Vieläkö 45-vuotiaana kannattaa opiskella?
Kyseessä ei siis ole alan vaihto vaan oman alan maisteriopintoja pohdin. Mulla on vakityö eikä opinnot sinänsä ole mikään takuu uusista työtehtävistä, mutta vähän on jäänyt kaivertamaan että aikoinaan suoritin kandiopinnot mutta sitten elämä vei. Nyt maisteriopintoihin olisi aikaa.
Tarviiko niihin opintovapaata vai onnistuuko työn ohella?
Kommentit (24)
Olen itse neljäkymppinen AMK-tutkinnon suorittanut pitkäaikaistyötön. Sosiaalitieteitä tai siis lähinnä sosiaalipolitiikkaa olisin halunnut opiskella, mutta en koskaan päässyt opiskelemaan. Enää en pystyisi opiskelemaan, enkä myöskään työllisty. Ehkä jonain päivänä pääsen eläkkeelle. Sitä nyt lähinnä odotan.
Tuossa iässä ainoa järkevä ja työllistävä vaihtoehto taitaa valitettavasti olla lähihoitaja.
Kyllä kannattaa. Mä opiskelin sua vanhempana.
No, se vähän riippuu. Opiskelemalla voi parantaa omaa osaamistaan, mahdollistaa paremman ansiotason tai saada ihan vain ajanvietettä. Kannattaa kuitenkin miettiä, mitä opiskelulta hakee, miten paljon resursseja siihen on mahdollista käyttää ja mitä opiskelusta haluaa saavuttaa. Opiskelu ei ole mikään ihmelääke eikä se aina tuo pelkästään positiivisia lopputuloksia. Saattaa olla, että lisäoppi tuo paljonkin hyötyjä, mutta voi olla myös, että useamman vuoden opiskelu näyttäytyy jälkikäteen vain hukkaan heitetyltä ajalta.