Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten loma vietetään oikeaoppisesti?

Vierailija
10.06.2015 |

Olen opiskellut (useampi tutkinto) ja ollut samanaikaan töissä ja en ole pitänyt virallista lomaa 10 vuoteen. Kuinka paljon lomaa ihminen oikeastaan tarvitsee vuodessa ja miten se kuuluisi viettää, jotta jaksaa taas töissä? En ole halunnut koskaan olla laiska enkä työtön, mutta nyt tuntuu ettei edes 12 tunnin yöuni riitä, olen koko ajan tajunnan rajamailla, kroppaan sattuu ja pelkään, että puhelin soi ja pyydetään johonkin ylimääräiseen duuniin. Mikä siis olisi "tehokasta" rentoutumista ja miten monta kertaa vuodessa? Tuntuu siltä, etten pysty lykkäämään "ei minkään tekemistä" enää hetkeäkään.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noudata nyt vaikka aluksi sitä suomalaista yleistä mallia, jossa on neljä viikkoa kesälomaa ja yksi viikko talvilomaa.

Vierailija
2/8 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:07"]

No noudata nyt vaikka aluksi sitä suomalaista yleistä mallia, jossa on neljä viikkoa kesälomaa ja yksi viikko talvilomaa.

[/quote]

Kuuluuko tuo aika maata vain tiedottomana, aivot narikassa? En voi ottaa vanhemmistakaan mallia, kun ovat eläkkeellä olevia työnarkomaaneja. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pysty irtautumaan työasioista koton, joten lähden aina lomalla ulkomaille, mielellään mahdollisimman kauas. Kotona en pysty nollautumaan täysin.

Vierailija
4/8 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:19"]

Minä en pysty irtautumaan työasioista koton, joten lähden aina lomalla ulkomaille, mielellään mahdollisimman kauas. Kotona en pysty nollautumaan täysin.

[/quote]

Tässä on pointtia. Ap

Vierailija
5/8 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kesällä keskeytystä ja lomaa yhteensä se kymmenen viikkoa, enkä haluaisi kyllä yhtään vähempää. Lyhyempi kesätauko tekisi pitkien ulkomaanmatkojen tekemisen hyvin hankalaksi. Minulla on muitakin rooleja kuin palkkatyöläinen, ja haluan päästä keskittymään niihin kunnolla.

Vierailija
6/8 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:11"]

[/quote]

Kuuluuko tuo aika maata vain tiedottomana, aivot narikassa? En voi ottaa vanhemmistakaan mallia, kun ovat eläkkeellä olevia työnarkomaaneja. Ap

[/quote]

Riippuu vähän sun luonteestasi ja työstä, mitä teet. Lepäämiseen ja nukkumiseen kannattaa varata kunnolla aikaa loman alkupuolesta, mutta toiset tykkää myös aktiivisemmasta lomasta. Jos esimerkiksi teet työtäsi tietokoneella, voi olla rentouttavaa puuhastella jotain pihalla. Jos taas olet ruumillisessa työssä, rentoutuminen voi olla linnoittautumista tietokoneen tai telkkarin ääreen.

Monet suosittelee maisemanvaihdosta, uudet ympäristöt piristää. Loma jossain mökillä, hotellissa, reissussa irrottaa ajatukset arjesta ja antaa virtaa. Vaikka viettäisit lomaa kotona, suosittelen silti tekemään jotain rutiinista poikkeavaa tai erikoista, kun kerrankin on aikaa.

Vierailija
7/8 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma pitää viettää aina sillä tavalla, mikä kullekin on rentouttavinta. Se on ainoa oikeaoppinen tapa.

Mua itseäni strassaisi aivot narikassa makaaminen enemmän kuin touhuilu. Enkä välttämättä kaipaa edes ulkomaanmatkallekaan tai mulle matkalle.

Vierailija
8/8 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:11"]

[/quote]

[/quote]

Riippuu vähän sun luonteestasi ja työstä, mitä teet. Lepäämiseen ja nukkumiseen kannattaa varata kunnolla aikaa loman alkupuolesta, mutta toiset tykkää myös aktiivisemmasta lomasta. Jos esimerkiksi teet työtäsi tietokoneella, voi olla rentouttavaa puuhastella jotain pihalla. Jos taas olet ruumillisessa työssä, rentoutuminen voi olla linnoittautumista tietokoneen tai telkkarin ääreen.

Monet suosittelee maisemanvaihdosta, uudet ympäristöt piristää. Loma jossain mökillä, hotellissa, reissussa irrottaa ajatukset arjesta ja antaa virtaa. Vaikka viettäisit lomaa kotona, suosittelen silti tekemään jotain rutiinista poikkeavaa tai erikoista, kun kerrankin on aikaa.

[/quote]

Teen sekä ruumiillista työtä että työtä tietokoneella. Vaikeinta on oikeuttaa itselle se, ettei tee mitään. Tuntuu että elämä menee hukkaan - samalla kuitenkin ajattelen etten edes tiedä millainen olen, kun en ole uupunut ja työnteko on sellaista nykyään, että hyötysuhde huononee koko ajan. Teen paljon, mutta tulosta tulee koko ajan vähemmän. Yliopistollakin ovat ihmiset kehoittaneet lomaan. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi