Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei lasta saisi seisottaa nurkassa?

Vierailija
10.06.2015 |

Nurkassa seisottamisen käyttäminen häpeärangaistuksena ei toki ole toivottavaa, mutta jos asia hoidetaan yksityisesti niin en kyllä ymmärrä mitä vikaa siinä voisi olla. Se on vain tehokas rangaistus. Ja lisäksi yksinkertainen, helppo ja nopea toteuttaa, eli saattaisi parantaa monenkin sellaisen perheen lasten käytöstä, missä vanhemmilla on tällä hetkellä vaikeuksia saada lapsia tottelemaan.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:07"]

Lasten kaikenlainen kurittaminen on väärin. Tämä on henkistä väkivaltaa. Se on myös tarpeetonta. Kaikenlaiset jäähyt on myös lapselle haitallisia. Rakentavalla tavalla saa lapselle rajat

[/quote]

Mikä se rakentava tapa sitten on? Sekö, että juuri sinulla sattuu olemaan luonteeltaan ylikiltti lapsi, joka tottelee suurin piirtein pienintäkin viittausta?

Onko sekin muuten henkistä väkivaltaa, että Suomessa on esimerkiksi varastaminen rangaistuksen uhalla kielletty? "Humaanissa" yhteiskunnassa tietysti vain luotettaisiin siihen, että ihmiset eivät varasta, jos heitä kieltää varastamasta. Kiinnijääneet varkaat saisivat poliisilta pelkän halauksen, koska varastaminen luonnollisesti johtui siitä, että heillä on paha olo ja halaus auttaa.

[/quote]

Minulla on kyllä kiltit lapset. Muttei itsestään vaan olen asettanut heille selkeät rajat pienestä pitäen ja niistä on myös pidetty kiinni. Hyvällä mielellä ja niin, että kaikilla on kivaa. Ihminen tietää oikean ja väärän, kun se on hänelle opetettu ja sen mukaan eletty.

Voi varmaan asettua lapsen asemaan. Mitä jos sinut laitettaisiin nurkkaan seisomaan, kun olet vaikka myöhästynyt töistä tai jättänyt kotona kengät keskelle lattiaa. Tai tehnyt jotain muuta. Tässä toimii se klassinen, mieti miltä itsestäsi tuntuisi. Lapsi on ihminen kuten sinäkin. Hän ei täysin kylkene itse asioita hallitsemaan ja siksi vanhemmat ohjaa heitä. Hyvällä tavalla. Ilman rangaistuksia ja nöyryytystä pärjää oikein hyvin niin minun kuin minun lasteni kanssa

Vierailija
22/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähyjen ongelma on se, jos se toteutetaan eristämällä lapsi muista supernanny-tyyliin. Tällainen toiminta opettaa lapsille sitä, että olisi oikein hylätä väärin käyttäytyvä lapsi.

Jäähy voi olla toimiva, jos lapsi saa mennä sinne itse aina tarvittaessa. Esim. lapseni päiväkotiryhmässä on huoneen takaosassa säkkituoli, jonne saa mennä rauhoittumaan kun kiukuttaa. Tästä ope muistuttaa joskus keltaisella ja punaisella kortilla, jos meno alkaa mennä siihen suuntaan, että jäähy on tarpeen. Näin lapset ovat oppineet tunnistamaan itsessään kiukun tunteen ja alkaneet ennaltaehkäistä raivoamista menemällä itse jäähylle.

Ei siis niin, että kiukutteleva lapsi raahataan toiseen huoneeseen ja jätetään sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:32"]

Lasten kaikenlainen kurittaminen on väärin. Tämä on henkistä väkivaltaa. Se on myös tarpeetonta. Kaikenlaiset jäähyt on myös lapselle haitallisia. Rakentavalla tavalla saa lapselle rajat

[/quote]

Mikä se rakentava tapa sitten on? Sekö, että juuri sinulla sattuu olemaan luonteeltaan ylikiltti lapsi, joka tottelee suurin piirtein pienintäkin viittausta?

Onko sekin muuten henkistä väkivaltaa, että Suomessa on esimerkiksi varastaminen rangaistuksen uhalla kielletty? "Humaanissa" yhteiskunnassa tietysti vain luotettaisiin siihen, että ihmiset eivät varasta, jos heitä kieltää varastamasta. Kiinnijääneet varkaat saisivat poliisilta pelkän halauksen, koska varastaminen luonnollisesti johtui siitä, että heillä on paha olo ja halaus auttaa.

[/quote]

Ihana! Mut oikeesti, minäkin haluaisin kuulla vastauksen. Henkistä väkivaltaa ei ole rajojen asettaminen ja niistä kiinni pitäminen, ja joskus sitä lasta joutuu kiukkupuuskassa pitämään jopa fyysisesti kiinni. Jäähyssä ei ole mitään vikaa, jos se jäähypaikka on muiden kanssa samassa tilassa.

[/quote]

On tiedossa, ettei rangaistuskset estä aikuisiakaan tekemästä rikoksia. Vankila ei sinällään auta, ellei siihen liitetä muuta tukea. Joissain kohdissa uhka esim vankeudesta voi auttaa ja ainakin se auttaa siihen, että yrittää olla jäämättä kiinni. Näin ellei ole kehittynyt sisäistä moraalia.

Lapsella on vielä tärkeämpää oppia oikea ja väärä. Ei oppia pelkäämään tai sitä, ettei jotain asiaa x saa tehdä, ettei joudu nurkkaan.

Vierailija
24/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:40"]

[/quote]

[/quote]

Minulla on kyllä kiltit lapset. Muttei itsestään vaan olen asettanut heille selkeät rajat pienestä pitäen ja niistä on myös pidetty kiinni. Hyvällä mielellä ja niin, että kaikilla on kivaa. Ihminen tietää oikean ja väärän, kun se on hänelle opetettu ja sen mukaan eletty.

Voi varmaan asettua lapsen asemaan. Mitä jos sinut laitettaisiin nurkkaan seisomaan, kun olet vaikka myöhästynyt töistä tai jättänyt kotona kengät keskelle lattiaa. Tai tehnyt jotain muuta. Tässä toimii se klassinen, mieti miltä itsestäsi tuntuisi. Lapsi on ihminen kuten sinäkin. Hän ei täysin kylkene itse asioita hallitsemaan ja siksi vanhemmat ohjaa heitä. Hyvällä tavalla. Ilman rangaistuksia ja nöyryytystä pärjää oikein hyvin niin minun kuin minun lasteni kanssa

[/quote]

Kiltit lapset? Ehkä ennemminkin temperamentiltaan rauhalliset, harkitsevat, pohtivat.

Toisaalta jos lapsi on temperamentiltaan energinen, lyhytjännitteinen, herkkä ja voimakkaasti tunteva, niin veikkaatko että kasvatuksella saisit hänestä rauhalisen ja tyynen?

Eräs ystäväni lapsi kiihtyy nollasta sataan. Siinä satasessa sitten potkii muiden leikit rikki, huutaa ja kirkuu, lyö seiniin ja itseään. Olisipa mielenkiintoista nähdä, miten antaisit hänelle halin, kun hän raapii, lyö, potkii ja huutaa eikä kykene vastaanottamaan yhtään mitään. Niin, ja tämä satasen tila voi tulla ihan siitä, että toinen lapsi tuli pelissä samaan ruutuun kuin hän tai kosketti kädellään hänen pelinappulaansa. Näin ei tietenkään tapahdu aina vaan on kertoja, jolloin hän kestää nämäkin seikat ihan normaalin lapsen tavoin. Mutta silloin kun ei kestä, niin sitä on erittäin vaikea ennakoida tai ennaltaehkäistä.

Lapsi on avunpiirissä mutta toistaiseksi ammattilaisten neuvot ovat olleet, että muita ei saa satuttaa, joten lapsi poistetaan leikistä paikkaan, jossa hän ei kykene satuttamaan muita. Lasta ei kannata pitää kiinni, koska silloin kiukkukohtaus kestää ja kiinnipitäjä saa mustelmia. Edelleenkin lapsi joudutaan kantamaan pois tilanteesta ja usein yrittää ns. karata takaisin muiden kimppuun, jos saa vain tilaisuuden. Kehitystä on tapahtunut sen verran, että nykyään jo puolet kerroista suostuu kävelemään itse huutaen toiseen huoneeseen mutta näin ei ole aina.

Rauhoituttuaan pyytää anteeksi ja on muutenkin taas ihan normaali lapsi.

En halua, että omia pienempiä lapsiani satutetaan, joten en todellakaan anna lapsen raivota samassa tilassa enkä yritä ratkoa tilannetta puhumalla (ei kuuntele vaan huutaa vain päälle). Raivostumisen alettua ohjaan/pakotan laplsen sivummalle ja kysyn, meneekö itse rauhoittumaan vai kannanko. Onneksi siis nykyään menee jo itsekin välillä niin säästyn mustelmilta.

Lapsella on kaksi rauhallisempaa sisarusta, jotka eivät lyö tai potki eivätkä ylipäätään tulistu tuolla tavalla. Itselläni on helposti tulistuva lapsi mutta hän ei lyö tai potki vaan ainoastaan huutaa ja hänet saa puhumalla rauhoittumaan. Lapset ovat niin kuin aikuisetkin temperamentiltaan erilaisia. Eivät kaikki aikuisetkaan kuuntele järkipuhetta, joten on ihan turha yrittää väittää, että hyvällä kasvatuksella nämä temperamenttierot saadaan häivytettyä. Tämä tulistuva lapsikin tietää oikean ja väärän ja tietää, ettei ketään saa satuttaa ja ymmärtää pyytää anteeksi tekojaan jälkeenpäin mutta hän ei kykene hillitsemään itseään.

Vierailija
25/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähy opettaa sitä, että häiriköimällä ei saavuta toisten luottamusta ja hyväksyntää, mikä on aika hyvä oppitunti näin ihmiselämää kokonaisuutena ajatellen. Lisäksi se on tehokas pelote useimmille lapsille. Jos lyhyestä jäähyllä olosta saa trauman, niin silloin tuskin selviytyy henkisesti oikein mistään muistakaan elämän negatiivisista kokemuksista.

Vierailija
26/26 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

24:

Jos aikuinen myöhästyy töistä niin tapa varsinkin pitkittyessään johtaa erilaisiin rangaistuksiin kuten puhutteluun, rahan pidättämiseen palkasta ja lopulta potkuihin. Aikuisia varten on olemassa oman tyyppisiä rangaistuksia ja lapsia varten oman tyyppisiä, eivätkä aikuisten rangaistukset useinkaan sovi lapsille tai päin vastoin. Rangaistuksia tarvitaan sekä aikuisten että lasten käytöksen ohjaamiseen siksi, että ihmisillä on taipumus toimia oman etunsa mukaan ja toisaalta erilaisten kieltojen perusteita ei aina hyväksytä. Pikkulapsilla rangaistuksia tarvitaan erityisen paljon, koska heidän on vaikeampi ymmärtää asioiden perusteluja ja toisaalta he välittävät isompia vähemmän asioiden sosiaalisesta hyväksyttävyydestä (sikäli kun edes ymmärtävät sen päälle). Rangaistukset ovat myös osaltaan tapa opettaa heille, että vanhempaa on lähtökohtaisesti toteltava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi