Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Herkkäluonteinen lapsi

Vierailija
12.06.2015 |

Tyttäreni on aina ollut harkitseva ja rauhallinen, vaikka lähtikin tosi aikaisin liikkeelle. Hänen tekemänsä hölmöydet voi laskea kahden käsin sormin koko eliniän ajalta (1v2kk), hän on siis tosi tottelevainen ja sanalla kuvattuna helppo lapsi.

Hän on kuitenkin hyvin herkkä. Eilen hän oli löytänyt avonaisesta roskapussista vanhan, likaisen taikasienen ja kun näin sen, minua oikein ällötti ja sanoin "hyi kamala! Laita takaisin roskikseen!", en vihaisena mutta aika tomeralla äänensävyllä. Tyttö selkeästi säikähti, hätääntyneenä heitti sienen roskiin ja tehtyään sen hädissään taputti itselleen, huolestunut ja jopa pelokas katse silmissä.

Tuli tosi paha mieli, varmaan turhaan, mutta vieläkin surettaa kun mietin. En todellakaan haluaisi säikytellä häntä tai sanoa edes rumasti, koska hän siis on äärimmäisen tottelevainen yksivuotiaaksi eikä tarvitse voimasanoja tai huutamista.

Luonteeltaan hän on muuten sosiaalinen ja reipas, esiintyjäluonne suorastaan, vieraissakin paikoissa (mm. lääkäri) on ihan kuin kotonaan ja kulkee nauraen iloisena ympäriinsä.

Lähinnä siis haen takaa sitä, että onko haitaksi vaikka joskus tulisi komennettua lasta vähän kovemmin? Vahvistaako vai pahentaako se? Turhaan en tietenkään mölyä mutta esim. ylläoleva tilanne laittoi miettimään.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hyvin herkkä ja äitini taas ei ollut pätkääkään herkkä. Kyllä minä muistan että lapsena olin todella usein ihan sisäisesti hermostunut ja kauhuissani äitini sinänsä pahaa tarkoittamattomien purkausten edessä. 

Joten jos mitenkään vaan pystyy, niin minusta herkän kanssa olisi hyvä olla varovainen ainakin kun tämä on vielä hyvin pieni. Jossain vaiheessahan sitä on kovetuttava että elämää kestää, mutta sen olisi hyvä tapahtua asteittain eikä vielä ihan pikkulapsena. 

Vierailija
2/9 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään nimessä en siis halua kovettaa niin, että opettaisin huutamisen tmv olevan normaalia ja ihan kestettävä juttu. Minulla on paljon opittavaa, etten noin ärähtele tavallaan ihan tyhjästä, mutta ainakin tuo laittoi kovasti miettimään. Toisaalta en halua myöskään olla hyysääjä - rajat siis lapsella on, mutta usein riittää ihan vaan "ä-ää!" tai "eei kulta oteta/mennä" tai nimen sanominen vähän painokkaammin. Olin vaan kireänä muista syistä ja siksi reaktioni oli tuollainen ja lapsi selkeästi pelästyi :(

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin tädit sitten viimeistään kirjaavat vasuun "viaksi" herkkyyden. Meilläkin muuten ihan mukava täti, mutta keskutelussa sanoi että hönellä on tapana löytää lapsesta ainakin yksi "vika" jonka hän kirjoittaa papereihin. Muuten hän pelkästään kehui lastamme, mutta herkkyyden halusi merkitä papereihin huonoksi asiaksi, josta pitäisi päästä eroon. Ihmettelin vähän.

Vierailija
4/9 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis olen itsekin herkkä, lähinnä sellainen arka, jännittävä itkupilli eli homma on tuttua - itse sain lapsena kuulla että tuollainen jatkuva itkeminen on väärin eikä sitä jaksa kuunnella. Haluaisin suoda lapselleni oikeuden olla sellainen kuin on, eli en halua siis tosiaankaan että hän joutuu pelkäämään/piilottamaan tunteitaan.

Ap

Vierailija
5/9 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri tulossa sanomaan, että kirjoituksesi perusteella taidat olla itsekin herkkä luonne! Muutoin tuollainen tilanne olisi voinut jäädä huomaamatta.itse ajattelen, että äidin herkkyys auttaa ymmärtämään lapsen herkkyyttä. Ja ennenkaikkea se, että herkkä äiti itse tiedostaa herkkyyden haavoittuvuudet, mutta myös tunnistaa herkkyyden vahvuudet. Herkkyys helposti voi muodostua taakaksi, mutta oikein vahvistettuna herkkyys on oiva voimavara elämässä! Se, että pysähdyt miettimään omaa toimintaasi lapsennäkökulmasta, on sitä vahvuutta!

Vierailija
6/9 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa se!!!!!! Ei semmosesta kunnollista eläjää tule ikinä.

Vierailija
7/9 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:37"]

Päiväkodin tädit sitten viimeistään kirjaavat vasuun "viaksi" herkkyyden. Meilläkin muuten ihan mukava täti, mutta keskutelussa sanoi että hönellä on tapana löytää lapsesta ainakin yksi "vika" jonka hän kirjoittaa papereihin. Muuten hän pelkästään kehui lastamme, mutta herkkyyden halusi merkitä papereihin huonoksi asiaksi, josta pitäisi päästä eroon. Ihmettelin vähän.

[/quote]

Päiväkoti voikin olla tuollaisella lapselle karu paikka. Itse olin lapsena herkkä ja omista lapsistani toinen, poika on, mutta onneksi ei ole tarvinnut päiväkoteja kokea kummankaan meistä herkistä. 

Vierailija
8/9 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös herkkä tyttö, joka vierastaa rajusti vieläkin 2 vuoden iässä, ja tämähän oli punainen vaate neuvolantädille. Lähetti tytön psykologille! Kuulemma jotain "sosiaalista ahdistusta", just joo...kotona hoidettu, herkkä pikkuihminen, piti heti alkuunsa leimata oudoksi kun ei tykännyt tomerasta tädistä ja huusi kurkku suorana kauhuissaan. Ihan turha siinä oli kertoa, että omassa elinpiirissään tyttö on rohkaistunut valtavasti viime aikoina, uhmaa päivittäin, ei vierasta juurikaan kotiin tulevia vieraita jne. :(

Vierailija
9/9 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi lasta ns. herkkiä tai ehkäpä kaikki kolme omilla tavoillaan. Jäin kiinni tuohon, kun kommentoit omaa lapsuuttasi, että olit 'itkupilli'. Mä sanoisin tällä aika pienellä kokemuksella, että ilman tukea jäänyt ja vähän herkkä lapsi on itkupilli. Eiköhän jokaisella lapsella ole paikkoja, joissa ei tunne oloaan kotoisaksi. Jos silloin vaan murahdetaan, että menehän nyt ja älä pillitä niin itku tulee vähemmän herkällekin. Jos aikuinen viitsii huomata, että nyt tarvittais vähän tukea ja aikaa niin lasta ei ahdista ja ei tule se itku. Kannustuksella, selittämisellä, sylillä ja vähän takamuksesta tuuppimalla tulee varmasti elämässä pärjäävä lapsi.

Jos lapsi uskoo vähästä niin ole iloinen, pääset vähemmällä. Joskus toistekin olet ehkä väsynyt niin silloin voi lapselle selittää, että äitiä väsytti / kiukutti ihan muu juttu ja pyytää anteeksi turhaa keuhkoamista. Näin lapsikin oppii, että ne kovat sanat eivät aina johdu hänestä ja ymmärtää jättää ne omaan arvoonsa.