun peitto suojana. Teltassa pärjää, kun varautuu vauvalle kerrospukeutumiseen. Erityisen tärkeää on hyvä patja, joka suojaa maasta nousevalta kylmältä kosteudelta.

Vierailija
22/36 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 20:03"]No tietty paras että ne jättää kokonaan väliin. Mutta itse olen pahimmillaan ollut noilla festareilla kahdeksan alle 10v. Mukulan kanssa. Nuorimmaiset oli 0, 1 ja 3 v. En sinänsä varustautunut muuten kuin rukoillen että selviän 4 yötä teltassa. Ja selvisinkin. Lähinnä se vaatii reipasta mieltä, eikä päiviä kannata laskea. Aika menee nopeammin kun ei ajattele sitä.

T. Ex vl
[/quote]

Miksi lähdit telttaan tuolla kokoonpanolla?
[/quote]

Koska olin aivan hirveän hihhulin kanssa naimisissa ja toki uskoin itsekin tohon soopaan aika kovastikin. Ei todellakaan olisi ollut sopivaa jäädä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 19:36"]

Suviseuroista ei ole kokemusta, mutta vauvaa voi suojata paahteelta jonkinlaisella varjovirityksellä. Esimerkiksi teltan tapaisella rakennelmalla, josta kaksi seinää puuttuu. Olen jossain ulkomailla nähnyt tuollaisia aurinkorannoilla, mutta varmaan samantapaisia virityksiä voi kehittää itsekin.

En todellakaan ymmärrä, miksi 4 kk ikäinen vauva ei voisi nukkua kesällä teltassa. Ainoa ongelma on se, että mahdolliset itkut kuuluvat myös naapuritelttoihin.

[/quote]Kylmä.

Vierailija
24/36 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 19:36"]

Suviseuroista ei ole kokemusta, mutta vauvaa voi suojata paahteelta jonkinlaisella varjovirityksellä. Esimerkiksi teltan tapaisella rakennelmalla, josta kaksi seinää puuttuu. Olen jossain ulkomailla nähnyt tuollaisia aurinkorannoilla, mutta varmaan samantapaisia virityksiä voi kehittää itsekin.

En todellakaan ymmärrä, miksi 4 kk ikäinen vauva ei voisi nukkua kesällä teltassa. Ainoa ongelma on se, että mahdolliset itkut kuuluvat myös naapuritelttoihin.

[/quote]Kylmä.
[/quote]
Talvella pakkasessa voi kyllä nukkua ulkona muttei kesällä teltassa?

Vierailija
25/36 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oltiin 3 kuukauden ikäisen kanssa teltassa pari vuotta sitten ja hyvin meni. Vauva nukkui tosi hyvin ja heräsi vain kerran yössä tissille. Itse imetin rauhallisissa paikoissa huivin alla, ja imetys huoneessa kentän laidalla. Lasten pesupaikkoja on ympäri aluetta. Aamu kakat putsasin savateilla, ni ei tarvinnut heti lähteä rynnimään mihinkään. Jos hellettä, niin lapselle ohuet peittävät vaatteet ja lierihattu. Vaunuihin joku kevyt harso suojaksi auringolta. Jos tulee yhtä kylmät suvikset kuin viime vuonna, niin kannattaa ottaa toppapuku mukaan.

Vierailija
26/36 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna 2kk ikäisen vauvan kanssa olimme Suviseuroissa, ei mitään ongelmia. Helpoin matkakumppani. Meillä oli kyllä vaunu joka helpotti asiaa. Toivon melkein yhtä kylmiä Seuroja kuin viime vuonna, vaatteita on helpompi lisätä kuin ottaa pois. Vauva oli koko ajan ruskovillan villapuvussa ja makuupussissa.

Helteellä kevyet suojaavat vaatteet ja päähine. Itse virittelin valkoisen pellavapyyheliinan varjoksi vaunuihin kuomusta työntöaisaan. (Jämsän opistoseuroissa oli kova helle.)

Oikealla asenteella pärjää jo pitkälle. Apua saat varmasti paikanpäällä kun vaan pyydät. Teltassakin voi vauvan kanssa yöpyä kun vaatetus on kohdillaan. Suosittelen villaa ja silkkiä.
Nähdään Suviseuroissa!

