Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lentopelko estää lentämisen lentokoneella :(

Vierailija
10.06.2015 |

Haluaisin lähteä tyttäreini (12v) kanssa ulkomaille esim. Kreikkaan tai espanjaan mutta tyttö pelkää lentokoneeseen menemistä niin suunnattoman paljon ettemme millään pystyisi lähtemään :( auttakaa miten pelon saa tytöltä pois?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 00:24"]

Autokolarista selviää paljon paljon suuremmalla todennäköisyydellä, kuin lentoturmasta.

[/quote]

Mutta kun et selviä. Lento-onnettomuus on keskimäärin nimenomaan turvallisempi onnettomuus kuin tieliikenneonnettomuus.

Lento-onnettomuudet vaan tyypilliset keräävät suurta mediahuomiota koska ne ovat paljon harvinaisempia kuin autokolarit.

Tieliikenne kuitenkin tappaa vuosittain miljoonia ihmisiä siinä missä lentoliikenteen uhrit jäävät yleensä alle tuhanteen.

Vierailija
2/26 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 23:46"]Finnairilla ainkin ennn oli lentopelkoisille kursseja. 
[/quote]

Maksoiko?
[/quote]

Maksaa toki mutta on joka sentin arvoinen
T.avun saanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 00:28"]

Mutta kun et selviä. Lento-onnettomuus on keskimäärin nimenomaan turvallisempi onnettomuus kuin tieliikenneonnettomuus.

[/quote]

Tämä on ilmailuturvallisuuden kaikkein vaikeimmin sisäistettävä asia. Vaikka kuinka ymmärtäisi tämän väitteen, ei sitä usko enää seuraavana päivänä.

Vierailija
4/26 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa luonnonkuituiset vaatteet päälle. Villa on kaikkein paras. Keinokuituja on vältettävä. Leimahdustyyppinen palo esimerkiksi pakkolaskun jälkeen voi sulattaa keitokuituvaatteet ihoon kiinni, jolloin tuloksena on vaikeita palovammoja, verenmyrkytys ja mahdollinen kuolema.

Vierailija
5/26 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi pitää saavuttaa mielentila, jossa koneen putoaminen ja kuolema olisi oikeastaan helpotus. Sitten ei lentäminen pelota yhtään, ärsyttää vain.

Vierailija
6/26 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 00:21"]

Ei nuo teoreettiset epätodennäköisyydet auta lentopelkoista. Fakta kumminkin on. Että niitä aina välillä tippuu :(

[/quote]

Lentokonetta ei ole koskaan tippunut sinä aikana, kun asiasta on kirjaa pidetty.

Vierailija
7/26 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 00:28"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 00:24"]

Autokolarista selviää paljon paljon suuremmalla todennäköisyydellä, kuin lentoturmasta.

[/quote]

Lento-onnettomuudet vaan tyypilliset keräävät suurta mediahuomiota koska ne ovat paljon harvinaisempia kuin autokolarit.

Tieliikenne kuitenkin tappaa vuosittain miljoonia ihmisiä siinä missä lentoliikenteen uhrit jäävät yleensä alle tuhanteen.

[/quote]Hohhoh. Yleisin autokolari on pieni peltivaurio ilman henkilöuhreja. Näitä tapahtuu päivittäin tuhansia ellei kymmiä- tai satojasellaisia. Jos siis mitataan pelkästään kuolemanriskiä/onnettomuus, on autoilu monin verroin turvallisempaa. Mutta te lentopelon väheksyvät haluatte jostain syystä mitata todennäköisyyttä kilometreissä, jolloin monta kertaa nopeampi lentokone luonnollisesti voittaa auton, jolla matkanopeus keskimäärin alle 100km/h.

Vierailija
8/26 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lentopelkoinen, mutta pelko on lieventynyt viime vuosina. Minua on auttanut perehtyminen ja tieto lentokoneista ja lentämisestä eli en pelästy jokaista ilmakuoppaa tai ääntä lentokoneessa, kun tiedän, mistä ääni tulee jne... ja se, että olen mennyt lentokoneeseen pelosta huolimatta. Lisäksi vältän lento-onnettomuustutkinta-ohjelmaa tai mässäilyä lento-onnettomuusuutisilla esim. Lubitzin tapaus. Lentoseurantapalvelusta näkee, kuinka monta konetta on ilmassa päivässä, viikossa, kuukaudessa...ja kaikki ne tulevat ehjinä perille. Vieläkin lentäminen ahdistaa, mutta pärjään sen tunteen kanssa. Olen niin onnellinen, että olen voittanut pelkoni ja nähnyt monta upeaa paikkaa maailmassa, niistä saa hyviä muistoja.

Pelot ovat hassuja, koska ne saavat suurentelemaan tiettyjä riskejä, kuten lentämistä...ja aliarvioimme samalla toisia riskejä. Jos lentämisen riskejä mietitään, niin riskiä nostaa kriisialueiden ylilentäminen ja alueelliset erot, esim. Afrikassa sattuu yli 40% lento-onnettomuuksista vaikka vain 3% maailman lentoliikenteestä tapahtuu siellä

Vierailija
9/26 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen lentopelkoinen, mutta matkustan silti lentäen useita kertoja vuodessa. Lentoemäntä tuttuni kertoi minulle, että jos lentäminen olisi vaarallista, hän ei todellakaan pienten lasten äitinä tekisi sitä työtä. Eikä hänen lentäjä-puolisokaan. Kaikki haluaa turvallisesti kotiin. Lubitzit ja muut on vaan huonoa tuuria ja sellainen tuuri voi suuremmalla todennäköisyydellä käydä autoa ajaessa.

Vierailija
10/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjo jollain mieluisalla :)

Vierailija
11/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttö koskaan aikaisemmin lentänyt?

Vierailija
12/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 23:44"]Onko tyttö koskaan aikaisemmin lentänyt?
[/quote]

Ei ole. Mutta on käynyt lentokoneen sisällä kun oli sellainen tapahtuma (uskalsi mennä sinne kun tiesi ettei se lähde mihinkään)

Vierailija
13/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairilla ainkin ennn oli lentopelkoisille kursseja. 

Vierailija
14/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 23:46"]Finnairilla ainkin ennn oli lentopelkoisille kursseja. 
[/quote]

Maksoiko?

Vierailija
15/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari rauhoittavaa ennen lentoa. Tytär on lennon ajan niin sekaisin, ettei ymmärrä mistään mitään.

Vierailija
16/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 23:46"]Pari rauhoittavaa ennen lentoa. Tytär on lennon ajan niin sekaisin, ettei ymmärrä mistään mitään.
[/quote]

:DD

Vierailija
17/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro hänelle ettei ole mitään pelättävää :)

Vierailija
18/26 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 23:59"]Kerro hänelle ettei ole mitään pelättävää :)
[/quote]

Hän ei pelkää koneessa paljoakaan mitään muuta kuin että se tippuu.

Vierailija
19/26 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ongelma ja oon 19v nainen. Pelkään koneen putoamista, mahdollista lubitzin tapausta tai koneen "katoamista". Olen noin 4veenä viimeksi lentänyt ja se oli kivaa. Mutta nyt elämme aikoja, jolloin ei koneiden pitäisi enää todellakaan pudota. Siksi pelkään niin paljon. Mua ei saa koneeseen ilman 100% varmaa pelastautumis mahdollisuutta onnettomuuksien varalta. :D

Vierailija
20/26 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 00:00"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 23:59"]Kerro hänelle ettei ole mitään pelättävää :) [/quote] Hän ei pelkää koneessa paljoakaan mitään muuta kuin että se tippuu.

[/quote]

Lapselle voi olla  vaikea selittää kun aikuisellekaan se ei aina mene päähän.

Monet luulevat, että kone tippuu taivaalta kuin kivi jos moottorit sammuvat. Niinhän ei ole, sillä siivet pitävät koneen ilmassa. Käytännössä nostovoima muodostuu siten, että siipien yläpinnassa on alipaine ja alapinnassa ylipaine.

Moottorien tehtävä on siis ainoastaan luoda riittävä nopeus painerojen synnylle. Jos molemmat moottorit sippaavat samaan aikaan, mikä on äärimmäisen epätodennäköistä, lentokone pysyy siltikin aikansa ilmassa eikä putoa alas kuin kivi. Jos Suomesta lentää kreikkaan taikka espanjan, suurin osa matkasta taittuu manner-euroopan yllä ja lentokone pystyy siten joka tapauksessa laskeutumaan turvallisesti jollekin lentokentälle ilman toimivia moottoreita.

Yritä siis kertoa, että on fysiikan lakien vastaista, että kone tippuisi taivaalta alas kuin kivi. Ellei sitten runko hajoa tai pilotti imitoi Lubitzia.

Mainitse myös, että kone pystyy nousemaan, pysymään ilmassa ja myös laskeutumaan yhdenkin moottorin varassa. Koneessa on kaksi moottoria osittain juuri sen takia, että jos toinen sippaa, yksikin riittää pitämään koneen ilmassa ja laskeutumaan turvallisesti.