Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttu suuttui kun epäilin hänen suunnitelmansa kannattavuutta

Vierailija
13.06.2015 |

Kuulemma ole kateellinen. En nyt oikein ymmärrä, mistä edes pitäisi olla kateellinen. Hän suunnittelee alkavansa tehdä nettisivuja. Sanoin vaan, että ala on kovasti kilpailtu ja hommia saadakseen pitää tehdä paljon töitä ja olla jotain mainetta ennestään sekä että kannattaa varmaan muita hommia olla lisänä, sillä pelkällä nettisivujen tekemisellä pitää olla riittävää tuottoa. Sanoin myös, että starttirahaa voi olla vaikea saada - tämä tuttava luuli, että sitä saa automaattisesti jokainen yrityksen perustaja ja hermostui, kun olin eri mieltä. Mutta kun tiedän, en edes luule, että aluemme työkkärissä ei tiukan kilpailun aloille starttirahaa herkästi anneta, eikä varsinkaan jos suunnittelee kovin yksipuolista yritystä ilman valmista asiakaspohjaa. Mistäs nyt pitäisi kateellinen olla? Tekniikan osaan itsekin, mutta en ole erityisemmin hyvä visuaalisesti, joten ei ole minun alaani ollenkaan. Alan osaajia taitaa olla aikas paljon. Ihan vain mielestäni kerroin tosiasioita. Eipä asia minulle kuulu, mutta kun hän kysyi mielipidettäni ja se ei tainnutkaan miellyttää.

En nyt osaa sanoa onko kaveri vai tuttu, jotain siltä väliltä, ystävä ei kuitenkaan. Mulla on kuitenkin yrittäjätausta itselläni ja siirryin uudelleen koulutuksen kautta palkkatöihin, koska se on turvallisempaa. Myös perheeni on yrittäjätaustainen, joten siksi kai hän minulta kysyi ja odotti kannustusta. En minä hänen yritystään sentään teilannut, vaan epäilin, että pelkällä nettisivujen tekemisellä, valtavan kilpailulla alalla, voisi kylmiltään ja pelkästään pärjätä. Kun kerran kysyttiin. 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa juuri ylempänä tullut vastausta siihen että miten niitä tekijöitä löytyy? Vai laiskottaako niin kovasti ettei jaksa itse tehdä mitään asian eteen vaan pitää tulla valmista eteen kannettuna?

Vierailija
2/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, Siperia opettaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein mielestäni toimit, ethän sinä mitenkään mollannut, vaan kerroit mitä mieltä olet, ja tekstisi perusteella vielä ihan asiallisesti. Nyt kyseisen ihmisen täytyy miettiä asiat hieman tarkemmin ja kenties panostaa enemmän. Tai luopua suunnitelmistaan. Ehkä tämä on jossain vaiheessa avuksi hänelle. Tai sitten hän ei edes tajua, että olet antanut hyvän mielipiteen, jota kannattaa kuunnella.

Vierailija
4/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Hän oli saanut yhdet sukulaisensa sivut tehtäväksi ja innostunut siitä. Melkein meni yöunet, kun mietin, että olinko liian tiukka, mutta tottahan minä vain taisin puhua. Itsellänikin löytyisi lähisuvusta heti useitakin, jota voisin vastaavaan hommaan pyytää, jos olisin yrittäjä, mutta sitä en sanonut ääneen. Yllätyin tuosta vihaisesta reaktiosta aika paljon. 

Ihmiset tuntuvat laskevan paljon automaattisesti starttirahan varaan. Jätin kertomatta senkin, että muissa tuttavissani on ihminen, joka yritti samaa alaa, sai sen starttrahan vielä silloin, eri alueelta, sai muutaman hommankin, mutta starttirahan loputtua ei hommia riittänyt ja toiminta loppui. Tuosta on vielä aikaa, nykyään näitä tarjoajia on paljon. Hänellä oli toiminnassaan vielä muutakin, mutta jätän kertomatta koska en halua tarkkaan toisen ihmisen asioita kertoa epäonnistumisen vuoksi. Yrityksemme sähköpostiinkin tulvii jatkuvasti viestejä, että sivujanne pitäisi parantaa ym. ja ennen kuin sivut olivat valmiit, soittoja ja mainossähköposteja asiasta tuli paljon - meilläkin ne teki yksi työntekijän tytär koulutöinään ja ihan ok. sivut tuli, mielestäni riittävät. Olen töissä aika pienessä yrityksessä, joten tarkkaan tekijät käyvät läpi yritystietokantoja, että keneltä ne vielä puuttuvat. 

Vierailija
5/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tappaa innostus?

Miksi ei saa yrittää?

Pelkäättekö te innostuksen tappajat niin paljon  (omaa tai jonkun toisen) epäonnistumista että sen takia pitää jättää yrittämättä? Vai luuleteko te, että kukaan muu ei osaa ajatella etukäteen yhtään mitään. Ainakin kaikki minun tuntemani lannistajat ovat juuri sellaisia. Täysin vakuuttuneita siitä, että muut ihmiset eivät ymmärrä riskejä ja ovat liian innostuneita tai yrittävät liian paljon. He ovat odellisia ankeuttajia. Sitten jos joku uskaltaa heidän sinnikkäistä estämisyrityksistä huolimatta yrittää ja vielä onnistuvat, toteavat nämä vain "jaa, sinäkö onnistuit. en olisi ikinä uskonut" tai jotain muuta yhtä ihanaa. Joo, lähisuvusta löytyy pari oikein professionaalia ankeuttajaa.

Mitä se haitta jos ala on kovasti kilpailtu tai starttirahaa vaikea saada? Silti on mahdollisuus saada se starttiraha ja menestyä. Tuommoisen homman aloittaminen ei edes vaadi isoja investointeja, eivätkä riskit ole hirveän suuret. Lähinnä se vaatii aikaa, innostusta ja asiaan paneutumista. Opettavaista se joka tapauksessa on vaikka ei onnistuisi.

Mitään ei voi saada eikä koskaan onnistua jos ei edes yritä.

Vierailija
6/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ylitulkitsee äänensävyä/-painoja. Tai sitten hän ei kysynyt asiaa saadakseen rehellisen mielipiteen vaan saadakseen kannustusta. Jos sanoit noin miten kirjoitit, niin mielestäni olit ihan asiallinen. Ikävää toisaalta lytätä toisen haaveet, mutta väärin olisi myös kannustaa liian epävarmalle yrittäjätaipaleelle.

Vierailija
7/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä niitä tekijöitä sitten on? Meidän yritykseltä puuttuu nettisivut, kun ei tiedetä kuka tekisi.

Vierailija
8/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitko mitään positiivista vai ainoastaan nuo (sinänsä ihan todet) epäilykset?

Vierailija
9/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 07:12"]

Sanoitko mitään positiivista vai ainoastaan nuo (sinänsä ihan todet) epäilykset?

[/quote]

Joo, kyllä, hänellä on erityistaitoja ja hyvä kärsivällisyys, joten en epäile etteikö yrittäjänä pärjäisi, kun miettii kunnollla toimialan. Osaamista varmasti on riittävästi, mutta yksi vaikea osa-alue on, että hänellä ei äidinkielen taito ole kovin hyvin hallussa, esim. yhdyssanavirheitä tulee todella paljon. Mutta nehän oppii kun opettelee.

7: Eikö teille tule mainoksia? Ehkä voin tuolle tutulle vihjaista. Mainostoimistot niitä tekevät, samoin koulujen oppilaat lopputöinään - sen alan lopputöistä on vähän pulaakin. Alkeelliset voi tehdä itsekin, jos löytyy, jolla on aikaa. Jonkun alan opiskelijan voi palkata myös kesätöinä tekemään, jos haluaa paikalliset tekijät. Muuten kyllä googlella löytyy tekijöitä valtavasti esim. hakusanalla "kotisivut yritykselle".  Myös keltaisia sivuja kannattaa katsella. Ehkä tuo tuttavani tekee teille, jos asuu samalla alueella. Hänellä on kyllä graafista silmää. En nyt ihan sanasta sanaan kirjoittanut tai muista tarkkaan mitä sanoin, mutta sanoin jotain tähän tyyliin "sinulla on kyllä riittävästi osaamista, mutta alalla on kova kilpailu, joten oletko ajattelut että liittäisit hommaan jotain muuta"

Tässä kirjoittaessa ei saa äänensävyä, mutta lempeää sävyä käytin. Työkkärimme starttirahapäätöksen tekijän tiukkuudesta on valitettu, mutta mielestäni hän on yleensä oikeassa. 

Vierailija
10/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla sama tuttu... Muutenkin aina kovin erikoisia juttuja ja projekteja Facebookin mukaan. Ja sossu maksaa sitten kun ne eivät tuotakaan mitään.

Vierailija
11/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no sanoisin sille tutulle että menis mielummin jonnekin firmaan töihin tekemään noita juttuja. Siistiä sisätyötä, hyvät tunnit, saa keskittyä itse siihen homman ei asiakkaiden löytämiseen, ja palkka juoksee. Eri  juttu sitten jos ite pitää hoitaa firmaa ja lisäksi tehdä ne itse työt siihen päälle. Jos pyörittäisin jotain sivutoimista niin varmaan jotain mobiilijutta sitten voisi rakentaa. APn kanssa samalla linjalla että alkuperäinen idea ei vaikuta ihan loppuun asti harkitulta. 

