Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veljeni LVI-asentaja ja tienaa enemmän kuin minä, tohtoriksi väitellyt..

Vierailija
12.06.2015 |

En ymmärrä, millä perusteilla palkkoja maksetaan Suomessa.

Veljeni kävi 3 vuotta ammatti"koulua" ja tienaa enemmän, kuin 99% älymystö/tohtorisystävistäni. Naurettavaa. Ilmeisesti hyvä veli -verkosto toimii vieläkin näillä seksistisillä miesvaltaisilla aloilla. Tässä varmasti yksi syy, miksi yhteiskuntamme suuntana on idiokratia.

N35

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:54"]

Liikeideahan ON hyvä jos ihmiset kantavat sinulle rahaa kahmalokaupalla.

[/quote]

Eli sitä liikeideaa ei tarvita mihinkään yritystä perustettaessa, aivan kuten sanoin. Sinunkin mittarillasi se idea validoituu vasta joskus kauan perustamisen jälkeen.

Olen täysin samaa mieltä edelleen.

Vierailija
2/92 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:54"]

Liikeideahan ON hyvä jos ihmiset kantavat sinulle rahaa kahmalokaupalla.

[/quote]

Eli sitä liikeideaa ei tarvita mihinkään yritystä perustettaessa, aivan kuten sanoin. Sinunkin mittarillasi se idea validoituu vasta joskus kauan perustamisen jälkeen.

Olen täysin samaa mieltä edelleen.
[/quote]

En tiedä mitä ihmettä ihmettä ymmärrät sanalla liikeidea. Kirjoitat hassuja mutta ole vain samaa mieltä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:09"]

Noin niinku ihan uteliaisuudesta kysäsen, että mitä te vuosikausia opiskelleet oikein odotatte tulevalta työuralta? Nykymaailmassa tieto muuttuu koko ajan ja vähän joka alalla (duunarit mukaan lukien) on jonkin verran oltava lukutaitoa ja kykyä olla kartalla muuttuvassa maailmassa.. Eli mikä on se älyttömän kouluttautumisen tavoite? Tiedän kyllä usean menestyvän korkeakoulutetun ja heitä yhdistää intohimo siihen mitä tekevät. Osin sillä ovat päässeet pitkälle, eivät pelkällä paperilla ja tämän itsekin tiedostavat. Ja kyllä se palkka on riittävä-- tosin tekevät lähes 12h työpäivää. Mutta että siis, onko näiden ylikoulutettujen päätavoite opinnoissaan olla tärkeitä, fiksuja, näennäisen päteviä ja ns parempaa laatua ihmismarkkinoilla? Ainakin kovasti joka foorumilla juuri he nostavat esiin teemat " VAAN duunari" ja "akateeminen älymmistö". Ei niillä teeseillä pöytään leipää tuoda..

[/quote]

Tohtorikoulutettavana haluan oppia nimenomaan käytännön työtä. Tohtorintutkinto on tutkijan amis, jossa tutkimusta opetellaan kyätännössä tekemällä. Itse teen pitkää päivää, koska ohjaan tutkimuksen ohella erilaisia opinnäytetöitä ja koordinoin tutkimushankkeita. Perehdyn myös vapaa-ajallani alan uusimpaan tutkimukseen. Palkka on noin 3500 €/kk + apurahoja. Pyörällä töihin polkevalle alle kolmikymppiselle aivan riittävä palkka, koska asumismenot ovat noin 100 €/kk (omistusasunto).

Vierailija
4/92 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen viikossa 30 tuntia töitä ja tienaan 3800€/kk. Ylempi korkeakoulututkinto. Vuodessa 14 viikkoa lomaa.

Mieheni tekee 40-45 tuntia töitä viikossa ja tienaa sen 3500-3800€. Toisen asteen ammatillinen tutkinto. Vuodessa 4-5 viikkoa lomaa.

Lankoni tekee 40 tuntia viikossa ja tienaa sen nipin napin 3000€. Kolmivuorotyö. Alempi korkeakoulututkinto. Lomaa 6 viikkoa.

Siskoni tekee 38 tuntia ja tienaa 2300€. Ammattitutkinto, toinen aste. Lomaa 4-5 viikkoa.

Äitini teki töitä 25 tuntia viikossa. 3400€. 6 viikkoa lomaa. Ylempi kork.tutkinto.

Mitä voi päätellä? Ei mitään. Tulot ja edut riippuu alasta, tekijästä, ym.

Vierailija
5/92 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 01:07"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:54"] Liikeideahan ON hyvä jos ihmiset kantavat sinulle rahaa kahmalokaupalla. [/quote] Eli sitä liikeideaa ei tarvita mihinkään yritystä perustettaessa, aivan kuten sanoin. Sinunkin mittarillasi se idea validoituu vasta joskus kauan perustamisen jälkeen. Olen täysin samaa mieltä edelleen. [/quote] En tiedä mitä ihmettä ihmettä ymmärrät sanalla liikeidea. Kirjoitat hassuja mutta ole vain samaa mieltä :)

[/quote]

Liikeidea = mitä tehdään/myydään/toimitetaan. Ei tosiaan tarvitse olla millään lailla erityinen tai edes kovin hyvä, kunhan se vaan toteutetaan hyvin.

http://www.forbes.com/sites/martinzwilling/2012/05/20/startups-are-all-about-the-execution-so-tell-me-how/

Vierailija
6/92 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työperäistä maahanmuuttoa pitäisi lisätä. Aivan riistäytynyt palkat aloilla, jotka osaisi tehdä mikä tahansa apinakin. Joku paskaputken hitsaaminen kun ei nyt vaan ole mitään ydinfysiikkaa, vaan sen oppii kun lukee monisteen ja tekee pari harjoittelukappaletta. Jos olisi sen vaikeampaa, niin sitä opetettaisiin korkeammilla asteilla.

t: fil.maisteri, vm83, 6700€/kk.

Vierailija
7/92 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 01:27"]

Aivan riistäytynyt palkat aloilla, jotka osaisi tehdä mikä tahansa apinakin. Joku paskaputken hitsaaminen kun ei nyt vaan ole mitään ydinfysiikkaa, vaan sen oppii kun lukee monisteen ja tekee pari harjoittelukappaletta. Jos olisi sen vaikeampaa, niin sitä opetettaisiin korkeammilla asteilla.

[/quote]

Ei ole. Yrittäjänä voi putkari/lvi-asentaja ihan kohtalaisille tienesteille päästä, mutta kyllä muuten mennään sielä 12-15 € tuntipalkan tietämillä. Toki jos painaa 14 h päiviä ja viikonloput päälle, niin tuleehan siitä ihan näyttävää tilipussia, mutta on siinä saanut sitten myös perse ruvella painaa hommaa.

Vierailija
8/92 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni tekee raksalla ihan raksahommia (ei mitään sisustusmaalausta) ja tienaa enemmän kuin minä maisterin papereineni. Lisäksi sisko pääsi työelämään suoraan peruskoulusta, koska oli oppisopimuskoulutuksessa. Minä kävin lukion, ammattikorkeakoulun ja sitten jatkoin opintoja. No, minusta ei olisi raksalle eikä siskosta yliopistoon, mutta joskus tuntuu kohtuuttomalta.

Vierailija
9/92 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä toi sitaatti juttu on koulu-sanassa. Senku meet ite asentelee putkia, kun on niin helppoa. Ota joku älymmistö kaveri mukaan niin voitte keskustella siinä työn ohessa kaikkea fiksua. Vältätte leipäjonot ja maksatte takas yhteiskunnalle turhat opintonne.

Vierailija
10/92 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko se nyt muka yllätyksenä että duunarit tienaa enemmän kuin akateemiset ?  Toinen juttu sitten on haluaako katsoa duunarimiesten örveltämistä, tupakanpolttoa, pillujuttuja, helvetin rasvapitoista syömistä... MUTTA NIIN SE VAAN ON ETTÄ NE TIENAA !

Vierailija
11/92 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on kyse vain siitä, että tohtoreita on turhan paljon. Työllisyystilanne ei ole kovin hyvä, ja tutkimusalasta leikataan, kun maailma pyörii vähemmilläkin tutkimuksilla.

LVI-ala sen sijaan ei ole kovinkaan monen "haaveammatti", mutta työsarkaa riittää. Tekijöitä on vähempi, jolloin palkat alalla nousee.

Raakaa realismia. Tohtorin tutkinto ei ole työelämässä kovin arvostettu.

Vierailija
12/92 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maisterin pitäis tienata? Se, että jaksaa istua nenä kiinni kirjassa vuosikausia ja kerätä teoriatietoa ei todellakaan ole mitenkään hienompaa tai parempaa, kun käytännön ammattitaito, jota ei ihan sohvalla makaamalla saa.
Mä olen elämäni aikana lukenut liioittelematta yli tuhat kirjaa ja omaksi iloksi harrastepohjalta opiskellut sitä sun tätä. Pitäiskö mulle nyt maksaa extraa tästä hyvästä? Oonhan mä ny saakeli jo tällä lukumäärällä älymmistöä.

Vierailija
13/92 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkialalla on työtilanne tällä hetkellä hyvä - vielä. Mutta se on suhdanneherkkä ala jossain määrin myös, joten luultavasti kilpailu kovenee ihan lähiaikoina ja silloin ei ainakaan palkat nouse. Itse olen suunnittelussa, ja meillä on kädet täynnä töitä, mutta kilpailijoilla on jo löysää ja olemme hävinneet useita tarjouskilpailuja sellaisille tahoille, mitkä ovat usein ennen tilanneet meiltä. Kyllä minä olen hyvin tietoinen, että asentajat tienaa enemmän kuin me suunnittelijat. Elämä on. Mieluummin minä kuitenkin tätä siistiä toimistotyötä teen. 

Vierailija
14/92 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan tohtori?

Vierailija
15/92 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtökohtaisesti olen aina arvostanut enemmän duunareita kuin papereita pyörittäviä akateemikkoja.

Vierailija
16/92 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:54"]Putkialalla on työtilanne tällä hetkellä hyvä - vielä. Mutta se on suhdanneherkkä ala jossain määrin myös, joten luultavasti kilpailu kovenee ihan lähiaikoina ja silloin ei ainakaan palkat nouse. Itse olen suunnittelussa, ja meillä on kädet täynnä töitä, mutta kilpailijoilla on jo löysää ja olemme hävinneet useita tarjouskilpailuja sellaisille tahoille, mitkä ovat usein ennen tilanneet meiltä. Kyllä minä olen hyvin tietoinen, että asentajat tienaa enemmän kuin me suunnittelijat. Elämä on. Mieluummin minä kuitenkin tätä siistiä toimistotyötä teen. 
[/quote]
Mä valmistuin just putkiasentajaksi ja jäin työttömäksi. :(

Vierailija
17/92 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:52"]

Tuleeko se nyt muka yllätyksenä että duunarit tienaa enemmän kuin akateemiset ?  Toinen juttu sitten on haluaako katsoa duunarimiesten örveltämistä, tupakanpolttoa, pillujuttuja, helvetin rasvapitoista syömistä... MUTTA NIIN SE VAAN ON ETTÄ NE TIENAA !

[/quote]

Työelämän tosiasioita, jos teet yritykselle tuottavaa työtä, niin yrityksen kannattaa siitä antaa osa sinullekin - Tulos tehdään siellä lattiatasolla haalarit päällä, kaikki siitä ylemmät ovat vain avustajia joiden palkka lisätään sen työn oikeasti tekevän henkilön kustannuksiin.

Vierailija
18/92 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljesi on varmaan alansa huippuja. Huono tai edes keskinkertainen duunari ei yksinkertaisesti saa töitä, ellei tuuri käy ja saa olla jonkun sukulaisen firmassa apumiehenä. Silloin ei todellakaan vedellä tohtoriliksoja. "Duunareilla" hajonta on paljon suurempaa kuin korkeakoulutetuilla.

Vierailija
19/92 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:39"]En ymmärrä, millä perusteilla palkkoja maksetaan Suomessa.

Veljeni kävi 3 vuotta ammatti"koulua" ja tienaa enemmän, kuin 99% älymystö/tohtorisystävistäni. Naurettavaa. Ilmeisesti hyvä veli -verkosto toimii vieläkin näillä seksistisillä miesvaltaisilla aloilla. Tässä varmasti yksi syy, miksi yhteiskuntamme suuntana on idiokratia.

N35
[/quote]

Hänelle maksetaan ammattitaidosta. Osaatko itse asentaa käyttövesiputkiston?

Vierailija
20/92 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:55"]

Itse lähtökohtaisesti olen aina arvostanut enemmän duunareita kuin papereita pyörittäviä akateemikkoja.

[/quote]

Se on tullut huomattua tätä palstaa lukiessa.