Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhainen heräily aamuyöstä klo 3–5 välillä, on useimmiten depressioon liittyvä oire.

Vierailija
05.02.2022 |

Fakta

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla liittyy ahdistukseen. Eli sillon kun pyörä pyörii ja ahdistaa niin herään melko tarkalleen kello 4 joka aamu :D Sitten kun saan sen kuriin niin nukun aamuun asti hyvin. Onnes sitä on opiskelija niin voi yrittää nukkua siinä aamulla vielä hetken, jos siis saa unta :D Eihän tää kivaa oo mutta semmosta se elämä joskus on.

Vierailija
22/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas tuntuu, että olen varmaan tulossa hulluksi. Nukun miten sattuu, välillä valvon viikon putkeen ja välillä nukun 12-tuntiasia öitä plus päikkärit. Pelkään, että on kyse jostakin vakavammasta, työterveys ei ota kantaa, kun kerran olen työkykyinen. Onko oikeasti kukaan, jos on valvonut 3-4 yötä ja päivät ollut töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itšelläni se on merkki stressistä, masennusta ei ole, mutta stressiä kyllä.

Vierailija
24/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen masentunut ja herään aina klo 23-2 välillä eli ei pidä paikkaansa ainakaan mun kohdalla.

Vierailija
25/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on silloin nälkä,siksi heräilin. Loppui kun siirsin iltapalan myöhäisemmäksi,nyt pääsen unessa puoli kuuteen.

Miten siis syöt iltaisin, minkä kokoinen olet ja mitä teet päivisin?

Itse pärjään klo 21 keveällä iltapalalla vaikka seuraavaan iltapäivään asti. En syö muutenkaan paljoa.

Oon eri mutta ihmiset on aika erilaisia, mä oon 50kg pieni nainen ja syön kaksi isoa lämmintä ateriaa päivässä aamiaisen, välipalan ja iltapalan lisäks. Että hienoo jos pärjäät ilman ruokaa, me muut ei välttis pärjätä :D

Vierailija
26/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella se johtuu lähes aina auringonvalon puutteesta. Sisäinen kello menee sekaisin.

Vierailija
27/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas tuntuu, että olen varmaan tulossa hulluksi. Nukun miten sattuu, välillä valvon viikon putkeen ja välillä nukun 12-tuntiasia öitä plus päikkärit. Pelkään, että on kyse jostakin vakavammasta, työterveys ei ota kantaa, kun kerran olen työkykyinen. Onko oikeasti kukaan, jos on valvonut 3-4 yötä ja päivät ollut töissä?

Onko sulla mielialat millaset? Kuulostaa kyl tosi mielenkiintoiselta tapaukselta... Vois joku unitutkija kiinnostua asiasta, ota sellaiseen yhteyttä :D

Vierailija
28/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo ole yleensä se suden hetki, jolloin ihmiset yleensäkin herää ihan vaan, koska unisykli menee niin. Tiedä sitten meneekö se niin evoluution vuoksi, että eka on syvä uni ja sen jälkeen herätään hetkeksi tarkistamaan ettei lähistöllä ole susia hyökkäämässä kimppuun. Jos ei ole niin jatketaan unia.

Vierailija
29/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hukka kirjoitti:

Eikös tuo ole yleensä se suden hetki, jolloin ihmiset yleensäkin herää ihan vaan, koska unisykli menee niin. Tiedä sitten meneekö se niin evoluution vuoksi, että eka on syvä uni ja sen jälkeen herätään hetkeksi tarkistamaan ettei lähistöllä ole susia hyökkäämässä kimppuun. Jos ei ole niin jatketaan unia.

Niin, että jos on sitten yhtään stressiä ja jännitystä niin sitä herää ns liikaa ja sitten on taas virkeä kuin peipponen. Kun siis ilmeisestihän melkeinpä jokainen herää yöllä muutamia kertoja muttei vaan muista sitä kun se on niin kevyt herääminen. Ite siis herään ihan kunnolla tuohon aikaan ja semmoinen pieni paniikkivire nousee pinnalle ja pitää sit rauhoittua uudestaan, ahdistuksesta kun kärsin.

Vierailija
30/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisin syy on liiallinen alkoholinkäyttö. Jo yksikin annos voi pilata yöunet. Sopiva määrä liikuntaa on myös tarpeen (ei liikaa eikä liian vähän)

Tämäkin on hyvä muistaa.

Alkoholin aiheuttama unettomuus on muuten yksi häijyimmistä itsellä siihen liittyy myös sydämen hakkaaminen. Eikä tarvitse olla isojakaan määriä edeltävinä päivinä.

Että se siitä alkon rentouttavuudesta, voi kummasti kääntyä ihan päälaelleen.

Vierailija
31/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit (harvempihan näitä enää pelkän ehkäisyn takia käyttää vaan ovat jonkin sairauden kuten esim. endometrioosin tai PCOS-oireiden hoitoon) voivat myös aiheuttaa unihäiriöitä matalan estrogeenitason takia. 

Vierailija
32/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut masentunut melkein koko ikäni, ja mulle se toistuvin ja hankalin univaikeus on se, kun en vaan saa nukahdettua. Epätoivoiset ja ahdistuneet ajatukset ja tunteet tekevät olon aivan sietämättömäksi. Ja sitähän ei noteerata siinä masennustesti-lomakkeessa mitenkään. Siinä kysytään vain, että heräiletkö toistuvasti liian aikaisin aamulla. Kerran kysyinkin siitä eräältä lääkäriltä, ja hän totesi siihen hymyillen, että no, sitten sinulla ei ole univaikeuksia. Jep.

Vierailija
33/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Depressiossa kortisolitaso on koko ajan koholla psyykkisen stressin vuoksi. Elimistössä ei tapahdu aamuyöllä kortisolitason nousua kuten terveillä. Tuohon ”nousun puutteeseen” ihminen herää. Masennuksen tunne on silloin pahimmillaan, ahdistaa ja on tuskainen olo. Ei pysty nukahtamaan uudestaan. Aamupäivällä vointi yleensä vähän helpottaa. Tätä kutsutaan depression somaattiseksi oireyhtymäksi. Ruokahalun romahtaminen ja seksuaalisen halun menettäminen kuuluvat myös ko. oireyhtymään. Depressiolääkkeet auttavat paremmin, jos depressioon liittyy tämä somaattinen oireyhtymä.

Vierailija
34/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on silloin nälkä,siksi heräilin. Loppui kun siirsin iltapalan myöhäisemmäksi,nyt pääsen unessa puoli kuuteen.

Miten siis syöt iltaisin, minkä kokoinen olet ja mitä teet päivisin?

Itse pärjään klo 21 keveällä iltapalalla vaikka seuraavaan iltapäivään asti. En syö muutenkaan paljoa.

Oon eri mutta ihmiset on aika erilaisia, mä oon 50kg pieni nainen ja syön kaksi isoa lämmintä ateriaa päivässä aamiaisen, välipalan ja iltapalan lisäks. Että hienoo jos pärjäät ilman ruokaa, me muut ei välttis pärjätä :D

Olisi kamalaa, jos olisi tuollainen kuivan kesän orava. Itse tykkään nukkua viikonloppuisin pitkään ja siinä ei nälkä herätä aamuyöllä, eikä edes aamulla. Mikään ei ole mukavampaa, kuin nukkua hyvät kunnon keskeytymättömät yöunet ja olla energinen ja hyväntuulinen valveilla ollessa.

Vierailija
35/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se kertoi pahasta työstressistä ja burn outista.

Lääkärin arvion mukaan en ollut masentunut.

Tilanne korjaantui nukahtamislääkkeillä ja työpaikan vaihtamisella. Masennuslääkkeitä en saanut enkä syönyt.

Vierailija
36/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Depressiossa kortisolitaso on koko ajan koholla psyykkisen stressin vuoksi. Elimistössä ei tapahdu aamuyöllä kortisolitason nousua kuten terveillä. Tuohon ”nousun puutteeseen” ihminen herää. Masennuksen tunne on silloin pahimmillaan, ahdistaa ja on tuskainen olo. Ei pysty nukahtamaan uudestaan. Aamupäivällä vointi yleensä vähän helpottaa. Tätä kutsutaan depression somaattiseksi oireyhtymäksi. Ruokahalun romahtaminen ja seksuaalisen halun menettäminen kuuluvat myös ko. oireyhtymään. Depressiolääkkeet auttavat paremmin, jos depressioon liittyy tämä somaattinen oireyhtymä.

Tuo kortisolitason nousu herättää kaamosmasennusta kärsivän ihmisen aurigonvalon puutteen takia aamuyöllä klo 2.00-4.00, koska sisäinen kello alkaa jätättää kaamosmasennuksessa. Keväällä auringonvalon lisääntyminen poistaa oireet ja unirytmi normalisoituu.

Vierailija
37/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä aikaa kutsutaan susitunniksi. Silloin kuolee eniten ihmisiä ,siis 3. 30 ja eteenpäin  .

Vierailija
38/38 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ADHD:hen, stressiin ja ahdistuneisuuteen liittyvä oire. Olen pessimisti mutta en depressiivinen enkä koe elämää merkityksettömäksi.