Vierailija
12/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

9: Sanoitko hänelle noita positiivisia asioita ääneen? Ihan varmasti niitä on ja niiden avulla asiaa voi pehmentää. Se vain monesti unohtuu. Toivottavasti sinä muistit. :)

Vierailija
13/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan halua kuulla poikkipuolista sanaa kun on päättänyt tehneensä kuningas-suunnitelman. Epäilen että ap sinäkin olisit naama nyrpyllään, niinkuin nyt oletkin kun ystävä ei ottanutkaan mielipidettäsi ilolla vastaan:)

Vierailija
14/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 07:10"]

Missä niitä tekijöitä sitten on? Meidän yritykseltä puuttuu nettisivut, kun ei tiedetä kuka tekisi.

[/quote]

http://bfy.tw/Jgy

Vierailija
15/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ihmiset ei kestä yhtään sitä, että joku jopa antaa kritiikkiä tai mainitsee realiteettejä, jotka voivat olla esteenä. Pitäisi aina vain olla "Ai kun ihanaa" -hymistelyä. Totta kai pitää olla myös kannustava, mutta ei sellaisen ihmisen kanssa voi olla aidosti ystävä, joka ei kestä mitään muuta kuin pelkkää peesausta. Tosi asiahan se on että starttirahoja voi olla vaikea saada jne, ei kovin hyvällä kantimilla ole jos ei edes sellaista kestä kuulla suuttumatta.

Vierailija
16/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä nyt tuosta murehdit. Kerroit mielipiteesi ja sillä sipuli.

Vierailija
17/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 07:10"]

[/quote]

Ja suurin osa tekijöistä on mitään osaamattomia surkimuksia. Aino minkä osaavat hyvin on laskutus.

Vierailija
18/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Tilanne oli siis se, että hän otti asian kanssani puheeksi kun istuimme samassa lounaspöydässä ja alkoi kysellä, että mitä mieltä olet. Lyhensin aloitukseen pitkään juteltiin. Jos tarkkoja ollaan, kerroin että X on starttirahan myöntämisen  kanssa yleensä aika tiukka, joten sen varaan ei kannata hirveästi laskea koska alalla on kova kilpailu. Samoin kerroin, että ihan yhden asian varaan en uskaltaisi itse lähteä yritystä perustamaan, ennen kuin on asiakaspohjaa. Näin minä itse ajattelen. Kehotin myös menemään yritysneuvojan juttusille ja siitä hän ilmeisesti eniten suuttui, en enää saanut kerrottua, että starttirahaan se taitaa olla meidän alueella jopa vaatimus, että on yritysneuvojalla käyty. Ilmeisesti hän tuon yritysneuvojalla käynnin otti jotenkin kettuiluna, tajuamatta yritysneuvojan roolia. Tai en tiedä mikä heidän tittelinsä nykyään on, mutta varmaan tiedätte mitä tarkoitan. Opin tästä sen, että en ota kantaa mihinkään tällaiseen asiaan jatkossa, vaan sanon, että en osaa sanoa. Olin hölmö, tiedän, kun sanoin ajatukseni ääneen. Mitäpä se minulle oikeastaan kuuluu, vaikka kysyttiinkin. 

Vierailija
19/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen suomalainen, tottahan minä vaan puhuin, en mitään pahaa tarkoittanut. Kateellinen olet, se on selvä. Suomijuntin mielestä toisen yritys ja onnistuminen on aina itseltä pois.
Mitä luulet, monta yritystä tässä maailmassa olisi perustettu, jos pitäisi olla asiakaspohja valmiina.

Vierailija
20/23 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen oppinut sen, etten haaveistani, tavoitteistani, ambitioistani tai mistään kerro kenellekään. Pidän omana tietonani. Minulla on se vika että oikeasti lannistun ja luovutan, jos joku kertoo viisaampana tietävänsä etten onnistu ja ei kannata, ja ei voi, eikä pysty.

Joka helvetin asiaan on todella helppo keksiä paljonkin syitä miksei kannata tehdä ja riskejä on kaikessa. Mikään ei ole idioottivarma suunnitelma, joka ei jotenkin voisi epäonnistua.

Siksi pitäkää vaan jatkossa ne hyvää tarkoittavat latistamisenne ihan omana tietonanne. Ei vaadi mitään yliälykkyyttä keksiä negatiivisia juttuja kaikesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi