Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko väärin "lainata" avopuolisolle rahaa?

Vierailija
09.06.2015 |

Olemme molemmat opiskelijoita (=opintotuki ~450€/kk), joten tulomme ovat aikalailla samat.
Avokkini "lainaa" minulta usein rahaa,kun hänen omat varansa loppuvat (tällä hetkellä velkaa noin 500€). Onko kohtuutonta olettaa miehen maksavan lainansa, vai yhteinen talous = yhteiset rahat?
Vuokrat ruuat ym. Maksamme aikalailla puoliksi.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuinka tutulta kuulostaa.

Minulla oli opiskeluaikana samanlainan avopuoliso. Vaikka meillä oli yhtä suuret tulot, jouduin minä maksamaan menoista suuremman osan, sillä miehellä ei rahat riittänyt.

Jos joskus käytiin yhdessä jossakin (vaikka elokuvissa), niin minun piti maksaa molemmista koska miehellä ei ollut rahaa. Tämän lisäksi mies myös "lainaili" minulta rahaa. Oppi niin hyväksi lainaajaksi, että osasi mennä ominpäinkin lompakolleni "lainailemaan".

Tämä sankari myös odotti että siivoan hänen sotkunsa kotona ja olen aina valmis seksiin.

Suhde muuttui tuommoiseksi niin pikkuhiljaa, etten edes huomannut ennenkuin olin kaulaani myöten paskassa. Siinä vaiheessa sentään ymmärsin etsiä oman asunnon ja erota siitä hyypiöstä.

Tsempit ap sinulle. Pidä puolesi. Ja jos et siinä onnistu niin kerää kamasi ja lähde.

Vierailija
22/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa puolittaa ne makaronit ja perunat ja tietystl Floorat. Hullujako te ootte? Saitoja sikoja ja vielä ilkeitä. Nykynuoret ovat tosi outoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

M20 ei ihan vielä ymmärrä että jos ukko on niin tyhmä että lottoaa kaikki loput rahansa niin sitten pitää elää loppukuu pyhällä hengellä...jos kiltti tyttöystävä ei taas pelasta!

M20 ei ole saanut lorttoa vaikka kuinka yrittää ja sekös vasta vituttaa kun kaikki lortot tekee mitä huvittaa :)

Vierailija
24/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:08"]Yllättävään ja välttämättömään menoon (esim. sairaala/lääkekulut) voisin lainata sekä hätätapauksessa myös ruokaan tai vuokraan, mutta kaikki lottoamiset, lehtitilaukset, baarireissut, matkat.. how about no. Jos noihin ei itsellä ole varaa, ei niitä muidenkaan rahoilla ole oikeus ostella.
[/quote]

Jos hän on tarvinnut rahaa johonkin oikeasti välttämättömään (astmalääke tai uudet urheiluhousut ainoiden rikki menneiden tilalle), niin ne olen hänelle maksanut enkä niitä laske tuohon velkaan. Minulla on VÄHÄN säästöjä aiempien vuosien kesätöistä, joten jos käymme ulkona syömässä/baarissa tms niin minä maksan ihan mielelläni, koska tiedän ettei miehellä ole varaa sellaiseen. en vain tiedä miten suhtautua siihen että mies lainaa rahaa tuhlattuaan rahansa lottoon tai ties mihin. Jos konkreettisesti maksan hänelle jotain se on ok, lainaaminen mietityttää lähinnä koska en voi tietää mihin hän lainan käyttää.

Ap

Vierailija
25/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että ap haluat, että mies lottoaa sinun puolestasi sinun rahoillasi, kun et sitä itse osaa? Jos ymmärsin väärin, niin unohda vanhat velat, mutta jatkossa:

- jokainen velka paperille myös, siitä myös korko, esim 2% ja tarkka lyhennyssuunnitelma, jota joka kuukausi sitten noudatetaan

Vierailija
26/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko asialla väliä, mutta olemme seurustelleet vasta vuoden ja yhdessä asuneet puoli vuotta. Nykyisiä velkoja en takaisin aio pyydellä, mutta onko huono asia jos tulevaisuudessa lainaisi hänelle vähemmän (ainakin siihen asti kunnes valmistun yliopistosta ja alan saamaan tuloja töistä).

Ap

Vierailija
27/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lainaa yhtään, ja vaadi että lopettaa pelaamisen. Ja ihan hyvin voit vaatia että maksaa takaisin lainat, koska niin se on alun alkaenkin sovittu (kun lainaa rahaa, on tietoinen takaisinmaksusta). Kun ette ole kauempaa edes olleet yhdessä on se ihan ok että pitää omat rahat ja jakaa kulut puoliksi, ehkä sitten tulevaisuudessa voi yhdistää varat JOS molemmilla samat näkemykset rahankäytöstä :) mutta vaadi sitä pelaamisen lopettamista, siitä ei seuraa kuin ongelmia!

Vierailija
28/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:22"]

Muistakaa puolittaa ne makaronit ja perunat ja tietystl Floorat. Hullujako te ootte? Saitoja sikoja ja vielä ilkeitä. Nykynuoret ovat tosi outoja.

[/quote]

Vai nykynuoret?

Jos alkaa tuntua siltä, ettei joku mene ihan oikein, niin sitä saa ruveta pohtimaan.

Tässä on ollut hyviä vastauksia siitä, ettei rahanjako parisuhteessa on ihan niin mustavalkoinen asia, että sen saisi paperilla jaettua tasan.

Nuorellaparilla on tilanne, ettei kummallakaan välttämättä ole rahaa ja jos ei osata olla köyhiä yhdessä niin se tekee riitaa. Puhumattakaan siitä, että jos jo valmiiksi lasketaan pennosia ja toinen tärvää yhteisiä säästöjä (vaikka etukäteen) niin eihän se oikein ole.

Rahatilanne tulee varmasti muuttumaan monta kertaa tälläkin parilla. Mutta muut asenteet eivät ehkä muutukaan.

Vierailija
29/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis LOTTOAA rahansa ja pyytää sulta lainaa elämiseen?? Eiköhän sen lottoamisen pitäisi nyt loppua, kuten myös sen rahan lainaamisen. 

Vierailija
30/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa yhteinen tili, josta maksetaan ruuat, vuokrat, vakuutukset ym. yhteiset menot. Kumpikin laittaa tilille saman verran rahaa heti, kun tuet on tulleet tilille. Loput rahat on ns. omaa rahaa ja ne saa käyttää mihin haluaa eli vaatteet, harrastukset, uhkapelit yms. Jos omat rahat loppuu kesken typerän käytön vuoksi, niin se on sitten voi voi ja toiselta ei lainata. Jos lainaa, niin velka maksetaan saman tien, kun seuraavat tuet taas tulee. Jos ap jatkat tuota lainailua ilman, että toinen maksaa takaisin, niin huomaat kohta maksavasi yksin kaiken ja säästösi menevät samantien. Avokkisi olisi nyt hyvä kasvaa vastuulliseksi aikuiseksi ja ottaa ihan itse haltuun se taloustilanteensa. Ja jos lottoaminen on ongelma, niin eiköhän siihenkin löydy apua.

Vierailija
31/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostapaa pelottavalta! Meillä sama tilanne, molemmat opiskelijoita eli samat tulot. Vuokra, sähkö ja ruuat maksetaan puoliksi. En edes ymmärrä mihin poikaystävä saa rahansa kulutettua, minä kuitenkin ostelen paljon enemmän vaatteita, meikkejä, käyn kampaajalla.. On kuitenkin maksellut osan rahoista jo takaisin ja varmasti maksaa loput kesätyöpalkastaan. Ainakin uskon näin, erittäin paljon suutun jos ei maksa ja enempää en lainaa.

Vierailija
32/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rahat aina loppu ja lainasin viime kuussa satkun ja lisättiin se mun ulkomaanmatkasta kertyneeseen velkaan. Oon nyt n. 1200e auki aviopuolisolleni, jota maksan takasin n. 50e/kk. Tämä meillä ok. Riippuu mitä ootte sopineet.

Vierailija
33/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä väitetään että naiset kiinnostuu vaan rikkaista miehistä ja juoksee rahan perässä!

Vierailija
34/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on ehkä peliongelmainen. Jos sanoo "lottoavansa", todennäköisesti puhuu veikkauksesta, johon saa menemään rahaa äärettömästi. Kysypäs mitä kaikkea hän pelaa.

Vierailija
35/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on ehkä peliongelmainen. Jos sanoo "lottoavansa", todennäköisesti puhuu veikkauksesta, johon saa menemään rahaa äärettömästi. Kysypäs mitä kaikkea hän pelaa.

Vierailija
36/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:50"]Meneekö miehen rahat hurvitteluun ja itse joudut elämään tosi niukasti ja kustantamaan toisen huvit? Kun hänen vaaaaaan täytyy päästä ties minne. Mulla oli tollanen mies ja vaan pahemmaksi loisijaksi meni vuosi vuodelta. Kylmästi hurvitteli tilinsä nollille ja oletti sitten mun maksavan kaiken loppukuun. Kun valmistuin ja menin täyspäiväiseen työhön, alkoi elämään kokonaan siivellä. [/quote] Mies lottoaa suuren osan rahoistaan, olen koittanut puuttua asiaan tuloksetta. Muuten ei kuluta normaalia enempää rahaa. Ap

[/quote]

Mies saa tehdä rahoillaan mitä huvittaa. Ja sekös lorttoa vituttaa. M20
[/quote]

Mutta sitten naisen ei tarvi lainata miehelle rahaa. Ja miehen pitää maksaa lainaamansa rahat takas, ja sekö ukkoa vituttaa.

Vierailija
37/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri juttu tukea kumppania taloudellisesti väliaikaisen tarpeen tullen, tai jakaa kulut tulojen suhteessa, kuin ap:n tilanne, jossa tulot ja pakolliset menot ovat molemmilla samat, mutta ap joutuu lainalla kustantamaan miehensä tuhlailua turhuuteen. Miehellä taitaa olla orastava peliongelma, johon kannattaa puuttua heti. Ainakaan ei kannata lainata miehelle enää mitään ja se yhteinen talous on kyllä unohdettava saman tien. Ei vastuuttoman rahankäyttäjän kanssa voi pitää yhteistä taloutta, ellei hoida raha-asioita kokonaan itse ja hulttiolle vain taskurahat. 

Vierailija
38/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:55"] [quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:50"]Meneekö miehen rahat hurvitteluun ja itse joudut elämään tosi niukasti ja kustantamaan toisen huvit? Kun hänen vaaaaaan täytyy päästä ties minne. Mulla oli tollanen mies ja vaan pahemmaksi loisijaksi meni vuosi vuodelta. Kylmästi hurvitteli tilinsä nollille ja oletti sitten mun maksavan kaiken loppukuun. Kun valmistuin ja menin täyspäiväiseen työhön, alkoi elämään kokonaan siivellä. [/quote] Mies lottoaa suuren osan rahoistaan, olen koittanut puuttua asiaan tuloksetta. Muuten ei kuluta normaalia enempää rahaa. Ap [/quote] Mies saa tehdä rahoillaan mitä huvittaa. Ja sekös lorttoa vituttaa. M20 [/quote] Mutta sitten naisen ei tarvi lainata miehelle rahaa. Ja miehen pitää maksaa lainaamansa rahat takas, ja sekö ukkoa vituttaa.

[/quote]

Turpa kiinne pihi akka!!

Vierailija
39/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ainakin lainataan rahaa puolin ja toisin ja aina ollaan maksettu ne toisillemme takaisin. Pidetään kirjaa n. 10 € tarkkuudella. Tietenkin myös tarjotaan toisillemme illallisia, kahveja ja hotellilomia silloin tällöin jos haluaa ja ylimäärästä pätäkkää sattuu olemaan. Oon itse myös ollut alusta lähtien tosi tarkka et menee kaikki yhteiset kulut puoliksi, koska miehelle paremmin tienaavana vois muuten tulla helposti hyväksikäytetty olo. Kolme vuotta nyt asuttu yhdessä ja homma on koko sen ajan toiminut.

Lottoon jos mies laittais kaikki rahansa ja pyytelis lainaa, tekisin kyllä selväks et peli ei vetele. Toki lainaisin varmasti akuuteimmassa tilanteessa rahat, ettei luottotiedot heti mee, mutta sanoisin et itse saa pelaamisensa lopettaa eikä multa enää vastaisuudessa tipu lainaa jos ne omat rahat on pelattu... Ei se rakkaus sitä tarkota et mun pitäis olla "pelastamassa" ja luopua kaikesta toisen riippuvuuden takia. Lopuks oltais vaan molemmat persaukisia ja henkisesti loppu tilanteesta.

Vierailija
40/44 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap. Miten miehelläsi menee koulussa tällä hetkellä? Entäs onko hakenut töitä? Tilanteesi on aivan sama kuin minulla entisen avopuolisoni kanssa.. Me molemmat olimme opiskelijoita, eli saatiin aivan saman verran tuloja kuukaudessa, miehellä ne eivät kuitenkaan riittäneet ikinä ja loppujen lopuksi jouduin maksamaan kaiken, ruuat jne ja jos käytiin jossain ulkona yhdessä (syömässä, leffassa) niin minä maksoin. Jaksoin tuota jonkun aikaa, kunnes ehdotin miehelle, että tehdään niin joka kk kun tuet ovat tulleet tilille, maksamme omat laskut itse ja nostamme molemmat 100e/kk ruokaan rahaan. Tämä toimi jonkun aikaa, mutta miehellä siltikin aina loppui rahat ja jouduin lainaamaan hänelle milloin mihinkin menoidin tai jouduin ottamaan vippiä hänen puolestaan (ei luottotietoja).. Eikä mies käynyt ikinä koulussa, eli en tiedä milloin olisi loppujenlopuksi valmistunut ja mennyt töihin. Mun mielestä tuo on jo hälyttävää, jos aikuinen mies ei osaa käyttää omia rahojaan järkevästi, mitäs sitten vaikka joskus meneekin töihin ja tienaa enemmän? Aivan samalla tavalla ne rahat menee ja tulee enemmän "tärkeitä" menoja.. Suosittelen sinulle, ettet lainaa enää miehellesi yhtään, ei hän muuten tule oppimaan elämään pienemmillä tuloilla.