Miksi käytätte puolipistettä väärin?
Puolipiste tuntuu olevan nykyään muodissa, sillä lähes joka toisessa viestissä näkee sen väärinkäyttöä. Kaksoispisteitä ja ajatusviivojakin korvataan sillä. Pyydän, opetelkaa välimerkkien käyttö. Minulla ainakin puolipisteen väärinkäyttö saa ärsytyksen jo samalle tasolle kuin yhdyssanojen osaamattomuus. Niin ja kun joku kuitenkin huomauttaa niin ei, palstaa ei ole toki pakko lukea.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:52"]Oikeaoppisessa Suomenkielessä ei ole sulkumerkkejä, ei puolipisteitä ei hakaristejä hymiöitä tms. paskaa [/quote] Aivan! "PERRRRRRKEEEEELE" ja "SAAAAATANA" riittävät suomalaisten tunteiden tulkiksi. Muu on turhaa höpötystä.
[/quote]
Näin se menee V*TTU!
Olisit nyt kertonut sitten sen oikeanlaisen käytön? Äläkä vaan oikaise ja linkitä jotain sivua.
Jos olen käyttänyt sitä väärin johtuu se siitä että en ilmeisesti osaa sitä käyttää oikein.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:31"]
Ihmeellistä nipotusta. Itse tykkään käyttää puolipistettä ja myös ajatusviivoja tyylikeinoina. En välitä pätkääkään mikä on oikein tai mikä väärin, vaan niiden minulle ominainen käyttö on osa itseilmaisuani, tyyliäni - ja jos jotain asiaa korpeaa, niin ihan sama. Tukehtukaa sappeenne kielipoliisit :D
[/quote]
Anna mennä vain, käytä vaikka tavuviivaa ajatusviivana, jos miellyttää. Osaatko kuitenkin kirjoittaa esimerkiksi työpaikkahakemuksen sääntöjen mukaan?
[/quote]
Osaan kyllä, teen vaativaa asiantuntijatyötä, jossa erilaisten dokumenttinen laatiminen on tärkeä osa työtä, eikä se oikein käy että ne olisivat täynnä kielioppivirheitä. Nettipalstoilla, yksityis-sähköposteissa, tekstiviesteissä ja muussa vapaamielisessä kirjoittamisessa on kuitenkin mukava rikkoa sääntöjä. Korvaan usein esimerkiksi ks:n x:llä tai ts:n z:lla.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:05"]
Olisit nyt kertonut sitten sen oikeanlaisen käytön? Äläkä vaan oikaise ja linkitä jotain sivua.
[/quote] Taisi mennä kuitenkin välimerkit väärin ap:llä. Esimerkkiä minäkin jäin odottamaan, kun en koskaan muista törmänneeni puolipisteen raiskaukseen.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:31"]
Ihmeellistä nipotusta. Itse tykkään käyttää puolipistettä ja myös ajatusviivoja tyylikeinoina. En välitä pätkääkään mikä on oikein tai mikä väärin, vaan niiden minulle ominainen käyttö on osa itseilmaisuani, tyyliäni - ja jos jotain asiaa korpeaa, niin ihan sama. Tukehtukaa sappeenne kielipoliisit :D
[/quote]
Anna mennä vain, käytä vaikka tavuviivaa ajatusviivana, jos miellyttää. Osaatko kuitenkin kirjoittaa esimerkiksi työpaikkahakemuksen sääntöjen mukaan?
[/quote]
Osaan kyllä, teen vaativaa asiantuntijatyötä, jossa erilaisten dokumenttinen laatiminen on tärkeä osa työtä, eikä se oikein käy että ne olisivat täynnä kielioppivirheitä. Nettipalstoilla, yksityis-sähköposteissa, tekstiviesteissä ja muussa vapaamielisessä kirjoittamisessa on kuitenkin mukava rikkoa sääntöjä. Korvaan usein esimerkiksi ks:n x:llä tai ts:n z:lla.
[/quote]
Enpä usko, että osaat. Luulet kyllä osaavasi.
Mut onx toi sit melkein niinku makuasia et miten niinku sitä puolipistettä haluu käyttää.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:44"]Hah, no ettehän te tietenkään edes halua ymmärtää :D En ole todellinen asiantuntija, mutta tiedän kyseisten kolmen välimerkin erot. AP
[/quote]
Annappa sitten kuuluvalla äänellä ne meille ihan hirveesti ootan sitä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:20"]
Puolipiste tuntuu olevan nykyään muodissa, sillä lähes joka toisessa viestissä näkee sen väärinkäyttöä. Kaksoispisteitä ja ajatusviivojakin korvataan sillä. Pyydän, opetelkaa välimerkkien käyttö. Minulla ainakin puolipisteen väärinkäyttö saa ärsytyksen jo samalle tasolle kuin yhdyssanojen osaamattomuus. Niin ja kun joku kuitenkin huomauttaa niin ei, palstaa ei ole toki pakko lukea.
[/quote]
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Ap on elämäm koulun käynyt Wt mungo bloggaaja jonka ÄÖ on Ainakin omien sanojen mukaan 195 ja kakki annan kledjut on 110% aitoa rimanttia