Vierailija
27/36 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:00"]Jos ap olisi ennen käynyt paikalka, tuskin ihmettelisi täällä. Kannattaa sopia asuntovaunutukikohta tutuilta myös päiväksi, koska koko päivä kentällä on tosi raskasta. Oletko menossa yksin lapsen kanssa? Ja jos et tiennyt, niin vaikka ollaan retkiolosuhteissa, aikuiset pukeutuu kuin kaupungille. Ettet joudu häpeilemään varustustasi eli ei retkeilyvaatteita lämmintä takkia ja saappaita lukuun ottamatta.
[/quote]
Vaatteitaan ei tarvitse hävetä.
Tule sellaisenaan kuin olet. Jos joku toisen vaatteita arvostelee, arvostelijassa se vika on.

Vierailija
28/36 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sieltä löydy joku avulias ja lämminsydäminen mies sua "auttelemaan"

Vierailija
29/36 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 19:36"] Suviseuroista ei ole kokemusta, mutta vauvaa voi suojata paahteelta jonkinlaisella varjovirityksellä. Esimerkiksi teltan tapaisella rakennelmalla, josta kaksi seinää puuttuu. Olen jossain ulkomailla nähnyt tuollaisia aurinkorannoilla, mutta varmaan samantapaisia virityksiä voi kehittää itsekin. En todellakaan ymmärrä, miksi 4 kk ikäinen vauva ei voisi nukkua kesällä teltassa. Ainoa ongelma on se, että mahdolliset itkut kuuluvat myös naapuritelttoihin. [/quote]Kylmä. [/quote] Talvella pakkasessa voi kyllä nukkua ulkona muttei kesällä teltassa?

[/quote]Ei vauvan kanssa kukaan järkevä nuku talvella teltassa. Yksinhän saa tehdä mitä typerämpiä juttuja, mutta jos on lapsia niin silloin pitää ajatella asioita sen lapsen kannalta.

Vierailija
30/36 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 19:47"]

Provo. Tosi uskovainen joka on isosta perheestä tietää nämä asiat kysymättäkin.

[/quote]

Nimenomaan. Tuli mieleen Syyrian sodan miljoonat pakolaiset alkeellisissa leireissä, Darfur ... Kyllä sielläkin ne perheet mitenkuten selviää, ovat selvinneet jo vuosia. Ehkä suviseuroja voi verrata lyhytkestoiseen luxus -pakolaisleiriin? 

Vierailija
31/36 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki ole käyneet suviseuroissa lapsesta asti. Kyllä minua ja yhtä ystävääni nimenomaan ihmetytti ihmisten pukeutuminen. Ystävä oli kysynyt ja saanut oarempia ennakko-ohjeita ja minä häpesin itse vaatteitani, joita toki kukaan ei ilkkunut. Ihan ok vaatteet ulkoiluun mutta ihan erilaiset kuin kaikilla muilla.

Se välimatkojen pituus ja ajan kuluminen ihan perushuoltoon (ruokailut, wc) oli toinen ihmetys.

Ja se ihmismäärä ja vaunujen määrä, mutta se nyt ei liity mitenkään valmisteltaviin asioihin.

Vierailija
32/36 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se alue ei muuten ole mikään hiekkakenttä, vaan peltoaukea. En kyllä sinne sateella menisi teltassa majoittumaan, melkoista liejua mahtaa olla jos huonot kelit sattuu. Toivotaan, ettei satu. 

Vierailija
33/36 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko mennä? Itse en lähtisi noin pienen kanssa mistään hinnasta.

Vierailija
34/36 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää asuntoautolla, tai jättäkää väliin. Ei telttaan noin pientä. Entä jos kävisitte päiväsiltään seuroissa, ja ottaisitte kotiin hoitajan lapselle?

Vierailija
35/36 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tässä vielä. Olen käynyt tuolla alueella lintuja katsomassa. Siellähän ei ole muuta kuin pari ihan pientä ehkä vähän latoa suurempaa hirsirakennusta, jossa toimii kait joku kesäkahvila, mutta ei ole ollut auki silloin kun olen käynyt. Eli muuten siellä kaikki palvelut tulee olemaan varmaankin asuntovaunuissa ja parakeissa. Vaasaan on. 10 km. Se on täys aukea, monta kilometriä suuntaansa, joten helteellä varmaan aika paahtava. Mutta ei taida olla helteitä luvassa lähiaikoina. Tiet tulevat olemaan aika ruuhkaisia, sillä ne ovat aika pieniä teitä mitä sinne mennään. Mutta pääsee sinne ainakin kahdesta, jos ei kolmestakin, suunnasta. 

Vierailija
36/36 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viekö pientä aivopesuun. Sääliksi käy kun noin pienestä joutuu henkiseen kidutukseen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi