Montako hammasta sulta poistettu?
Minulta pari viisaudenhammasta ja lisäksi neljä muuta. Onneksi ei edestä.
Kommentit (29)
40 ikävuoden jälkeen alkoivat hampaat reikiintyä vauhdilla.
Viisureiden lisäksi 4 poskihammasta on poistettu.
50 on nyt ikää.
Jospa saisin pidettyä edes julkisivulla hampaat.
4 viisaudenhammasta + 2 poskihammasta. Toisessa poskihampaassa oli paikan vieressä reikä, jota ei hammaslääkäri huomannut, vaikka sanoin, että vihloo. Sanoi vain, että paikka irtoaa ja laittoi uuden paikan. Pari kuukautta myöhemmin hammas halkesi ja reikä oli juureen asti. Juurihoitoa tehtiin, tässä ei sitten huomattu ylimääräistä juurikanavaa, josta tulehdus jatkui. Avattiin uudestaan, kanavaan katkesi viila ja tämän seurauksena tulehdus vaan levisi ja hammas poistettiin.
Toisesta poskihampaasta löytyi ontto sisus. Sanottiin, että jotenkin syöpynyt sisältä, ei tiedetä miksi. Melko harvinainen tila. Päältä täysin ehjä. Yritettiin hoitaa, mutta ei onnisrunut ja hammas poistettiin.
3 viisuria ja 1 lohjennut alaposkihammas
Lisäksi on osin lohjennut aiemmin paikattu ja juurihoidettu poskihammas poistetun vierestä. Toisen alaleuan takaposkihammas on myös lohjennut. Kotona pihdeillä toinen puoli poistettu molemmista.
Pelkään kuollakseni hammaslääkäriä. En mene ennenkuin kipu vie järjen niin että en kykene pelkäämään. Jos suusta alkanut tulehdus vie lopulta hengen, en syytä ketään.
Etuhampaista ei kukaan uskoisi että takaa ovat resuna.
0 ja minulla on ollut vain 2 reikää (:
Jos olisin antanut kunkin hampulääkäri poistaa, olis 5 pois. Aina kun sellainen lekuri joka sanonut, otetaan toi pois, ei sille voi enään mitään tehdä, olen kysynyt, eikö voi paikata? Usein vastaus on ollut, on niin hankala, etten taida siihen nyt ryhtyä,. Näin olen mennyt eri lekurille joka on viitsinyt ja halunnut säästää hampaan jos se vain mahdollista. Kiirekkin heillä ja kolme tunnissa pitäis ehtiä, ei siinä haastavia paikkauksia tehdä. Säästäkää aikuiset hampaanne, ne ovat ainutkertaiset, eikä niitä kannata ihan helpolla antaa poistaa. Tietty tilanteita joissa välttämätöntä, mutta veikkaan, että jokaisen poiston jälkeen useat miettii, oliko se nyt pakko poistaa, oli kai kun se niin sano. Se sano, omista ajatuksista ei tietoakaan.
Mulla ei ole poistettu yhtäkään (viisaudenhampaita ei ole tullutkaan). Kaksi kertaa on suositeltu juurihoidon yhteydessä hampaan poistoa. Molemmilla kerroilla olen kynsin hampain pitänyt kiinni siitä, että poistoa ei tehdä. Käytännössä tämä on tarkoittanut aika monta juurihoitotuntia ja epävarmaa lopputulosta. Toinen hampaista on ollut hyvä nyt monta vuotta uhkauksen jälkeen, toisessa on vielä prosessi käynnissä.
Mulla on tainnut käydä tuuri hampaisen suhteen. Pesen kyllä hyvin ja lankaan, mutta myös hörpin kahvikulauksia pitkin päiivää, mikä on tosi huono (pitäisi lopettaa ehdottomasti). Tiedän myös ihmisiä, jotka tekee kaikkensa hampaidensa eteen, ja silti on koko ajan ongelmia. Varmasti raskasta!
Itselläni juurihoidettu hammas, josta lääkäri sanoi kuvien perusteella, että pitäisi poistaa. Juurissa näkyy kuolio tai tulehdus, joskus oireilee , nyt talvella ollut rauhallinen. Halusin pitää hampaan, mutta lääkäri maanittelee poistoa, pelkää pään alueen tulehduksia ja että tulehtunut on niin ikävä poistaa. Ikää 60 vuotta, poisto tässä keväällä edessä, näillä tiedoilla luotan lääkärin arvioon. Muuten poistettu vain yksi viisuri.
Neljä viisauden hammasta poistettu.