Miksi käytätte puolipistettä väärin?
Puolipiste tuntuu olevan nykyään muodissa, sillä lähes joka toisessa viestissä näkee sen väärinkäyttöä. Kaksoispisteitä ja ajatusviivojakin korvataan sillä. Pyydän, opetelkaa välimerkkien käyttö. Minulla ainakin puolipisteen väärinkäyttö saa ärsytyksen jo samalle tasolle kuin yhdyssanojen osaamattomuus. Niin ja kun joku kuitenkin huomauttaa niin ei, palstaa ei ole toki pakko lukea.
Kommentit (30)
Minun mielestäni puolipisteitä näkyy tosi harvoin. Pisteitä ja pilkkuja kyllä näkyy ...ihan liikaa.........niin,,,että silmissä vilisee..
Ihmeellistä nipotusta. Itse tykkään käyttää puolipistettä ja myös ajatusviivoja tyylikeinoina. En välitä pätkääkään mikä on oikein tai mikä väärin, vaan niiden minulle ominainen käyttö on osa itseilmaisuani, tyyliäni - ja jos jotain asiaa korpeaa, niin ihan sama. Tukehtukaa sappeenne kielipoliisit :D
Miten sitä väärin käytetään sitten. Saatikka oikein?
Miten on sulkumerkkien käyttö. Nyt kun meillä on todellinen asiantuntija paikalla niin voisit valottaa vähän sulkumerkkien ihmeellistä maailmaa. Kuuluvat ko hakasulut myös kirjalliseen ilmaisuun vaiko liittynevätkö vallan matematiikkaan.
Ahdistuneisuushäiriö; mitättömät asiat saavat ahdistuneen ihmisen ärsytyskynnyksen nousemaan.
Pitäisikö ap:n käydä varaamassa aika terapiaan.
Oletko Pertsa Perinteinen? Kuka lienetkin niin rauhoitu jo.
Puolipiste on muotia ;)
Siinä niukkaakin niukempi vaatetus kesään.
Odotin jotain oikein-väärin esimerkkiä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:32"]
Miten sitä väärin käytetään sitten. Saatikka oikein?
[/quote]
http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1085
Sieltä oppia.
Kielipoliiseja on hauska ärsyttää ;
Hah, no ettehän te tietenkään edes halua ymmärtää :D En ole todellinen asiantuntija, mutta tiedän kyseisten kolmen välimerkin erot. AP
P. S. "Sirkku" ei onnistunut minua ärsyttämää, kun oli ihan selvä provosoiva viesti. AP
Puolipisteet kuuluu tietokonekoodaamiseen ja sulkumerkit matematiikkaan ja koodaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:31"]
Ihmeellistä nipotusta. Itse tykkään käyttää puolipistettä ja myös ajatusviivoja tyylikeinoina. En välitä pätkääkään mikä on oikein tai mikä väärin, vaan niiden minulle ominainen käyttö on osa itseilmaisuani, tyyliäni - ja jos jotain asiaa korpeaa, niin ihan sama. Tukehtukaa sappeenne kielipoliisit :D
[/quote]
Anna mennä vain, käytä vaikka tavuviivaa ajatusviivana, jos miellyttää. Osaatko kuitenkin kirjoittaa esimerkiksi työpaikkahakemuksen sääntöjen mukaan?
Oikeaoppisessa Suomenkielessä ei ole sulkumerkkejä, ei puolipisteitä ei hakaristejä hymiöitä tms. paskaa
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:42"]
Kielipoliiseja on hauska ärsyttää ;
[/quote]
Niin on ;D Kommentti nro 13 ;;;; kivasti reagoi ärsykkeeseen ; :D ;D
Tämä on nykyaikaa: millään ei ole mitään väliä - ja kaikki vaivannäkö ja kurinalaisuus on Perkeleestä... Osaatteko hävetä?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:52"]Oikeaoppisessa Suomenkielessä ei ole sulkumerkkejä, ei puolipisteitä ei hakaristejä hymiöitä tms. paskaa
[/quote]
Aivan! "PERRRRRRKEEEEELE" ja "SAAAAATANA" riittävät suomalaisten tunteiden tulkiksi. Muu on turhaa höpötystä.
Eiköhän se ole niin...että anbrtaan kaikkien kukkien kukkiakukkia vaan!!! Nyt on kesä, kuullostrle linnun laulua! Ota löysinv rantein...niinkuin jUha '' watt '' wainio aikanaan lauloi...käy ahonlaitaa...vaikka ilman paitaa... Elämä on ihanaa kun ei ota enenpiä tressejä!!
T . Sirkku