Onko väärin "lainata" avopuolisolle rahaa?
Olemme molemmat opiskelijoita (=opintotuki ~450€/kk), joten tulomme ovat aikalailla samat.
Avokkini "lainaa" minulta usein rahaa,kun hänen omat varansa loppuvat (tällä hetkellä velkaa noin 500€). Onko kohtuutonta olettaa miehen maksavan lainansa, vai yhteinen talous = yhteiset rahat?
Vuokrat ruuat ym. Maksamme aikalailla puoliksi.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:12"]Ei ei ei kun sä olet nyt ymmärtänyt ihan väärin käsitteen yhteinen talous.
Yhteisessä taloudessa miehen rahat ovat aina myös naisen rahoja, mutta naisen rahat sen sijaan eivät koskaan ole missään vaiheessa yhteisiä vaan yhteisessä taloudessa yhteistä ovat vain miehen rahat. Naisen rahat ovat hänen omaa rahaansa.
[/quote]
Jep, mietin kans että jos aloittaja olis mies ja lainaa tarvitseva osapuoli nainen, niin kyllä olis aloittaja jo kivitetty täällä pahemman kerran, kun kehtaa edes puhua lainaamisesta. Kunnon mies maksaisi naisensa menot turhia mukisematta.
Voisit sää keksiä "omille" rahoilles ihan omaa käyttöä.(sunhan ne ei oo kun saat ne tukiaisina) mut älä nyt niitä toiselle anna.käytä vaikka ruokaan tai muuhun..oot aika komeetta kun tosta summasta jää lainattavaksi.
Mä lainasin avomiehelleni rahaa ruokaan ja muuhun elämiseen yli puoli vuotta, kun hän perusti oman firman ja piti tietenkin odotella, että se alkaa tuottaakin jotain. Maksoin siis tuon ajan kaikki yhteiset laskut ja pistin ylös, paljonko miehen osuus (eli puolet) oli. Mies hoiti sen ajan vain oman asuntolainansa ja perusmenot kuten vaatteet ja työpaikkalounaat. Sitten kun miehen firma alkoi tuottaa rahaa ja hän pystyi nostamaan itselleen palkkaa, maksoi hän näitä osuuksiaan vähitellen takaisin mulle. Ja ollaan siis ihan yli kolmekymppisiä eli ei mitään opiskelijoita enää. Olen aika tarkka siitä, että molemmilla on omat rahat.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:12"]Ei ei ei kun sä olet nyt ymmärtänyt ihan väärin käsitteen yhteinen talous.
Yhteisessä taloudessa miehen rahat ovat aina myös naisen rahoja, mutta naisen rahat sen sijaan eivät koskaan ole missään vaiheessa yhteisiä vaan yhteisessä taloudessa yhteistä ovat vain miehen rahat. Naisen rahat ovat hänen omaa rahaansa.
[/quote]
Jep, mietin kans että jos aloittaja olis mies ja lainaa tarvitseva osapuoli nainen, niin kyllä olis aloittaja jo kivitetty täällä pahemman kerran, kun kehtaa edes puhua lainaamisesta. Kunnon mies maksaisi naisensa menot turhia mukisematta.
[/quote]
Nimenomaan kysyin mielipidettä, että onko kohtuutonta odottaa rahoja takaisin. Valmistun luultavasti ennen avokkiani, joten jos alan ennen häntä rahaa tienaamaan maksan tietysti ruuasta ym enemmän sitten. En nytkään aio avokkia pakottaa (tai luultavasti edes pyytää) maksamaan "velkaa", kysyin vain yleistä mielipidettä.
Ap
No, varmaan tähän vaikuttaa myös se, mihin rahat menevät. Muistan, miten ihmettelin sitä, kun aikoinaan puoli vuotta seurusteltuamme poikaystäväni pyysi minua maksamaan lehtilaskunsa. Maksoi sen sitten myöhemmin mulle takaisin, mutta lainailu jatkui, koska hän ei halunnut luopua asioista, jotka minusta eivät olleet välttämättömiä. Yhteinen talous toimii niillä, joilla on samanlaiset rahankäyttötavat: joko molemmat tuhlaavat kuin viimeistä päivää ja kärvistelevät sitten yhdessä loppukuun tai molemmat ovat säästäväisiä. (Tai sitten rahaa on niin paljon, ettei se tuhlaavaisempi ennätä pistää kaikkea menemään.)
Avioliitossa on luontevaa yhteinen talous, ja jos jostain syystä avioliittoa ei solmita, voi avosuhdekin jossain vaiheessa olla vakaa suhde, johon ollaan oikeasti sitouduttu.
Minusta tässä on eroa siinä, onko toinen poikakaveri, jonka kanssa vain asutte yhdessä, vai onko hän puolisosi, jonka kanssa teillä on yhteinen perhe. Ja aina tietysti rahankäytöstä voi puhua. Vaikka talous olisi yhteinen, jos rahasta on tiukkaa, ei kumpikaan saa tuhlata.
Ollaan yhdessä oltu miltei 4vuotta josta naimisissa kohta 2v en ole missään vaiheessa lainannut miehelleni rahaa,tai toisinpäin. Alusta asti on ollut yhteiset menot/tulot. Se maksaa kummalla on enemmän rahaa. Enemmistö laskuista tulee mun nimellä koska omistan asunnon mutta mies "omii" puolet laskuista tilipäivänä. Ollaan uusioperhe jossa kummatkin aikuiset käy töissä
Ja kymppii lisäyksenä, osa-aikaisissa töissä ollessani maksoin ruuasta ym enemmän, eikä se minua haitannut. Ajattelen asian niin, että se kumpi tienaa enemmän myös maksaa enemmän - mutta tällä hetkellä kummankin "tienesti" ovat samaa luokkaa. Valmistuttuamme minun tuloni tulevat olemaan luultavasti hieman paremmat kuin avokilla.
Ap
Mieheni kanssa ostetaan yhdessä ruokaa tupakkaa vaatteita ja käydään syömässä... Mutta kyllä jos lainaamme toisiltamme rahaa isompia summia 100€ tyyliin, niin kyllä maksamme takaisin.
Minusta yhteinen talous tarkoittaa yhteistä elämää ja yhteisiä rahoja. En ymmärrä omia rahoja vakiintuneessa parisuhteessa. MUTTA! Tämä edellyttää tietysti sitä, että yhdessä ollaan sovittu mihin sitä rahaa käytetään ja kuinka paljon ja molemmat pitävät tästä sopimuksesta kiinni!
Jos toisella on jatkuvasti vaikeuksia rahan kanssa, kannattaa oikeasti miettiä tarkkaan haluaako suunnitella yhteistä tulevaisuutta sellaisen ihmisen kanssa. Opiskeluaika on vielä huoletonta, mutta jos/kun teillä on lapsia, asuntolainaa jne. alkavat miehen taloussekoilut, pikavipit ym. saada ihan erilaiset mittasuhteet.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:40"]
Ja kymppii lisäyksenä, osa-aikaisissa töissä ollessani maksoin ruuasta ym enemmän, eikä se minua haitannut. Ajattelen asian niin, että se kumpi tienaa enemmän myös maksaa enemmän - mutta tällä hetkellä kummankin "tienesti" ovat samaa luokkaa. Valmistuttuamme minun tuloni tulevat olemaan luultavasti hieman paremmat kuin avokilla. Ap
[/quote]
Kumpi teillä laittaa ruokaa? Jos sinä kokkaat, niin maksat myös kaikki ruuat, kun niiden kanssa pelaatkin.
Kannattaa keskustella asiasta kunnolla... Nimittäin rahaongelmat ovat suuri syy moniin eroihin.
Meneekö miehen rahat hurvitteluun ja itse joudut elämään tosi niukasti ja kustantamaan toisen huvit? Kun hänen vaaaaaan täytyy päästä ties minne. Mulla oli tollanen mies ja vaan pahemmaksi loisijaksi meni vuosi vuodelta. Kylmästi hurvitteli tilinsä nollille ja oletti sitten mun maksavan kaiken loppukuun. Kun valmistuin ja menin täyspäiväiseen työhön, alkoi elämään kokonaan siivellä.
Se on ihan sopimusasia. Me olemme lapseton pariskunta, mutta mielessäni olemme "yksikkö", omat rahat on, mutta niiden käyttöä ei mitenkään tasailla. Tällä hetkellä minä maksan huomattavasti enemmän, koska tuloni ovat suuremmat.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:50"]Meneekö miehen rahat hurvitteluun ja itse joudut elämään tosi niukasti ja kustantamaan toisen huvit? Kun hänen vaaaaaan täytyy päästä ties minne. Mulla oli tollanen mies ja vaan pahemmaksi loisijaksi meni vuosi vuodelta. Kylmästi hurvitteli tilinsä nollille ja oletti sitten mun maksavan kaiken loppukuun. Kun valmistuin ja menin täyspäiväiseen työhön, alkoi elämään kokonaan siivellä.
[/quote]
Mies lottoaa suuren osan rahoistaan, olen koittanut puuttua asiaan tuloksetta. Muuten ei kuluta normaalia enempää rahaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:50"]Meneekö miehen rahat hurvitteluun ja itse joudut elämään tosi niukasti ja kustantamaan toisen huvit? Kun hänen vaaaaaan täytyy päästä ties minne. Mulla oli tollanen mies ja vaan pahemmaksi loisijaksi meni vuosi vuodelta. Kylmästi hurvitteli tilinsä nollille ja oletti sitten mun maksavan kaiken loppukuun. Kun valmistuin ja menin täyspäiväiseen työhön, alkoi elämään kokonaan siivellä. [/quote] Mies lottoaa suuren osan rahoistaan, olen koittanut puuttua asiaan tuloksetta. Muuten ei kuluta normaalia enempää rahaa. Ap
[/quote]
Mies saa tehdä rahoillaan mitä huvittaa. Ja sekös lorttoa vituttaa. M20
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:50"]Meneekö miehen rahat hurvitteluun ja itse joudut elämään tosi niukasti ja kustantamaan toisen huvit? Kun hänen vaaaaaan täytyy päästä ties minne. Mulla oli tollanen mies ja vaan pahemmaksi loisijaksi meni vuosi vuodelta. Kylmästi hurvitteli tilinsä nollille ja oletti sitten mun maksavan kaiken loppukuun. Kun valmistuin ja menin täyspäiväiseen työhön, alkoi elämään kokonaan siivellä. [/quote] Mies lottoaa suuren osan rahoistaan, olen koittanut puuttua asiaan tuloksetta. Muuten ei kuluta normaalia enempää rahaa. Ap
[/quote]
Mies saa tehdä rahoillaan mitä huvittaa. Ja sekös lorttoa vituttaa. M20
[/quote]
Tehköön omilla rahoillaan mitä huvittaa, siinä vaiheessa vain mietityttää kun avokki lotonnut omat rahansa heti ne saatuaan ja minä joudun maksamaan loput kuukauden ruuat yksin/hän joutuu "lainaamaan" rahaa omiin laskuihinsa.
Ap
Ap älä lainaa enää, ennenkuin miehesi maksaa sinulle !!! Tuhlaa omat rahasi itseesi seuraavalla kerralla, osta vaatteita pidä hauskaa kavereidesi kanssa ja mene sitten kertomaan miehellesi että rakas tarvitsee rahaa. Jos miehelläsi on oikeus lainata miksei sinullakin. Ei sen pidä mennä niin että maksat sekä teet ruuan! Ja kuka idiootti lottoaa rahansa jos on vielä muutenkin tiukilla!!!! Selvitä asiasi miehesi kanssa ! Zempppppiä .
Yllättävään ja välttämättömään menoon (esim. sairaala/lääkekulut) voisin lainata sekä hätätapauksessa myös ruokaan tai vuokraan, mutta kaikki lottoamiset, lehtitilaukset, baarireissut, matkat.. how about no. Jos noihin ei itsellä ole varaa, ei niitä muidenkaan rahoilla ole oikeus ostella.
Ei ei ei kun sä olet nyt ymmärtänyt ihan väärin käsitteen yhteinen talous.