Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö Viron nuoret 1985 ja jälkeen syntyneet

Vierailija
03.02.2022 |

Mitään Suomen historiasta?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaiset ovat lähtökohtaisesti kouluttamattomia juntteja jotka eivät tiedä edes omasta historiastaan.

Vierailija
2/31 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedätkö sinä mitään Viron historiasta? Luulen että porojen historiaa ei tarvitse sen kummemmin tunteakaan. Riittää kun tuovat rahaa. Ottaako itsetunnon päälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virolaiset ovat lähtökohtaisesti kouluttamattomia juntteja jotka eivät tiedä edes omasta historiastaan.

Mites noiden Suomen pisatulosten kanssa kävi? Kuka on kouluttamaton juoppo? Suomalainen.

Vierailija
4/31 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites noiden Suomen pisatulosten kanssa kävi? Kuka on kouluttamaton juoppo? Suomalainen.

No kysy kymmeneltä ensimmäiseltä tapaamaltasi virolaiselta otsikon aiheesta tai heidän omasta historiastaan. 

Vierailija
5/31 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole kouluttamattomia ainakaan. Olen käynyt virolaista koulua, lukenut siellä "Seitsemää veljestä" ja "Kalevalaa". Suomen historia on hyvin tiedossa, eroaa paljonkin virolaisten historiasta. Viroahan hallitsi vuosisatojen ajan balttiansaksalainen herrakansa ja orjuus (pärisorjus) loppui vasta 1816. Suomen historia on kiinostanut paljonkin, olen kolunnut täällä museoita ja lukenut kirjoja. 

Vierailija
6/31 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Suomessa asuva virolainen ja lukenut mielenkiinnolla lasteni hisoriankirjoja. Jännittäviä ovat - hyvin kirjoitettuja ja mielenkiintoisesti kuvitettuja. Viimeksi luin, että vuonna 1696 jäi kesä Suomeen tulematta - helmikuussa tuli lyhyt kevät ja sen jälkeen talvi jatkui niin, että elokuussakin olivat järvet jäässä. Viljaa saatiin hyvin vähän ja ihmisiä kuoli paljon nälkään.

Vierailija
7/31 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaisia nimenomaan kiinnostaa eri maat ja niiten historia. 

Vierailija
8/31 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ruokkiko trolleja. Täällä taas Lotila ja muut p uti nin kengänpohjannuolijat yrittää luoda huonoja välejä suomalaisten ja virolaisten välille. 

Älkää menkö lankaan. Me normaalit ihmiset kunnioitamme toisiamme lahden molemmin puolin. 

Vierailija
9/31 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mieleen tulee ainakin:

Pähkinäsaaren rauha

Lalli ja Henrik-piispa

Talvisota

Jatkosota

Lapin sota

Suurin osa Suomen presidenteistä

Vierailija
10/31 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaiset lukee eniten maailmassa. He tietävät paljon asioita ja ovat kiinnostuneita eri maista. Virolaiset ovat myös yllättävän kielitaitoista väkeä, moni siellä osaa viron ja englannin lisäksi saksaa ja venäjää. Ja osa myös ranskaa, espanjaa ja ruotsia. Suomen kielen tärkeyttä nostetaan esiin lehdistössä tuon tuosta. 

Virolaiset koululaiset ovat ahkeria opiskelijoita ja perheet keskimäärin hyvin koulutusmyönteisiä. Tulen toimeen mainiosti virolaisten kanssa ja koen keskustelut heidän kanssaan antoisina. 

Harmi, että sinun Lotila tarvitsee tulla mammapalstalle suoltamaan tuota sontaasi. 

Vierailija
11/31 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne tiedä ihan saman verran kun samanikäiset Suomalaiset omastaan, eli ei juuri mitään.

Vierailija
12/31 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun palstalle tulee negatiivista juttua Virosta, tietää, että Samila Lotila on tullut linjoille. 

Vierailija
13/31 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen virolainen ja pari vuotta sitten luin vanhan kirjan ajasta nimeltä Isoviha. 1700-luvulla tapahtuneet asiat järkyttivät minua suuresti.

Vierailija
14/31 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tietävät.

Vierailija
15/31 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö paikkansa, että kolmasosa virolaisista kuoli tai hävisi jäljettömiin neukkuaikana? Ja tilalle tuotiin venäläisiä?

Vierailija
16/31 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun palstalle tulee negatiivista juttua Virosta, tietää, että Samila Lotila on tullut linjoille. 

Juuri näin. Sen katkeran "toimittajan" vuodatuksia joku vielä uskookin, jolla ei ole parempaa tietoa asioista.

Vierailija
17/31 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö paikkansa, että kolmasosa virolaisista kuoli tai hävisi jäljettömiin neukkuaikana? Ja tilalle tuotiin venäläisiä?

Maaliskuun kyydityksissä vietiin 20000 virolaista itään.

Vierailija
18/31 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

250 000 virolaista kuoli kommunismin uhrina. Venäläisiä kyllä siirrettiin asumaan eri puolille maata, mutta ei kai varsinaisesti näiden uhrien tilalle, vaan työvoiman riittävyyden turvaamiseksi suuriin tehtaisiin ym.

Vierailija
19/31 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Suomessa asuva virolainen ja lukenut mielenkiinnolla lasteni hisoriankirjoja. Jännittäviä ovat - hyvin kirjoitettuja ja mielenkiintoisesti kuvitettuja. Viimeksi luin, että vuonna 1696 jäi kesä Suomeen tulematta - helmikuussa tuli lyhyt kevät ja sen jälkeen talvi jatkui niin, että elokuussakin olivat järvet jäässä. Viljaa saatiin hyvin vähän ja ihmisiä kuoli paljon nälkään.

Olen itse lukenut, että myös Virossa ja Liivinmaalla oli pahoja katovuosia 1690-luvulla, mutta väestöstä selvisi suurempi osa kuin nykyisen Suomen alueella.

Vierailija
20/31 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmasosa kuulostaa ehkä liian suurelta määrältä. Poliittinen johto kyllä hävitettiin vuoden 1940 jälkeen lähes kokonaan. Ihmisiä lähetettiin paljon Siperiaan, osa niistä palasi myöhemmin, osa kuoli jo karjavaunuissa ennen perille pääsyä. Vuonna 1953 Stalin kuoli ja elämä muuttui vapaammaksi. Jos olit hiljaa etkä tuonut liikaa omia mielipiteitä julki, pystyit elämään ihan hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme