Mitä Suomessa käytettiin "vessapaperina" ennen paperia?
Turusta löydettiin 1400-luvun vessa ja sen sisällöstä voi päätellä mitä ainakin keskiajan Turussa käytettiin.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Joskus 50 vuotta sitten oli vessapaperia rullana ja arkkina ja paperi oli toiselta puolelta kiiltävän sileä ja toiselta karhea. Paperi oli tosiaan arkkeina tai rullana.
Ajan eläneenä ihmettelen edelleen, mihin sitä sileää puolta tarvittiin.
Eihän siihen edes tarttunut mikään pyyhittävä.
Arkit oli lävistetty yläreunasta metallilangalla, joka oli samalla nipun pidike.
Sitä paitsi arkkien reunat olivat niin pirun teräviä, että sormiin tuli haavoja turhan herkästi.
Vaarallista puuhaa.
Ne printtasi tämän palstan Niin?-aloittajan provot.
Jokaisen velvollisuus oli istuntonsa aikana rypistellä ja pehmitellä sanomalehden sivuja seuraavaa asioijaa varten.
Taloissa oli kaavin roikkumassa kakkapaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Taudinkantaja (aka Tiedonantaja) oli myös muodissa jossain vaiheessa mutta sen käyttäminen oli lopetettava koska lehdykän painomuste sai takaliston ruvelle.
Niin kuvaavaa, ko lehdykkä juttuineen ei käynyt edes perspaperiksi.
Oliko kommareitten aviisi?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin rytistettyä sanomalehteä, Kansan Tahto olisi ollut muuten joutilas, mutta oli liian kovaa.
Taudinkantaja (aka Tiedonantaja) oli myös muodissa jossain vaiheessa mutta sen käyttäminen oli lopetettava koska lehdykän painomuste sai takaliston ruvelle.
Niin kuvaavaa, ko lehdykkä juttuineen ei käynyt edes perspaperiksi.
Ilmeisesti silti tilasitte ko julkaisua?
Puutikulla enimmät paskat kaavittiin.
Päätalo kuvaa Iijoki-sarjassaan tämänkin tavan.
Ryykipuikko oli Koillismaalla tämän tikun nimi.
Loput pestiin sitten lauantaina saunassa.
Kesäsiirtolassa oli onni jos siellä oli pahvinpaloja. Joskus harvoin Aamulehden sivuja.
Yleensä ei ollut yhtään mitään. 60-luvulla😪
Käsienpesumahkuja ei ollut.
Vaikka wc-paperi on keksitty viime vuosisadalla, niin ei sitä todellakaan käytetty köyhissä maalaispitäjissä vielä 1960-luvullakaan. Äidin mukaan Lapin kansaan pyyhittiin iso hätä. Pienen hädän miehet ruikkivat ladon pieleen ja pari ravistusta ja housut jalkaan. Itsekin olen tätä nähnyt ja olen sentään syntynyt 1980-luvulla.
Vanhat lehdet olivat monin paikoin vielä ulkohuusikäytössä lapsuudessani 1980-luvulla.
Esityisesti kuvalehden sivut piti hieroa ryppyisiksi ja nukkaisiksi ennen käyttöä.
Eno oli hurja mies ja kehui pyyhkivänsä Kekkosen kuvalla...
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen velvollisuus oli istuntonsa aikana rypistellä ja pehmitellä sanomalehden sivuja seuraavaa asioijaa varten.
Turhaa.
Siihen ei mennyt kuin sekunti...
Mites talvella? Pelkkä kuiva tikkuko?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka wc-paperi on keksitty viime vuosisadalla, niin ei sitä todellakaan käytetty köyhissä maalaispitäjissä vielä 1960-luvullakaan. Äidin mukaan Lapin kansaan pyyhittiin iso hätä. Pienen hädän miehet ruikkivat ladon pieleen ja pari ravistusta ja housut jalkaan. Itsekin olen tätä nähnyt ja olen sentään syntynyt 1980-luvulla.
Istualtaan pissiviltä palstamammojen miehiltä ei tuollainen onnistukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ravistus? Onnistuu kyllä istuessakin.
Mutta mitä "istunnolla" luettiin ennen Aku Ankkaa ja muita lehtiä?
Joku saattoi jopa pestä takapuolensa, mikä on nykyään turhan harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ravistus? Onnistuu kyllä istuessakin.
Ladon pieleen kuseminen. Vai kyykyssäkö miehesi sinne lirauttaa?
Mun kaveri oli yli kuukauden reissulla Turkin maaseudulla eikä nähnyt vessapaperia koko aikana.
Vedellä pestiin joka paikassa.
Sellulosaa