Kuinka paljon sairauspoissaoloja vuodessa on liikaa?
Minulla on jo kolmas flunssa (tai korona) nyt 4kk sisään, enkä kehtaisi olla taas pois. Olen ollut vuoden sisällä 6 päivää pois töistä. Kuinka paljon voi vuodessa olla ilman että voi joutua ongelmiin?
Kommentit (9)
Ei sille voi mitään jos on kipeänä. Nyt kiertää kaikkia tauteja.
0-3 päivää vuodessa ok
3-5 siedettävä
5-10 puhuttelu
10+ piiskaa ja varoitus (ainakin jos työntekijä on nainen)
Riippuu täysin työpaikkasi varhaisen puuttumisen periaatteesta. Jos olet pois hengityselinsairauksien vuoksi ja sinulla on terkkarin tai lääkärintodistukset, niin ei mitään ongelmaa. Jos olet noin paljon pois itse ilmoitettujen vaivojen, erityisesti "tukielinongelmien (= selkäkipu tai vastaava)" tai vaikkapa migreenin vuoksi, niin työnantaja voi haluta, että selvität työterveyden kanssa, mistä ne johtuvat ja voisiko niitä ennaltaehkäistä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan pois ja se on sopiva. En sairastu flunssiin koskaan. Peruskunto erinomainen ja elintavat terveyttä ylläpitäviä. Jos olet noin usein kipeänä, olisin huolissani siitä, enkä sairauspoissaolojen määrästä töissä.
Normaalisti sairastan yhden flunssan vuodessa, nyt on käynyt huono tuuri ja vähän enemmän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
0-3 päivää vuodessa ok
3-5 siedettävä
5-10 puhuttelu
10+ piiskaa ja varoitus (ainakin jos työntekijä on nainen)
:D
Sen verran ollaan poissa kun on tarpeen. Minä oon nyt ollut viimeisen kolmen vuoden aikana 2 päivää poissa sairausen takia. Sitä ennen olinkin sitten poissa kolmen vuoden aikana yhteensä varmaan yli 10 viikkoa, kun käsi meni rikki ja sitten se piti leikata.
Meillä yli 20 päivää vuodessa johtaa keskusteluun esimiehen kanssa, mutta meillä on järkevä esimies, joka sanoi, että mitään keskusteluja ei pidetä jos on perussairauksia, pieniä lapsia jne. Mulla on varmaan ollut aina alle 10 poissaoloa.
Työpaikoilla on ollut jo pitkään ns. ennakoiva puuttuminen. 15 päivän saikun jälkeen on keskustelu lähiesimiehen kanssa. 30 päivän jälkeen kolmikantaneuvottelu eli sinä, esimies ja työterveyshuollon edustaja ja niin edelleen, en muista tarkkaan niitä rajoja. Varmaan löydät lisää tietoja googlettamalla. Minun työpaikalla on saikuttelut vähentyneet huomattavasti. Vielä muutama vuosi sitten eräät saikutti joka kuukausi muutaman päivän. Jotkut jopa kahden viikon välein olivat mahataudissa, päänsäryssä ym. Nyt ne on kokonaan loppuneet.
Eräs viranhaltija irtisanottiin, sillä ei muutamaan vuoteen ollut töissä kuin noin kolme kuukautta vuodesta. Loput oli saikulla tai vuosilomalla. Vei kyllä asian ammattiliiton avustuksella hallinto-oikeuteen ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen mutta hävisi molemmissa oikeusasteissa.
Yli 20-30 vuodessa on jo epäilyttävää, etenkin jos niille ei ole selkeää hyvää syytä.