ottaisitko lapsesi erityislapsi-kaveria mukaan viikon reissulle?
Matka olisi siis kylpylä-huvipuistoloma ja adhd-lapsi tulisi mukaan. Lapsesi hyvä kaveri ja vanhemmatkin tuttuja.
Kommentit (29)
Voisin ottaakin, riippuu häiriön vaikeusasteesta. Omalla lapsellani on myöskin ADHD, johon hänellä tosin on lääkitys jonka avulla pystyy toimimaan kuten kuka tahansa muukin.
Vaikea sanoa, lapset kun ovat kovin eritasoisia. Riippuu iästä ja millainen lapsi on. Oma poikani oli erityisluokalla, jossa oli kaksi adhd:ta, vanhempien kanssa tuli paljon juteltua joten siksi tiedän. Toinen hyppi seinille, kun taas toinen oli kohtalaisen rauhallinen vaeltelija, joka ei vaan jaksanut kovin pitkään yhteen asiaan keskittyä. Mutta helppo kaverina. Sitä hyppelijää en olisi ottanut, vaeltelija oli joskus pienillä jutuilla mukana ja olisi mennyt pitemmälläkin reissulla, mutta eipähän koskaan tullut edes ajalteltua moista.
nykyään kaikki on vaikeaa. Ja jokaisella on joku "erityisyys". Kun olin lapsi, meidän reissuilla oli aina kaveri ja/tai minä olin jonkun kaverin perheen reissulla (aina hiihtolomat, kesälomalla pari viikkoa) ja yökyläilyä tämän tästä pitkin vuotta. 8+ vuotiaita lapsia kukaan sen kummemmin vahtinut, leikittiin päivät pitkät, valvottiin pitkään yöllä supisemassa ja nukuttiin aamusta yhteentoista asti. Vanhemmat laittoivat pari kertaa päivässä ruokaa pöytään ja välipalaa sai hakea jääkaapista. Kaikki meni hyvin. Oman 9-vuotiaani annan nyt kesällä ainakin pyöriä vähän samaan tyyliin ja kavereita saa mennä ja tulla ja ruokaa saavat jääkaapista. Toki tuntuu että tällainen asenne on nykyään vähän poikkeus, koska lasten kasvatus on nykyään muotia... kasvavat ne ilman jatkuvaa kasvatustakin.
Ja adhd on siis diagnosoitu,lääkkeitä ei ole
Ap
No jopas on skenaario taas. Onko tylsää?
Tuskin hänen omatkaan vanhemmat jaksavat moisen kanssa viikon reissulle lähteä.
En. Enkä varmaan muutakaan kaveria.en haluaisi olla vastuussa vieraan lapsesta noin kauaa.(meidän lapsen kaverien vanhemmat ei ole edes niin kovin tuttuja) ja haluan viettää ne vähät perheen yhteiset lomat perheen kesken.
En kyllä ottas toisten lapsia vaikka olisivat erityisen kilttejä lapsia. Vastuu on aivan liian suuri, en voisi itse varmaan edes istua alas kun kokoajan pitäisi vahtia.
Joo en mäkään ottais edes niitä kilttejä lapsia viikoksi huolehdittavakseni, nauttisin vaan perheen kesken reissusta.. Erityislapsi (ole muuten samaa mieltä kuin joku aiemmista kirjoittajista, että näilä adhd:iltä on vaan puuttunu kuri ja järjestys) vois tulla vaikka yökylään tai viikonlopuksi mökille. Riippuuko lapsen iästä? En osaa sanoa.
En. Jo yhden yön yökylä oli hervoton ruljanssi... Missään tapauksessa mihinkään kylpylään en menisi.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 00:54"]
Tuskin hänen omatkaan vanhemmat jaksavat moisen kanssa viikon reissulle lähteä.
[/quote]
aamen!
Vaikka lapseni ottaisi sellaisen mukaan, MINÄ EN OTTAISI.
MINÄ sitä riivattua joutuisin vahtimaan, ei lapseni. Paitsi saattaisi toki tehdä lapselleni kamalan loman..
En tietenkään. Meilläkin lapsen hyvä kaveri ylivilkas. Kaksi tuntia kerran puolessa vuodessa saa olla meillä. EI yhtään enempää vaikka väsyneet vanhemmat koko ajan anelee.
En miettisi diagnoosia vaan lasta itsessään, haluanko hänet, lapseni ystävän, mukaan matkallemme. Aika hölmöä ajatella tahdonko adhd:n reissulle. Eihän lapsi diagnoosilleen mitään voi, eikä diagnoosi määrittele millainen tyyppi hän on. <3
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 02:04"]Olen samaa mieltä kuin edellisetkin. Älä missään tapauksessa ota sellaista riesaksesi. Nämä ns. erikoislapset- ja aikuiset, joista suurin osa ei edes ole muuten mitenkään erikoisia paitsi että niillä on vain kusta päässä kun niitä ei ole milloinkaan kukaan pannut järjestykseen, ovat useimmiten ihan hulluja.
Lievimmistä tapauksista voisi ihan hyvin saada aikaiseksi kelpo ihmisiä kun niitä vain vedeltäisiin ympäri korvia muutaman kymmentä kertaa näiden "erikois"kohtausten lopettamiseksi, ja niin lujaa, että kestäisi kuukausia ennen kuin ne olisivat parantuneet niin paljon, että edes teoriassa voisivat harrastaa niitä "erikois"käytösmallejaan, mutta niille itsepäisimmille ainoa tehoava hoitomuoto olisi sähkötuoli.
Sinulla ei kuitenkaan ole valtuuksia kumpaankaan, joten älä ihmeessä sellaisen kanssa lomille lähde.
Paskasakkia ne ovat kertakaikkiaan.
[/quote]
Siis oikeastiko ajattelet näin???
Paskasakkia??
Oletko muidenkin itsestäänriippumattomien sairauksien kohdalla samaa mieltä?
Ja kun sinä sairastut itse niin kuulut roskaväkeen eikö vain.
Lisään vielä että vaikutat kovin itseriittoiselta ja ylemmyydentuntoiselta, kärsitkö sinä psykiatrisesta sairaudesta kenties?
Jos olet tottunut vilkkaaseen menoon. Meillä on toista ääripäätä lapset ja käytös, joten voisimme olla sormi suussa jos joku esim kylpylässä alkaisi temmeltää vedessä täysin rinnoin.
En todellakaan, ei olisi mikään lomareissu
Meillä oli aikoinaan lasten kavereita mukana jopa etelän lomilla ja usein päiväristeilyillä Tallinnassa ja joskus Tukholmassakin. Toisaalta meidän muksut on ollut kavereiden perheiden kanssa mökillä ja lapissa laskettelemassa. Kivoja reissuja kaikki.
Nykyään jo kolmen aikuisen lapsen äiti.