Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajani toimii laittomasti

Vierailija
09.06.2015 |

Nyt on pakko avautua. Oon ollut toukokuusta asti jätskikioskilla töissä yksityisellä. Viime perjantaina kuulin yllättäen reippaan ja innokkaan työkaverini lopettaneen, enkä saanut asiaan selvitystä työnantajilta. Tultiin tän tytön kanssa tosi hyvin juttuun, vaikka ehdittiin siinä vain perehdytyksen aikana ja vuoron vaihdon ohella vaihtaa muutama sana. Niinpä tyttö sitten tuli tänään juttelemaan mun työvuorolla ja kerto, että lopetti, koska oli ottanut selvää, ettei työnantajien toiminta ole laillista. Työnantajat siis pitää meitä passissa koko kesän ja meille on määrätty ihan paperille tarkat työvuorolistat. Meillä on siis listat ihan jokaiselle päivälle, ei mitään vapaita. Ei vuoroteltuja viikonloppuvuoroja, ei mitään. Ihan jokaiselle päivälle. Työvuoron peruuntuessa (säävarauksella eli esim sateen tai liian kovan tuulen takia) ei kuitenkaan saada mitään korvausta menetetystä työajasta, joka on kuitenkin meille listassa määrätty. Mun läheiset huomautteli tästä jo kun aloitin työn, ettei voi olla laillista, mutta en ajatellut edes asiaa sen kummemmin. Erityisesti jätskinmyyjät tuntuu jäävän helposti työnantajien alle ja nuoria tyttöjä on helppo huijata. Oon kuullut myös, että muissa jäätelökioskeissa työntekijät saa mennä määrätyllä vuorolla sateellakin istumaan sen työajan kioskiin saaden siitä sitten myös palkan. Meillä kioskit on kiinni, eikä mahdollisuutta tähän ole. Meillä on työsopimukset ja tuntimäärät, mutta huonon sään sattuessa töitä ei ole ja tottakai tää ihan loogiselta kuulostaakin, kuka nyt pitäis jäätelökioskia auki esimerkiks myrskyllä? Mutta kun se ei kuitenkaan ole työntekijän vika, että vuoro peruuntuu ja työvuorot on määrätty. On jo tosi raskasta kytätä vaihtuvaa säätä pitkin päivää, eikä mihinkään voi lähteä. Helpompi toki olisi jos soitettaisiin kun tarvittaisiin töihin ilman virallisia listoja, eikä silloin mun mielestä laissakaan olis ongelmaa. 

Tää toinen tyttö sitten oli tutkinut asiaa enemmänkin, etsinyt lakipykälät sekä paljon tietoa ja soittanut jopa johonkin kysellen oikeuksistaan, josta oli vastattu, että on aivan käsittämätöntä miten tällaista toimintaa on vielä vuonna 2015. Hän sanoi tästä työantajille uhaten samalla irtisanoutuvansa jos tilannetta ei korjata. Työnantajat eivät suostuneet edes neuvottelemaan asiasta vaan antoivat suoraan kouraan eropaperit... He ovat toimineet näin jäätelökioskin yrittäjinä 30 vuotta ja liekö aikovat jatkossakin? Tässä vaiheessa tälle tytölle oli tullu jo hätä, että voi ei kun eihän tässä nyt oo mitään toistakaan työtä ja mitäs sitten teen, mutta hämmentyneenä ja omista oikeuksistaan kiinni pitävänä kuitenkin allekirjoittanut irtisanomisen. Tänään se oli käynyt antamassa niille käteen tulostettuna lakipykälät ja jotain muita liitteitä. 

Mitä ihmettä mun tässä pitäis nyt tehdä? En usko työnantajan tietävän, että ollaan juteltu tän toisen tytön kanssa. Työnantajalla on myös muutama muu kioski ja niidenkin työntekijät ovat asiasta tietoisia. Heittääköhän se mutkin pihalle jos meen mainitsemaan jotain? Mua ahdistaa tää asia oikeasti ihan tosi paljon, haluan oikeuteni, mutta mua pelottaa, että joudun sitten koko kesäksi ihan tyhjän päälle jos menen niitä vaatimaan. Helvetti. 

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi