Voitin lotossa 60 000€, mitäs nyt?
Olette av ensimmäinen jolle kerron tämän. Voitin lotossa 60 000€!!!!! :D
Velat kuittaan ekana kun rahat saan, niitä on 20 000€. Mitäs sit. Loppu riittäisi asuntolainan alkuun ja palkasta voisin sitä sitten lyhentääkin kun velkoja ei ole. Ei vaan ihan hirveästi kiinnosta muuttaa kun asun tosi edullisesti vuokralla sukulaisen kämpässä jota en itse pystyisi ikinä ostamaan. Kannattaisiko hankkia sijoituskämppä? Lainan saisin, mut ummikkona miten saan luotettavan vuokralaisen? Jos rahat tilillä makaa, ne vaan menee hissukseen... Lainat kun nyt maksan, elän matkustelen ja omalla palkallani mukavasTi.
Kommentit (25)
Ite oon myymässä kesämökkiä ja samaa mietin, sijoittaako rahat sijoitusasuntoon. Lueskelen asiasta netissä.
http://www.vauva.fi/keskustelu/1578990/ketju/mita_tienaat_vuodessa_sijoitusasunnosta/sivu/2
http://www.asuntosijoitusopas.fi/laskuri.html
Itse mietin että mistä kannattaisi ostaa, pieneltä vai isolta paikkakunnalta. Pienellä paikkakunnalla yksiö oli myynnissä 55000. Vuokratulo vain 100 euroa pienempi kuin isolla. Oikotieltä katselen sekä myytävien asuntojen hintoja, yhtiövastikkeita että vuokra-asuntojen hintoja.
Mietin myös sitä että toisissa kerrostaloissa yhtiövastikkeet ovat tosi isot, toisissa pienemmät. Itse esim. asun sellaisessa osakkeessa jossa on iso vastike, sillä koko ajan taloa rempataan, ei edes mitään oikeita vikoja vaan esteettisiä "virheitä" joista ei olisi mitään haittaa ja joita muut kuin rakennusalanihmiset eivät edes huomaa. Esim. rännit on kuulema rumat.
Itse ostaisin sellaisesta taloyhtiöstä josta on tarkat suunnitelmat tuleville vuosille tulevista korjauksista.
En kans haluaisi että kun myyn mökin jolla on itselleni suuri tunnearvo, niin ne rahat vain kuluisivat "johonkin". Pienellä sairaseläkkeellä elelen niin pienikin tulo kuussa parantaisi elämänlaatua paljon.
Mun mielestä 60 000 puhtaana käteen on kyllä ihan kiva raha. Sehän on melkein vuoden palkka! (Monille parinkin vuoden). Ja sanon tämän ihmisenÄ, jolla on kohtuullisesti omaisuutta - ei se mitään hiluja ole ja omassakin taloudessani sillä olisi väliä.
toki se kannattaa sijoittaa, ja asuntosijoittamonen on melko varma tuottoa. Mutta, koska yhdenvasunnon tulot ( varsinkinvsellaisen kerrostaloasunon, josta vastikkeet on maksettava) on melko pienet ja joutuisit vielä ottamaan lainaakin, sun kannattaa myös laskea, että kuinka pitkäksi aikaa se raha riittäisi, jos vain maksaisit velkasi ja sitten jakaisit summan suurin piirtein sellaisille kuukausierille joita toivot vuokratulosta jäävän. 40000€ esim kestäisi 10 vuotta, jos nostat sitä pannkista 333€ kuussa. Tämän verran jää käteen keskimääräisstä tamperelaisesta 150000€ hintaisesta kaksiosta vastikkeiden ja verojen jälkeen. Ja riittäiskö sun rahat tämän ostamiseen, vai pitäiskö sun maksaa vielä lyhennyksiäkin?
eli asuntosijoittaminen vo myös johtaa siihen, että vaikka sulla on enemmän omaisuutta, sulla lainanlyhennysten takia on entistä vähemmän käyttörahaa. Jos tähtäimesi on pitkä, eikä elämäsi ole kovin tiukilla nyt, se on ihan ok. Mutta jos elät jo nyt kådestä suuhun, niin niinkin varma sijoitus kuin vura-asuntosijoitus voi viedä ojasta allikkoon. Ja jos tulevaisuutesi noin ylipäänsä on alle 10 vuotta, pääset helpoimmalla ja viimeiset vuotesi ovat mukavampia, kun vain käytöt rahan.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 00:39"]
Siirrä mulle tonni <3
[/quote]
eipä oo ylläri, että lokit löytää paikalle ;)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 07:56"]
Ite oon myymässä kesämökkiä ja samaa mietin, sijoittaako rahat sijoitusasuntoon. Lueskelen asiasta netissä.
http://www.vauva.fi/keskustelu/1578990/ketju/mita_tienaat_vuodessa_sijoitusasunnosta/sivu/2
http://www.asuntosijoitusopas.fi/laskuri.html
Itse mietin että mistä kannattaisi ostaa, pieneltä vai isolta paikkakunnalta. Pienellä paikkakunnalla yksiö oli myynnissä 55000. Vuokratulo vain 100 euroa pienempi kuin isolla. Oikotieltä katselen sekä myytävien asuntojen hintoja, yhtiövastikkeita että vuokra-asuntojen hintoja.
Mietin myös sitä että toisissa kerrostaloissa yhtiövastikkeet ovat tosi isot, toisissa pienemmät. Itse esim. asun sellaisessa osakkeessa jossa on iso vastike, sillä koko ajan taloa rempataan, ei edes mitään oikeita vikoja vaan esteettisiä "virheitä" joista ei olisi mitään haittaa ja joita muut kuin rakennusalanihmiset eivät edes huomaa. Esim. rännit on kuulema rumat.
Itse ostaisin sellaisesta taloyhtiöstä josta on tarkat suunnitelmat tuleville vuosille tulevista korjauksista.
En kans haluaisi että kun myyn mökin jolla on itselleni suuri tunnearvo, niin ne rahat vain kuluisivat "johonkin". Pienellä sairaseläkkeellä elelen niin pienikin tulo kuussa parantaisi elämänlaatua paljon.
[/quote]
Löytyykö pieneltä paikkakunnalta helposti vuokralainen? Isommissa kaupungeissa ei liene ongelmaa, koska niissä on paljon oppilaitoksia (opiskelijat), työmahdollisuuksia ja työpaikkoja -> joku etsii asuntoa. Mutta kuinka moni on muuttamassa pienelle paikkakunnalle, jossa vaihtuvuus vähäistä, ei ole ylimääräisiä työpaikkoja tarjolla, muuttoliike aina poispäin?
Vaikea neuvoa tuosta sijoitusasunnosta, koska ei ole itsellä kokemusta - riskihän on kuitenkin olemassa aina kun joutuu lainalla sijoittamaan.
Monet muut kommentoitjat ovat suositelleet toteuttamaan unelmia ja lahjoittamaan muille. Tässä kannattaa olla tarkkana - vaikka 60 000 on paljon raha, se on myös nopeasti käytetty. En ihan pikkukummassa lähtisi jakelemaan rahaa oikealle ja vasemmalle. Unelmien suhteen tilanne tietenkin riippuu siitä, mikä sun tulotaso on nyt? Jos lainojen maksun jälkeen pystyt hankkimana kaiken mitä peruselämään tarvitse ja ehkä säästämään vähän, voi ylimääräisen kanssa menetellä vähän vapaammin.