Fiksut ihmiset tietää, että siivooja tekee yhteiskunnallisesti tärkeää työtä.
Loin tämän aiheen erään kommentin "innoittamana", jonka tänä aamuna luin eräästä aloituksesta, jossa eräs hammaslääkäriksi itseään väittävä vähätellen kommentoi aloittajan(siivoojan) kömmähdykselle töissä, että "Tuossa taas nähtiin syy miksi olet vain siivooja" ja verisuoni kiristyi ohimolla, koska sain taas huomata, kuinka tyhmiä ihmisiä tämä pallo päällään kantaa.
Kerron tähän myöskin tiistaisen kokemukseni, olen siis toimistotyöntekijä ja alkuviikko oli poikkeuksellisen kiireinen ja stressaava. Nukuin tiistaina pommiin ja kiirehdin töihin ahdistuskyyneleitä niellen, kun samalla mietin vastassa olevaa työmäärää ja sitä, että olin maanantain jäljiltä jättänyt työpisteeni sekasortoon. Töihin saapuminen oli poikkeuksellisen mukava, kun sain huomata, että yön järjestelmällinen siivooja oli laittanut pöytäni tiptop, joka tavaralle oli oma selkeä paikkansa, plus kyseinen siivooja oli myös saanut mutat pinttyneet viivat ja tahrat pois valkoisesta pöydästäni jollain konstilla(en tiedä kemikaaleista mitään tai siitä mitä ainetta saa käyttää mihinkin materiaaliin), olin itse yrittänyt monesti verenmaku suussa hangata pöytääni puhtaaksi tuloksetta.
Kyllä se niin vaan on, että yhden pikkupomon puuttumista ei kukaan huomaa, mutta, jos siivooja puuttuu niin sen huomaa kaikki.
Ylipäätään voisimme kaikki kunnioittaa ja arvostaa toistemme työtä :)
Kommentit (16)
No arvostan mm mainitsemiasi siivoojia ja muitakin "perusduunareita", mutta tämän päivän uutta "ammattia" eli somevaikuttajia tms en osaa arvostaa samalla tavalla, sori vaan.
Eihän siivoojalla ole mitään asiaa koskea pöydillä oleviin papereihin yms. Millä asiantuntemuksella hän järjestelee niitä ylipäänsä? Sitä paitsi se ei edes kuulu hänen työhönsä eli siihen, mistä palkka maksetaan. Siivoojan tehtävät on tarkkaan määritetty eikä niistä poiketa.
Jos meillä siivooja puuttuisi työpöytääni, niin pahastuisin todella.
Taitaa olla Porvoossa tämä työpaikka.
Siivoojat eivät saa koskea mihinkään papereihin pöydillä yms vaan pyyhitään sieltä missä pinta on vapaa. Jos on järjestellyt papereitasi niin sehän on jo tietoturvariski.
Kaikki työ on arvokasta, eipä pyörisi sairaalakaan kauaa ilman siivoojia.
Laittoi työpöytäsi kuntoon? En usko, työpöytiin ei kosketa, paitsi niihin kohtiin jotka ovat jo valmiiksi tyhjiä, joista voi pyyhkiä pölyt.
Eipä noita duunariammatteja taida kukaan enää kuin provoilumielessä väheksyä. Nyt on muotia väheksyä näitä uuden aallon ammatteja, eli erilaisia somevaikuttajia. Oikeasti fiksut ihmiset kuitenkin ymmärtävät, että kaikki työ millä elättää itsensä ja samalla osallistuu hyvinvointivaltion ylläpitoon, on tärkeää työtä.
Juu varmasti noin. Mutta meidän taloyhtiössä on suomalainen halpafirma siivoamassa ja siivousta ei tunnu käytännössä olevan, tulos on kauhea. Muuallakin kaupungissa ollut joskus huonoa siivousta. Ilmeisesti ei makseta tarpeeksi tai joku firmoissa muutenkin ongelmana. On pelottavaa että sinkkuasukas joutuu selvittelemään ja ihmettelemään mistä saa kunnon siivouksen taloon, kun ei auta edes ilmoitus isännöintitoimistoon. Myös parkkialueella on ongelmia.
Kristiina xx kirjoitti:
Mun pitkäaikaistyötön serkkuni sanoi, että "siivoojan työ ei ole mitään oikeaa työtä, se on vain hanttihommaa".
Ilmeisesti arvostetumpaa olla pitkäaikaistyötön kuin siivooja...
Ilman siivoojia yhteiskunta ei myöskään pyörisi kovin pitkään. Kaikki hukkuisi paskaan.
Tämä tuntuu olevan vähän sellainen asia, että useimmilla se muiden halveksuntaraja (vailla ymmärrystä) työn perusteella jossakin tuntuu olevan. Mitä mieltä olet puhelinmyyjistä, feissareista ja ovelta ovelle kauppiaista?
Nämä ovat usein nuoria vasta työelämässä aloittelevia henkilöitä, jotka ovat reippaasti tarttuneet mahdollisuuteen kartuttaa työkokemusta, ja heitä kohdellaan ihan hirveällä tavalla, vaikka tekevät vain sitä työtään saamiensa ohjeiden mukaisesti. Jos vain suinkin pystyn niin suon heille aina mahdollisuuden esitellä asiansa ja keskustella siitä hieman, ihan vain että saisivat harjoitusta ja hyvän kokemuksen. Mielestäni he ansaitsivat enemmän hatun nostoa asenteestaan työntekoa kohtaan, nämä ovat harvojen unelma-ammatteja joten valtaosa sitä tekee siksi, ettei vaihtoehto olisi kotona makaaminen.
Minullakin se halveksuntarajani on, mutta se menee toiseen suuntaan. En vain voi ymmärtää enkä hyväksyä niitä isompia kihoja, jotka rahan kiilto silmissään repivät omat miljoonansa vaikka sitten omien työntekijöiden kustannuksella. Nyt korona-aikana omassa työssäni törmäsin useampiin tällaisiin johtohahmoihin, jotka turvasivat oman palkkatasonsa ja peräti sen nousun leinkaamalla kaikilta muilta ja heitä en vaan voi sietää.
Nää on aina yhtä liikuttavia nää, siivooja on maailman tärkein ammatti.
Kaikki muut ammatit täällä haukutaan.
Mä olin vähän aikaa siivoojana. Suurin osa työkavereista oli nuoria, fiksuja ja reippaita. Joko opiskeli samalla tai lähti siitä hommasta opiskelemaan. Eli se oli vaan yksi vaihe elämässä, tapa tienata rahaa.
Miks kuvitellaan, että se siivooja on siivooja kun ei pysty muuhun?
Siiis sinun konservatiivisen katkeroituneen ihmisen motiiveillla sen tekee sen että kykenet nostamaan sillä omanarvontuntoasi illman känniä.
Olen aina inhonnut toisten työtä halveksivia ihmisiä