Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoittaa kun lukee asperger piirteitä?

Vierailija
03.02.2022 |

Ei kuitenkaan itse asperger diagnoosia? Kuinka yleistä on, että tällainen lukee papereissa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, miksi jotkut lääkärit merkitsevät sen piirteet varsinaiseksi oireyhtymäksi, vaikka muutama piirre ole diagnoosin syy.

Siksi, että potilaan käytöksen erikoisuutta ymmärtäisi paremmin. Tai haasteet voisi luokitella oikein, eikä laittaa potilasta mappiin "mt-ongelmia". Joitakin piirteitä voi helpottaa tai kertoa potilaalle itsehoito-ohjeita. Piirteistäkin voi kärsiä, vaikkei olisi itse diagnoosia. Esim. henkilö voi olla sosiaalinen ja hyvä tulkitsemaan eleitä ja ilmeitä, mutta kärsiä ääni- ja kosketusyliherkkyyksistä.

Vierailija
22/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergeria puolustavat tantat ovat verrattavissa fundamentalisteihin, jotka eivät kuuntele faktoja.

Kyllä!

Tuollaiset tantat tulivat muutaman piirteen takia tyrkyttämään sitä diagnoosia:"Sinulla on se, sinulla on se!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, miksi jotkut lääkärit merkitsevät sen piirteet varsinaiseksi oireyhtymäksi, vaikka muutama piirre ole diagnoosin syy.

Siksi, että potilaan käytöksen erikoisuutta ymmärtäisi paremmin. Tai haasteet voisi luokitella oikein, eikä laittaa potilasta mappiin "mt-ongelmia". Joitakin piirteitä voi helpottaa tai kertoa potilaalle itsehoito-ohjeita. Piirteistäkin voi kärsiä, vaikkei olisi itse diagnoosia. Esim. henkilö voi olla sosiaalinen ja hyvä tulkitsemaan eleitä ja ilmeitä, mutta kärsiä ääni- ja kosketusyliherkkyyksistä.

Tässä oli kai henkilön itsensä kokema pelko leimautumisesta, vähän sama kuin jos masennuksen takia lääkäriin menneelle kirjoitettaisiin diagnoosiin että on skitsofrenia-piirteinen vaikka varsinaisen luokiteltavan mt-häiriön kriteerit ei täyttyisi ollenkaan. 

Vierailija
24/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspergeria puolustavat tantat ovat verrattavissa fundamentalisteihin, jotka eivät kuuntele faktoja.

Kyllä!

Tuollaiset tantat tulivat muutaman piirteen takia tyrkyttämään sitä diagnoosia:"Sinulla on se, sinulla on se!"

Kokemusta on. Eräs psykologi oli noin tunnin keskustelun jälkeen ehdottamassa aspergeria, koska olen ujo ja kiinnostunut historiasta. Hän antoi kotitehtäväksi täyttää arviointilomakkeen. Seuraavalla kerralla psykologi lueskeli lomaketta läpi, ja vaikka sen mukaan viitteitä diagnoosikriteerien täyttymisestä ei ollut, hän silti jatkoi innokkaasti asperger-mahdollisuuden ylläpitoa yksittäisten vastausten perusteella. Esimerkiksi väitteeseen "lapsena viihdyin usein yksin enkä välittänyt muiden seurasta" vastasin "jossain määrin", koska viihdyin sekä yksin että kavereiden kanssa. Kuitenkin minulla on historian lisäksi monia muitakin mielenkiinnonkohteita ja harrastuksia, ujoudesta huolimatta tulen toimeen ihmisten kanssa, eikä minulla ole aistiyliherkkyyksiä.

Vierailija
25/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että on kiinnostunut muusta kuin mopon rassaamisesta tai meikeistä ja vaatteista on nykyään autismia.

Vierailija
26/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa leimaamista!

Vierailija
27/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä!

Kokemusta on. Eräs psykologi oli noin tunnin keskustelun jälkeen ehdottamassa aspergeria, koska olen ujo ja kiinnostunut historiasta. Hän antoi kotitehtäväksi täyttää arviointilomakkeen. Seuraavalla kerralla psykologi lueskeli lomaketta läpi, ja vaikka sen mukaan viitteitä diagnoosikriteerien täyttymisestä ei ollut, hän silti jatkoi innokkaasti asperger-mahdollisuuden ylläpitoa yksittäisten vastausten perusteella. Esimerkiksi väitteeseen "lapsena viihdyin usein yksin enkä välittänyt muiden seurasta" vastasin "jossain määrin", koska viihdyin sekä yksin että kavereiden kanssa. Kuitenkin minulla on historian lisäksi monia muitakin mielenkiinnonkohteita ja harrastuksia, ujoudesta huolimatta tulen toimeen ihmisten kanssa, eikä minulla ole aistiyliherkkyyksiä.

Mulla on diagnosoitu asperger ja mullakin on useita mielenkiinnonkohteita. Aspergerin oireyhtymä ei tarkoita ettei ihmisellä vois olla useita erityismielenkohteita. Meitä aspergereitakin on niin moneen junaan. Tosin mulla on aistiyliherkkyyksiä, joka erottaa mut susta.

T: M27

Vierailija
28/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ylidiagnosoitua valetta koko burgerismi!

Muualla maailmassa ei olla niin jälkeenjääneitä tuossa asiassa kuin Suomessa.

Suomen autistiliiton mantraajat ovat tarttuneet siihen niin kynsin ja hampain, vaikka se on kuoleva uskomus koko homma!

Vierailija
29/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpähän alapeukutatte mun viestejä sarjaloukkaantujat, mutta fakta on se, että ette voi koskaan samaistua autisminkirjon ihmisiin, kun teillä ei ole autisminkirjon diagnoosia. Autisminkirjo on hyvin laaja kirjo erilaisia ihmisiä.

T: se aspergerdiagnosoitu M27

Vierailija
30/34 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpähän alapeukutatte mun viestejä sarjaloukkaantujat, mutta fakta on se, että ette voi koskaan samaistua autisminkirjon ihmisiin, kun teillä ei ole autisminkirjon diagnoosia. Autisminkirjo on hyvin laaja kirjo erilaisia ihmisiä.

T: se aspergerdiagnosoitu M27

En itse alapeukuttanut viestiäsi, mutta olen se jonka viestiä ylempänä kommentoit. On totta että ihmiset ovat erilaisia. Omalla viestilläni en tarkoittanut mitenkään väheksyä asperger-ilmiötä ja sen piiriin kuuluvia ihmisiä, päinvastoin omat kokemukseni psykologin kanssa saivat minut kiinnostuneeksi tuosta ilmiöstä, ja olen sittemmin lukenut jonkin verran aihetta käsitteleviä tekstejä. Viestini tarkoitus oli lähinnä osoittaa että myös joillain psykologian ammattilaisilla on syystä tai toisesta tarve työntää asiakkaille diagnooseja jotka eivät kuitenkaan vastaa näiden persoonaa. Toki on mahdollista että minullakin kaikesta huolimatta sattuisi olemaan asperger, mutta kaiken lukemani perusteella en itseäni sellaiseksi miellä. 

Vierailija
31/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa, että ilmenee Aspergerin oireyhtymässä tyypillisiä piirteitä, mutta niitä ei ole niin paljon että diagnostiset kriteerit täyttyisivät.

Miksi siitä pitäö erikseen sitten mainita?

Voi olla että myöhemmin täyttyvät, tai saat jonkun muun diagnoosin. Siksi on tärkeää että aina lukee kaikki tieto.

Vierailija
32/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on kielellisen vaikeuden dg:n lisäksi dg asperger-piirteet. Näistä on hänelle arjen haittaa paljin, tytöille on hankalampi saada as-diagnoosia, koska kriteerit on aikoinaan muodostettu poikien haasteiden vuoksi.

Vierailija
33/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa as-diagnoosilla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle jos haluaa jee :D

Mutta suomessa ei :(

Vierailija
34/34 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa as-diagnoosilla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle jos haluaa jee :D

Mutta suomessa ei :(

Siis pelkällä as:lla vaikka olisi normaaliälykkyys eikä kehitysvammainen???