Whoopi Goldberg sai potkut televisiosta
KAHDEKSI VIIKOKSI sanottuaan etteivät juutalaiset ole "rotu". Kuka tahansa ei-musta saisi pistää pensselit hiekkaan lopuksi ikää.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Jos holokaustina pidetään juutalaisten murhaamista keskitysleireillä niin mitä nimeä käytetään Euroopan romanien murhaamisella joita kuoli suhteessa yhtä paljon ja syykin oli sama: Kansallissosialistien mukaan kumpikaan ihmisryhmä ei kuulu Eurooppaan. Ja jos keskitysleireillä kuolleiden määrää katsotaan niin eniten niissä kuoli venäläisiä.
Ai mitäkö nimeä? Se on nimeltään oikensuuntainen toimenpide.
Itse kina ei kuumentanut tunteita kumpaankaan suuntaan. Jäin pohtimaan itse peruskysymystä.
-Juutalaisuus on uskonto, ei rotu.
-Rotukäsite on vähän ongelmallinen, olen kuullut että eri mantereiden ihmiset olisivat liian samankaltaisia että niitä voisi pitää eri rotuina joskin etenkin omiaan naivat hasidijuutalaiset edustavat tyypillisesti tiettyä hapoloryhmää. Sattumalta myös allekirjoittanut edustaa tätä Suomessa harvinaista haploryhmää ja ilmeisesti myös Adolf H - oli siis geneettisesti juutalainen.
-holokaustiaikoina oli kuitenkin toisenlainen rotukäsite. Juutalaisuus periytyi. Jos toinen isovanhempasi oli kristityksi kääntynyt juutalainen ja molemmat vanhempasi kristittyjä ja olit itse kristitty, olit silti juutalainen. Näin ollen kyse ei ollut uskonnosta vaan rodusta (niinkui797n se haluttiin siinä tilanteessa ymmärtää)..
Jos taas ajatellaan tätä nykyajan premisseillä "rotua ei ole " niin silloinhan tummaihoisetkaan eivät koe raszismia vaan perimään liittyvää syrjintää. Aivan kuten juutalaiset 30-40-luvulla.
Päätän todisteluni tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoihoinen ei voi kokea rasismia Whoopin mielestä.
Tämähän tuntuu olevan apinoiden yleinen mielipide.
Moni valkoinenkin kuvittelee samaa.
Onko vauva.fi alkanut sensuroimaan kommenteja ennen julkaisua? Minun kommentti lähti tarkistettavaksi, kun täällä samaan aikaan on ihan rasistisia herjauksia ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kina ei kuumentanut tunteita kumpaankaan suuntaan. Jäin pohtimaan itse peruskysymystä.
-Rotukäsite on vähän ongelmallinen, olen kuullut että eri mantereiden ihmiset olisivat liian samankaltaisia että niitä voisi pitää eri rotuina joskin etenkin omiaan naivat hasidijuutalaiset edustavat tyypillisesti tiettyä hapoloryhmää. Sattumalta myös allekirjoittanut edustaa tätä Suomessa harvinaista haploryhmää ja ilmeisesti myös Adolf H - oli siis geneettisesti juutalainen.
-holokaustiaikoina oli kuitenkin toisenlainen rotukäsite. Juutalaisuus periytyi. Jos toinen isovanhempasi oli kristityksi kääntynyt juutalainen ja molemmat vanhempasi kristittyjä ja olit itse kristitty, olit silti juutalainen. Näin ollen kyse ei ollut uskonnosta vaan rodusta (niinkui797n se haluttiin siinä tilanteessa ymmärtää)..Jos taas ajatellaan tätä nykyajan premisseillä "rotua ei ole " niin silloinhan tummaihoisetkaan eivät koe raszismia vaan perimään liittyvää syrjintää. Aivan kuten juutalaiset 30-40-luvulla.
No näin. -30 luvun Saksassa ei juutailaisuutta oidetty pelkästään uskontona, koska siitä luopuminen ei poistanut ihmisestä juutalaisuutta. Se on tässä se pointti, ja asia jossa Goldberg oli väärässä. Sehän ihan sama miten me se nykyään käsitetään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta juutalaisuus on uskonto.
Eräs itävaltalainen viiksiniekka oli erimieltä. Laittoi uuniin ihan kaikki ateisteista lähtien, koska olivat alempaa rotua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-holokaustiaikoina oli kuitenkin toisenlainen rotukäsite. Juutalaisuus periytyi. Jos toinen isovanhempasi oli kristityksi kääntynyt juutalainen ja molemmat vanhempasi kristittyjä ja olit itse kristitty, olit silti juutalainen. Näin ollen kyse ei ollut uskonnosta vaan rodusta (niinkui797n se haluttiin siinä tilanteessa ymmärtää)..Jos taas ajatellaan tätä nykyajan premisseillä "rotua ei ole " niin silloinhan tummaihoisetkaan eivät koe raszismia vaan perimään liittyvää syrjintää. Aivan kuten juutalaiset 30-40-luvulla.
No näin. -30 luvun Saksassa ei juutailaisuutta oidetty pelkästään uskontona, koska siitä luopuminen ei poistanut ihmisestä juutalaisuutta. Se on tässä se pointti, ja asia jossa Goldberg oli väärässä. Sehän ihan sama miten me se nykyään käsitetään.
Jotakuinkin näin. Olen itse juutalainen ja vaikka en uskoisi - olen silti juutalainen.
Juutalaiset hallitsevat jenkkejä. Kova kapitalismi on heillä verissä. En ihmettele vainoja ollenkaan. Nää tyypit ei ajattele kuin rahaa ja itseään.
Vierailija kirjoitti:
No onko ne muka sitten oma rotunsa 😲, eikö se Whoopi ollut ihan oikeassa?
Whoopy näki juutalaiset ja saksalaiset suurinpiirtein samanlaisina valkonaamoina. Ihan ymmärrettävää mustalle. Jos Whoopy olisi nähnyt holokaustin ihmiskunnan sisäisenä konfliktina, niin ehkä hän olisi joutunut siitäkin vaikeuksiin.
Tapahtunut kertoo joidenkin tarpeesta loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Juutalaiset hallitsevat jenkkejä. Kova kapitalismi on heillä verissä. En ihmettele vainoja ollenkaan. Nää tyypit ei ajattele kuin rahaa ja itseään.
Puhdasta höpönlöpöä. Tiedätkö, että suurin osa juutalaisista asuu jenkkien ulkopuolella. Kapitalismi on joidenkin mielestä meillä verissä, koska meiltä kiellettiin aika monet ammatit aikoinaan. Kauppaa sai tehdä.
Juutalaiset ovat etninen ryhmä. Juutalainen uskonto on eri asia, mutta toki yhdistää suurta osaa juutalaisista. Eivät ole varsinaisesti rotu (jonka määritelmä on _hyvin_ epämääräinen), mutta holokaustissa oli kyse nimenomaan puhtaasta rasismista. Aatu kavereineen nimenomaan luokitteli juutalaiset alempaan "rotuun", jonka perusteella heidät sai järjestelmällisesti tuhota.
Whoopi puhui ohi suunsa.
Kun tässä nyt roduista puhutaan, niin kannattaa lukea Ukkolan kirjoitus:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7e8ec812-fff4-46a2-b7f9-bb26f3cd82af
Vierailija kirjoitti:
Onko vauva.fi alkanut sensuroimaan kommenteja ennen julkaisua? Minun kommentti lähti tarkistettavaksi, kun täällä samaan aikaan on ihan rasistisia herjauksia ketjussa.
Kyllä sensuroidaan. Se teksti "kommenttisi julkaistaan hyväksynnän jälkeen" tarkoittaa että olet käyttänyt jotain kiellettyä sanaa, joka voi olla tällä sivulla ihan neutraalikin sana. Eikä tulla ikinä julkaisemaan sillä mode ei viitsi niitä lukea. Pitää oppia kiertämään k-i-e-l-l-e-t-t-y sana.
Vierailija kirjoitti:
Antisemitismi on kaiken rasismin äiti. Jo tuhansia vuosia juutalaisia on syrjitty nimenomaan rotunsa vuoksi, ja heitä ovat syrjineet kaikenväriset ja -rotuiset muut kansat.
Tiedätkö mistä se syrjintä johtuu? Siitä, että juutalaiset arrogantisti pitävät itseään "jumalan valittuna kansana". Ihan ovat itse syrjintänsä aiheuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antisemitismi on kaiken rasismin äiti. Jo tuhansia vuosia juutalaisia on syrjitty nimenomaan rotunsa vuoksi, ja heitä ovat syrjineet kaikenväriset ja -rotuiset muut kansat.
Tiedätkö mistä se syrjintä johtuu? Siitä, että juutalaiset arrogantisti pitävät itseään "jumalan valittuna kansana". Ihan ovat itse syrjintänsä aiheuttaneet.
Jaahas, vanha kunnon kristityn uhrautuminen taas. Aina jaksaa naurattaa tämä, kun rasismille vedetään jutut kristinuskosta. Tuo ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, vanha kunnon kristityn uhrautuminen taas. Aina jaksaa naurattaa tämä, kun rasismille vedetään jutut kristinuskosta. Tuo ei pidä paikkaansa.
En ole yhdenkään Abrahamin uskonlahkon edustaja. Totesin vain historiallisen faktan, vaikka se sinua ärsyttääkin.
Tieteen mukaan ei ole olemassa eri ihmisrotuja. Mikä tässä on epäselvää vai kiistääkö joku tieteen?
Ei ole olemassa eri ihmisrotuja vaan etnisiä ryhmiä, ihmiset ympäri maapalloa eivät eroa toisistaan riittävästi jotta voisi olla eri ihmisrotuja.
Eiköhän hän saa joka vuosi niin paljon rojalteja whoopi cushion keksinnöstä ettei rahasta tee tiukkaa.
Konservatiivisia republikaaneja he elokuvissa yms aina ovat olleet.
Tämmöiset rotupuheet on juuri antisemitistisiä. Jos aletaan jotain neniä mittailemaan, niin kyllä etelä-euroopassa on vähän joka toinen sitten juutalainen.