Mitä mukaan synnytyssairaalaan? 21 tärkeintä tavaraa
Kommentit (76)
Myös kaikki pesuaineet saa sairaalasta (oma rasva ja huulirasva kannattaa kyllä olla) turha niitä on itse sinne raahata.
Pari vuotta sitten Taysissa ainakaan ei ollut mitään lehtiä (okei, muutaman Seiskan löysin) joten niitä sitten mies toi. Shampoot ja hoitoaineet onneksi otin kotoa, koitin pari kertaa pestä sairaalam shampoolla niin hiukset meni ihan surkeeseen kuntoon.
Olin sinkkuäiti ja mulle tärkeimmät tavarat olivat
puhelin, laturi, avaimet, lompakko, vauvan kotiutumisvaatteet (jotka olivat valtavankokoiset vauvalle), omat kotiutumisvaatteet (joista housut eivät menneet päälle, äippähousuilla kotiuduin), käsityötarvikkeet
Ne sairaalan sipulipussirintsikat olivat huiput!
Kännykkä, laturi ja rahapussi. Huulirasva ja henkilökohtaiset lääkkeet. Vaihtosukat ja imetysliivit. Muuta ei oikeastaan tarvitse. Etukäteen olin miehelle jo pakannut kotiinhaku kamppeet, eli istuimet ja vauvan ja mun kotiinlähtövaatteet. Niitä ei tarvitse mukaan synnyttäessä.
21 tavaraa kuulostaa aika paljolta. Ja 21 TÄRKEINTÄ tavaraa vielä enemmältä :D.
Mitä sipulipussirintsikat? Ei mulle Jorvissa tarjottu mitään sellasia. Onneksi oli omat imetysliivit mukana.
Myöskään kenkiä ei siellä ollut. Äiti toi aamutohvelinsa mulle lainaan. Lehtiäkään en huoneessa nähnyt, yleisiin tiloihin en kuntoni vuoksi päässyt edes tutustumaan. Eli onneksi oli hyvin omia tavaroita mukana.
Kuhan itsesä sinne vie vauva mahassa, niin riittää. Joku kun tuo kotiinpaluu-vaatteet, niin hyvin menee. Ai joo, hammasharja ja -tahna on aina hyvä tuoda kotoa. Ne sairaalan hammasharjat repii hampaatkin irti.
Puhelin, laturi, samppoo+hoitoaine, hammasharja+-tahna, hiusharja, pompula, omat sukat, suklaata, kotiinlähtövaatteet. Pari pillimehua heitin äsken kassiin synnytystä ajatellen, en tiedä tuleeko tarvetta (viimeksi kätilö juotti mulle mehua sairaalan puolesta).
Ei mulla taida muuta tuolla kassissa olla, neuvolakortti pitää tietenkin ottaa sitten lähtiessä!
Viimeksi oli korvatulppia ja unimaski, mutta hoitajat repi ne multa pois etten nukkuisi liian syvästi. Sata muutakin tavaraa oli muttei mitään tarvittu.
Ihme muuttokuormia joillakin. Kyllä sieltä sairaalasta saa koko lailla vermeet, mitä tarviikiin sen ajan, kun on siellä. Esim. ne verkkohousut oli ihan must, kun side oli jotain vaipan kokoisia. Mulla ainakin, kun maito nousi, niin ihan kiva, kun oli ei-omat-vaatteet, sai paitaa ja liivejä vaihtaa kerran päivään ainakin.
Kas, kun ei vielä poreammetta ja kiikkutuolia ehdoteta. Sellainen, kenellä ei ole muita ihmisiä apuna, joutuu tietysti miettimään ja varautumaan paremmin, mutta muuten en kyllä tajua, miksi esimerkiksi se turvakaukalo pitäisi tuoda sinne sairaalaan nurkkiin pyörimään.
Ei minulla ollut vaihtovaatteita mukana. Sukkia ja rintsikoita kyllä, ja vaihtoalkkarit. Kävin suihkussa ennen lähtöä, vaihdoin sairaalavaatteisiin tunnin sisällä joten vaatteet oli ok. Ja joustava äitiyshousut oli must, sillä päädyin sektioon.
Ei tainnut olla mukana kuin puhelin, hiusharja ja hampaanpesuvälineet. Mies toi myöhemmin vaatteet mulle ja vauvalle.
Noin monta tavaraa? Mulla oli hammasharja, -tahna, hiusharja ja pikkarit. Mies toi sitten kotiutumisvaatteet molemmille
Mulla tais olla peräti kännykkä ja neuvolakortti kun menin synnyttämään. Mies toi hammasharjan, -tahnan ja laturin+suklaata. Kotiinlähtöpäivänä toi lähtövaatteet vauvalle ja kaukalon. Itse taisin kävellä sairaalasta ulos samoissa vaatteissa missä olin sinne mennytkin.
iPad, ristikkolehti, huulirasva, KORVATULPAT, hammasharja&tahna, shampoo,hiusharja, hiuslenksu.
Mulla oli mukana ipad, kuulokkeet, puhelin, laturit, hammasharja ja -tahna, hiusharja, sampoo, hoitoaine, saippua, kasvojenpesuaine, dödö, kasvo- ja huulivoide, villasukat.
Omat alushousut on turhia, sairaalasta saa verkkohousuja, jotka on ihan parhaita pitämään ne suuret siteet paikallaan. Sen sijaan omat sukat on mukavammat kuin sairaalan jalassa pyörivät putkisukat. Myös sisäkengät sairaalasta sai.
Lehtiä osastoilla on riittämiin, eikä sairaalassa paljon ehdi muuta kuin syödä, imettää ja nukkua. Omat kuulokkeet mukaan, jos tykkää kuunnella musiikkia, ettei häiritse naapuria.
Kotiintulovaatteet ja turvakaukalo kannattaa jättää kotiin odottamaan ja noutaja sitten tuo ne samalla reissua kun tulee hakemaan sairaalasta.