Minkä vaatteen ompelisin näin aloittelijana?
Kasseja en tarvitse enkä tyynyliinoja, mutta olisi tuollaisia vaatekankaita. Tunikoita inhoan ja hameita ei tule pidettyä. Eli joku mekko, pusero tai helpot housut. Mekkoja siis tykkään pitää, en hameita. Mikä tyyli olisi helppo aloittaa, ettei tulisi liikaa kommervenkkejä ja yksityiskohtia?
Kommentit (7)
Housut on ehkä vaikeimmat, kun ne pitäisi saada istuviksi.
Ovatko kankaasi trikoota vai palttinaa vai mitä? Joustavat kankaat on helpointa ommella vaatteiksi saumurilla.
Onko sulla kaavat vai pitääkö alkaa mittailla itse?
Yöpaita olisi turvallisin aloittajalle, jos hame ei kelpaa.
Minulla on jotain burda-easy kaavoja ja kone on sellainen 200 euron perusinger, jolla olen kyllä ommellut jotain pyyhkeitä ja jopa ikkunaverhot, valitsin helpon kankaan. Verhot olisivat onnistuneet hyvin, mutta kaupassa oli taitamaton leikkaaja ja vasta tehdessä huomasin, että ne oli leikattu ihan vinoon. Vielä kysyi kohdistaako kuvion, ne oli kohdistettu vain keskeltä mutta reunoissa oli isot heitot. Sain ne silti tehtyä. Minulla on monenlaista palalaarista ostettua kangasta, valitsin sellaisia paloja, mistä jonkun vaatteenkin saisi. Sekä trikoota että tavallista puuvillaa, kuviollista ja yksiväristä.
Sellainen niskalenkki-kesämekko ?
Jossa selkä jää avoimeksi
Niska joko nepparilla tai sidottavat kangaskaistaleet
Aloita vaikka vuoritetulla kangaskassilla. Saat tuntuman. Sitten jokin yksinkertainen mekko.
Kietaisumekko on suht. helppo, koska ei tarvitse ommella vetoketjua tai napinläpiä.
Kotelomekko on mukava ja käyttökelpoinen. Eikä kovin vaikea.
Aloittaisn yöpaidalla niin näkisin mihin koneeni pystyy.