Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä puutoksia seuraa ruokavaliosta, joka koostuu

Vierailija
05.02.2022 |

halvimmasta myslistä + puolet kaurahiutaleita, rasvattomasta maidosta ja itse kerätyistä puolukoista, mustikoista ja omenoista (hillo tai kiisseli)?

On semmoinen tilanne, että rahat riittävät tällaiseen ja ahdistus jostain syystä vaikuttaa myös niin, että on ylipäätään vaikea syödä. Tämä setti on ainoa mitä pystyn syömään.

Minkälaisia puutoksia on odotettavissa? Olen laskenut, että proteiinien, energian ja kuidun osalta pitäisi olla ihan ok tilanne, jos ravintosisältöselvitykset pitävät paikkansa. Marjoista ja ompusta tulee jotain vitamiineja kaiketi. Mutta jos on ylimääräistä rahaa, niin mitä mun pitäisi yrittää syödä lisää.

Ja kyllä. Olen hakenut apua sen mitä olen pystynyt ja jaksanut. Aika toivotontahan se on.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin mitään

Vierailija
2/6 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuolla jonkun aikaa pärjää. Lisää pähkinöitä/siemeniä sekaan silloin tällöin.

Rasvojakin pitää ihmisen saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/6 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugurtti puuttuu, siinä on kalsiumia, mutta muuten hyvä.

Vierailija
5/6 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvattoman maidon sijaan kevyt- (tai jopa täys)maito, enemmän ravinteita. Kananmunia. Oliiviöljyä, jos on rahaa. Kaupan lihapullat ovat halpoja. Jauheliha hyvä, ei niin edullista. Kanaa. Perunoita, porkkanoita, sipulia. Pieniä silakoita (ei usein) tai sitruunanmakuista kalaöljyä pullossa (riittää pitkään) tai lohta. Seitä, kalapuikkoja. Vihreitä papuja tai pinaattia tai parsakaalia.  Vaihdellen erivärisiä kasviksia.

Tomaatit ovat talvella kalliita, jos ei ole varaa, niin tomaattimurskaa saa pahvitölkissä. (Metallitölkistä voi irrota raskasmetalleja.) Tomaattimurskaa voi käyttää kastikkeen tai keiton pohjana, lisäksi vettä ja tarvittaessa voi laittaa ruokakermaa, esim. 15% tai tilkan oliiviöljyä sekä mausteita. Tästä saa vaikka jauheliha-tai lihapullakastikkeen. Makua voi pehmentää ketsupilla.

Huomaa, että nämä ovat vain mielipiteitäni. En ole laajemmin opiskellut ravitsemusta.

Mahdollisimman monipuolinen ruokavalio olisi hyväksi. Googlaa "Ruokapyramidi".

Oletko käynyt kunnallisella ravitsemusterapeutilla? Toivon, että jaksat vielä hakea apua ja tukea syömiseesi. Ei ole hyvä, että syöminen ahdistaa.

Vierailija
6/6 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautaa et saa noista. Osta Sana Sol pureskeltava rauta+c tabletteja. Maistuu hyvältä.,appelsiinilta.Halpoja, saa melkein joka marketista.

Varsinkin jos olet nainen, jolla kuukautiset, raudan saanti erittäin tärkeää. Raudan puutoskin voi aiheuttaa ahdistusta ym mielen oireita.