Onko sille mitään selitystä miksi joku aikuinen haluaa muiden kokevan saman kuin itse?
Aikuinen on siis kärsinyt ja kärsii edelleen omassa elämässään. Haluaisi, että myös muut kärsisivät saman verran.
Mikä tässä voisi olla taustalla?
Kommentit (20)
Katkeruus ja narsistisuus. Muut eivät saa päästä helpommalla kuin hän, sehän olisi epäreilua.
Ei huomaa ajatella, että jokaisen elämään kuuluvat ilot, surut ja kärsimyksetkin.
Kenelläkään ei voi olla samanlaista elämä koskaan vaikka kuinka vertailisi.
Ehkä se, että toivoo muiden ymmärtävän miltä tuntuu. Ihmiset ovat usein todella surkeita ymmärtämään mitään, ellei ole omia kokemuksia. Miltei jokainen kuvittelee, ettei muilla ole mitään vaikeita kokemuksia. Ihmiset luulevat että heidän oma elämänsä on joku lähökohta mistä jokainen ponnistaa.
Ei ymmärretä omia etuoikeuksia, ei käsitetä miten toisilla on epäreilummat asetelmat. Ei ymmärretä miten isoja kuormia ja miten syviä haavoja toiset kantavat. Kuvitellaan naiivisti että ollaan itse menestynyt koska omastaan niin paljon parempi asenne kuin muut.
Ei tajuta, ettei ole mitään asennetta jonka voi vain valita kun on niin viisas. Vaan se "asenne" on ihan oma keksimä paskannus.
Keiden muiden? Kaikkien, vaiko vain niiden jotka ymmärtämättömyyttään laukovat satuttavia asioita?
Ei se aikuinen halua. Vaan se on häneen syvään juurtunut tapa toimia. Hänen pienenä lapsena kokemaansa lapsen maailmaan (sisäänrakentuneeseen traumaan) on sisään kirjoitettu se, että näin aikuiset toimii.
Ei tuosta pääse kuin pitkän kiintymyssuhteeseen vaikuttavaan psykoterapian kautta, eikä sittenkään kokonaan pääse. Oppii vain ymmärtämään omaa käytöstään ja yrittämään sitä himmailla. Mutta aina se malli on sisällä.
Itse en mitään muuta toivo, kuin että jokainen, siis joka ainoa ihminen, saa kuolemansa jälkeen käydä koko elämänsä läpi siten, että saa tuntea täsmälleen ne tunteet itse, mitä omalla toiminnallaan aiheutti toisille eläville olennoille. Jos olisi olemassa oikeamielinen, oikeudenmukainen ja reilu Jumala niin hän järjestäisi asian noin, eikä siten että toiset taivaaseen ja toiset pätsiin, sillä perusteella uskooko johonkin sokeasti vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Itse en mitään muuta toivo, kuin että jokainen, siis joka ainoa ihminen, saa kuolemansa jälkeen käydä koko elämänsä läpi siten, että saa tuntea täsmälleen ne tunteet itse, mitä omalla toiminnallaan aiheutti toisille eläville olennoille. Jos olisi olemassa oikeamielinen, oikeudenmukainen ja reilu Jumala niin hän järjestäisi asian noin, eikä siten että toiset taivaaseen ja toiset pätsiin, sillä perusteella uskooko johonkin sokeasti vai ei.
Sinäkin.
Katkeruus. Tosin haluaisin, että ne, jotka pahoinpitelivät minua, kokisivat täysin saman. Vuosikymmenien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Niin se melkein menee. Voin luvata, että ne jotka järjestävät toiselle helvetin, joutuvat helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin.
Kyllä!
Minäkin!
Meinasin sen erikseen jo tuohon tekstiin ihan mainita, ihan vain sen takia kun arvasin jonkun tulevan hihkaisemaan tuon, mitä sinä nyt teit.
On sietämätön ajatus, että jotkut ihmiset saisivat täällä maan päällä tehdä toisille mitä vaan, rikkoa ja tuhota toisten psyykkeet, elämät ja aiheuttaa tuskaa, kipua ja kitumista, mutta heille ei tulisi mitään seuraamuksia siitä.
Että kun ovat rääkänneet muita ja kiduttaneet, niin saisivat ikuisen nautintopaikkansa taivaasta, kun vaan uskovat oikeanlaisen sadun tai tarinan.
Oman elämänsä projektipäälliköitä. Kiusaaminen on todella yleistä Suomessa, ja omien traumojen kostaminen omille lapsilleen myös (varsinkin ennen vanhaan).
Häneltä puuttuu empatia, kyky eläytyä muiden asemaan. Ei ymmärrä, että muutkin kärsivät, koska eivät ylireagoi kuin hän. Narsistilta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
On sietämätön ajatus, että jotkut ihmiset saisivat täällä maan päällä tehdä toisille mitä vaan, rikkoa ja tuhota toisten psyykkeet, elämät ja aiheuttaa tuskaa, kipua ja kitumista, mutta heille ei tulisi mitään seuraamuksia siitä.
Että kun ovat rääkänneet muita ja kiduttaneet, niin saisivat ikuisen nautintopaikkansa taivaasta, kun vaan uskovat oikeanlaisen sadun tai tarinan.
On kahdenlaisia kaltoinkohdeltuja. He, jotka haluavat vain kiusaamisen loppuvan, mutteivat toivo pahaa kiusaajalle. He ovat henkisesti terveitä.
Sitten ovat nämä kaltoinkohdellut, jotka näkevät ratkaisuna tehdä samoin muille. He ovat sairastuneet mieleltään ja ovat loppuviimeksi ihan samanlaisia kuin kiusaajansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kahdenlaisia kaltoinkohdeltuja. He, jotka haluavat vain kiusaamisen loppuvan, mutteivat toivo pahaa kiusaajalle. He ovat henkisesti terveitä.
Sitten ovat nämä kaltoinkohdellut, jotka näkevät ratkaisuna tehdä samoin muille. He ovat sairastuneet mieleltään ja ovat loppuviimeksi ihan samanlaisia kuin kiusaajansa.
Harvinaisen tekopyhää lässytystä. Kukaan oikeasti kaltoinkohdeltu ja oikeasti rääkätty ihminen, ei toivo mitään hyvää ja ihanaa kiduttajilleen.
Paljastit olevasi kiusaaja itse. Haluatte pitää oikeuden kiusata muita, mutta teitä pitäisi vain uhrienne palvoa ja kiittää saamastaan kohtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen tekopyhää lässytystä. Kukaan oikeasti kaltoinkohdeltu ja oikeasti rääkätty ihminen, ei toivo mitään hyvää ja ihanaa kiduttajilleen.
Paljastit olevasi kiusaaja itse. Haluatte pitää oikeuden kiusata muita, mutta teitä pitäisi vain uhrienne palvoa ja kiittää saamastaan kohtelusta.
Sinä et tiedä mitään minusta ja elämästäni. Et lapsuudestani, nuoruudestani. Mitä olen kokenut ja kohdannut elämässäni.
Se mikä on sinulle "tekopyhää lässytystä", on minulle viisautta (mihin käytän elämäni, en sido sitä kiusaajaan) ja vahvuutta (jatkan eteenpäin elämässäni ja toivon samaa kiusaajille).
Kiduttaja ja kiusaaja, joka voi huonosti jatkaa kiusaamista. Kun hän saa "ihanaa ja hyvää", jättää rauhaan.
Nähty ja koettu. Toivon pelkkää hyvää siis, ihan itsekkäistä syistä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Kiduttaja ja kiusaaja, joka voi huonosti jatkaa kiusaamista. Kun hän saa "ihanaa ja hyvää", jättää rauhaan.
Nähty ja koettu. Toivon pelkkää hyvää siis, ihan itsekkäistä syistä. ;)
Tai sitten jatkaa siitä huolimatta, vaikka saisi mitä tahansa.
Jaettu ilo on paras ilo.