Hjälp riittääkö 200gr makaronilaatikkoa yhtä häävierasta kohden?
Lisukkeena tarjottaisiin vihersalaattia, leipää (+voi), ruoka juomana maito, kotikalja tai mehu?
Kommentit (1450)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 15:38"]
Ei sillä salaatilla koko päivää tarvitse olla, häätilaisuus alkaa klo 17 ja ruokailu 17.30, Hääkakun leikkaus ja kahvi 20.00
[/quote]
Unohdit mainita että klo 18.00-20-.00 ihmiset pureskelee jälkiruoaksi kynsiään.
Tää on aika koomista, jos vertaa siihen että catering maksaa usein 30-60 €/ vieras. Tässä yhden hengen kustannus taitaa olla maksimissaan 2 €. Häälahjaksi voisi viedä vaikka karkkipussin, jos käytetään sitä logiikkaa että vieraiden tulisi vähintään korvata oma osuutensa tarjoiluista :D Se että juhlista poisjääneet ovat laittaneet tilille 20€ kertoo että teidän odotetaan tarjoavan paljon enemmän. Jos kaikki kutsutut laittavat teille 20 € niin johan te sillä teette usemman tonnin (3-4 k)! Ettekö sen verran voisi arvostaa vieraita että hoitaisitte matkanne sitten kun on varaa ja käyttäisitte noita rahoja säädylliseen tarjoiluun.
Yhden hengen kustannus on enemmän. Kaikki varsinkaan ei niin tutut eivät kuitenkaan laittaneet rahaa. VP oli 6.6. mennessä ja kun tänään katsoin niin ei heiltä ollut tullut rahaa?
Ruokailuun on varattu tunti 17.30-18.30 jonka jälkeen hääohjelmaa 20.00 asti? Boolihana aukeaa heti tervetulopuheiden ja maljan jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:50"]Olen ollut kreikkalaisissa maalaishäissä joissa oli yhtenä buffatarjottavana makaronilaatikkoa.
[/quote]
Niin _yhtenä_ tarjottavana buffassa..
Etkö sä ap. meinannut tarjota lapsille lainkaan täytekakkua?
Tuo 100 hengen täytekakku (isokin) on laskettu riittävän vain sadalle henkilöle yhden pienen kahvikupin kanssa nautittavaksi. Entä jos kutsuvieraat haluavatkin juoda kahvia toisen tai kolmannen kupin, mitä silloin tarjoat, kun kakkua ei enää ole tai entä, jos joku ottaakin suuremman annospalan mitä on suunniteltu, jolloin joku jää ilman kakkua.
Ap, millaiset sinun ensimmäiset häät oli? Paljonko vieraita, mitä oli tarjolla ja kuka ne teki?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:25"]
Lisukkeena tarjottaisiin vihersalaattia, leipää (+voi), ruoka juomana maito, kotikalja tai mehu?
[/quote]
Eikö olisi parempi varata ruokaa liikaa kuin liian vähän? Noloa jos loppuu kesken tai vieraille jää nälkä liian pienestä annoksesta.
Ajatus oli että osa vieraista ei olisi kovin myöhään hääpaikalla, varsinkaan lähempää tulevat, siksi ei erityistä iltapalaa ja myöskin kakkua ja kahvia vain yksi kattaus.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 10:33"]Ihan selkäpiitä karmii. Tämä taitaa olla totta. Juhannushäät on muutenkin hanurista mutta että tuo ruoan säännöstely :-o. Mitä meinaatte sanoa jos porukka haluaa lisää? "ilmoitusluontoinen asia. Laatikkoa on varattu 300g per henkilö. Enempää ei tipu." Tää on niin noloa. Jos olisin vieraana niin olisin kyllä tosi vaivaantunut. Kakkukaan ei tule riittämään. Ei iltapalaa. Drinkkiliput? Oikeesti? Joku kämänen konvehti alkumaljan sijaan. Voi hävetys.
[/quote] No iltapalaa ei tarvita koska näistä juhlista vieraat häipyvät viimeistään siinä vaiheessa kun 50 ensimmäistä on jo syönyt sen ainoan kakun mitä tarjolla on.
Olen ollut häissä jossa oli kinkkukiusausta. Mutta se oli hyvää, eikä kukaan valittanut. Ryyppäämäänhän sinne mentiin
"Yhden hengen kustannus on enemmän. Kaikki varsinkaan ei niin tutut eivät kuitenkaan laittaneet rahaa. VP oli 6.6. mennessä ja kun tänään katsoin niin ei heiltä ollut tullut rahaa?"
Voi elämän kevät! Missä on hyvät käytöstavat ja hienotunteisuus.
Et voi olla tosissasi. Laitoitko oikeasti kutsun (rahan toivossa) myös "ei niin tutuille" eli kutsuit koko kylän, vaikka et kutsuvieraita edes kaikkia tuntenut, eivätkä olleet edes ystäviänne. Ei ihme, jos kutsuvieraista on puolet jättänyt vastaamatta kutsuun. Yleensä näin ei tapahtu, vaan vieraat sovittelevat oman aikataulunsa ja tulevat juhliin. Vastaavaan en ole koskaan törmännyt, että lähes puolet peruisi tulonsa ja perhepiirissä järjestetään paljon juhlia.
Tällaisissa häissä sitä toivoisi että kutsun mukana olisi menu.
Voihan sitä myöhemminkin lähettää postissa jonkun muunkin lahjan kuin tallettaa tilille rahaa. Esim kirjalahja on helppo postittaa.
Tarkoitin tuolla ei niin tutut työkavereita, harrastuskavereita ja sen sellaisia. Eli tuttuja mutta ei mitään sukua?
Ensimmäisissä häissä oli melkein sama määrä vieraita, saattoi olla jopa vähemmän. Häätila oli isompi ja hienompi, ruuan valmisti ja tarjoili pitopalvelu. Kirkossa oli vihkiminen mikä jää nyt kokonaan pois.
Sairas ketju, sairaat ihmiset. Mä en ainakaan oo ikinä mennyt häihin syömään, vaan juhlimaan mulle läheisten ihmisten juhlapäivää. Sen vuoksi mulle olis aivan se ja sama vaikkei hääjuhlassa olis tarjoiluja ollenkaan. Näyttää siltä, että nää ilkeät kommentoijat ovat itse köyhiä (eivät välttämättä rahallisesti), jos toisten häissä ainoa sisältö on ruokatarjoilu.
Minulle ainakin tuli hieman liikuttunut ja paha mieli ap:n juhlasuunnitelmista, eikä tilannetta parantanut ilkeät vastaukset. Olen varma, että juhlista tulee kivat. Ap tietää, mikä elämässä ja juhlissa on tärkeintä. Toivon koko sydämestäni ihanaa juhlapäivää hänelle puolisoineen!
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 19:14"]
Ruokailuun on varattu tunti 17.30-18.30 jonka jälkeen hääohjelmaa 20.00 asti? Boolihana aukeaa heti tervetulopuheiden ja maljan jälkeen.
[/quote]
Tuskin sitä kylmää ja kuivahtanutta makaronilaatikon nokaretta kukaan pyörittelee kymmentä minuuttia kauempaa lautasellaan, kun ei ole edes santsausmahdollisuutta....
Mitä jos vaihdat makaronilaatikon kaurapuuroon, se on halpaa ja nopea valmistaa, sitä riittää kutsuvieraille varmasti 200g annos. Täytekakunkin voit vaihtaa pelkkiin kahvikorppuihin, niitä kun löytyy isoissa perhepakkauksisa. Helppoa ja halpaa. Ja mikä parasta, häistä jää paljon, paljon rahaa, sillä tuskin kutsuvieraat laittavat satasta vähempää tilille ja vierastarjoilu maksaa vain kymmeniä senttejä.