Varhainen heräily aamuyöstä klo 3–5 välillä, on useimmiten depressioon liittyvä oire.
Kommentit (38)
Useimmiten, vaan ei aina. Mä herään joka yö viideltä ekan kerran, mutten todellakaan ole masentunut. Siitä jatkan sujuvasti unia 6:30 saakka, jolloin kello herättää. Se taitaa olla vain elimistön pinttynyt tapa. Mulla masennus vaikutti aikanaan siihen, etten iltaisin saanut ollenkaan unta, vaan valvoin tuohon kolmeen asti.
Eläkeläisenä aloitan päivän kun herään. Ei se kolmelta ole mutta usein puoli viideltä. Ketään kerrostalossa ei häiritse jos kahvinkeitin porisee ja neulon tai kirjoitan tänne tai kaverilleni toiselle puolelle maapalloa, tai jos televisio on hiljaisella ja katson sitä tai luen. Siitä hyvästä olen illalla yhdeksän aikaan yleensä jo unten mailla.
Vierailija kirjoitti:
Aamuyön heräily voi myös olla oire kohonneesta verenpaineesta.
Tai raskaudesta.
Silloin kun töihin piti herätä kello 04, niin ehkäpä se kyllä oli sitä depressiota.
Mulla on silloin nälkä,siksi heräilin. Loppui kun siirsin iltapalan myöhäisemmäksi,nyt pääsen unessa puoli kuuteen.
Tai vaihdevuosista. Useimmilla keski-ikäisillä tämä on syy. Tämä on fakta, johon löytyy todella paljon tutkimusaineistoa. Mites ap:n faktat?
"Tyypillisimpiä vaihdevuosioireita ovat unihäiriöt. Jopa 40–60 % naisista kärsii unettomuusoireista vaihdevuosien aikana. Tärkeimpinä unihäiriöitä aiheuttavina tekijöinä ovat yölliset vasomotoriset oireet eli kuumat aallot ja hikikohtaukset. Uniongelmista yleisimpiä ovat yölliset heräämiset, jolloin uni on rikkonaista.
https://www.terveyskirjasto.fi ›
Vaihdevuodet ja unihäiriöt"
Minulla itsellä on siis vaikea depressio ja siksi heräilen koko ajan öisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai raskaudesta.
Tai vaihdevuodet
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01157
Myös 10 vuotta aiemmin olevat ensioireet myös herättelee joitakin:
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01118
Olen herännyt yöllä klo 1-2 viimeiset 30 vuotta.
Ei elämäkään ole ollut herkkua.
Unilääkkeillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai raskaudesta.
Tai varhainen oire vaihdevuosista, tai sitten vähän vanhempana vaihdevuosioire.
Mä herään todella usein klo 3-5 välisenä aikana. Monesti jään murehtimaan asioita ja kestää tunteja ennenkun nukahdan uudestaan. Ja sitten pitäisikin jo herätä pirteänä. :(
Eli kyllä, ainakin mun kohdalla pitää paikkansa.
t. masentunut
Vierailija kirjoitti:
Mulla on silloin nälkä,siksi heräilin. Loppui kun siirsin iltapalan myöhäisemmäksi,nyt pääsen unessa puoli kuuteen.
Miten siis syöt iltaisin, minkä kokoinen olet ja mitä teet päivisin?
Itse pärjään klo 21 keveällä iltapalalla vaikka seuraavaan iltapäivään asti. En syö muutenkaan paljoa.
Ihan samantekevää mikä oire. Herään vessaankin 2-3 kertaa yössä. Iän myötä tahtoo tulla yhtä jos toista vaivaa.
Useimmiten aamuyön heräily ei ole depression oire, mutta useimmiten depressiossa olevat heräilevät aamuyöllä.
Todennäköisin syy on liiallinen alkoholinkäyttö. Jo yksikin annos voi pilata yöunet. Sopiva määrä liikuntaa on myös tarpeen (ei liikaa eikä liian vähän)
Ok.