Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

siis mitä, päivähoitoon ei saa sijaisia ja työttömiä nurkat pullollaan

Vierailija
09.06.2015 |

en voi käsittää. Miksei niissä päiväkodeissa voi olla vaikka viittä harjoittelijaa kerrallaan niin on sijaisia ottaa.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan halua ketä tahansa kadunmiestä tai -naista lapseni ryhmään! Olen ilmeisesti onnekas, kun ryhmässä on kaksi opettajaa ja yksi hoitaja.

Luulin, että tästä on joku laki olemassa, että siis kaikkialla olisi näin ja ihmettelin varhaiskasvatuksen dissausta... Ilmeisesti Suomi on epätasa-arvoisempi kuin tiesinkään.

Vierailija
2/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:01"]En minä ainakaan halua ketä tahansa kadunmiestä tai -naista lapseni ryhmään! Olen ilmeisesti onnekas, kun ryhmässä on kaksi opettajaa ja yksi hoitaja.

Luulin, että tästä on joku laki olemassa, että siis kaikkialla olisi näin ja ihmettelin varhaiskasvatuksen dissausta... Ilmeisesti Suomi on epätasa-arvoisempi kuin tiesinkään.
[/quote]
Höh. No ei sinne KETÄ TAHANSA otetakaan työkokeiluunkaan. Rikosrekisteri tsekataan ja kokeilija ei yksin vastaa lapsista vaan YHDESSÄ ammattilaisten apuna. Kyllä mä ainakin lähtökohtaisesti lluotan päivähoitojärjestelmään ja sen henkilökuntaan. Vaikea olis omaa lasta sinne laittaa jos ei luottaisi. Tiedän miten paljon lapsia ja työtä henkilökunnalla siellä on joten jos saavat työttömiä apukäsiä sinne antamaan vauhtia keinussa ja vahtimaan käsienpesua olen tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:01"]En minä ainakaan halua ketä tahansa kadunmiestä tai -naista lapseni ryhmään! Olen ilmeisesti onnekas, kun ryhmässä on kaksi opettajaa ja yksi hoitaja. Luulin, että tästä on joku laki olemassa, että siis kaikkialla olisi näin ja ihmettelin varhaiskasvatuksen dissausta... Ilmeisesti Suomi on epätasa-arvoisempi kuin tiesinkään. [/quote] Höh. No ei sinne KETÄ TAHANSA otetakaan työkokeiluunkaan. Rikosrekisteri tsekataan ja kokeilija ei yksin vastaa lapsista vaan YHDESSÄ ammattilaisten apuna. Kyllä mä ainakin lähtökohtaisesti lluotan päivähoitojärjestelmään ja sen henkilökuntaan. Vaikea olis omaa lasta sinne laittaa jos ei luottaisi. Tiedän miten paljon lapsia ja työtä henkilökunnalla siellä on joten jos saavat työttömiä apukäsiä sinne antamaan vauhtia keinussa ja vahtimaan käsienpesua olen tyytyväinen.

[/quote]

Mielestäni olisi jees, jos opettajia olisi 2, hoitajia 1 ja yksi "päiväkotiapulainen" ryhmässä.

Samalla tavalla vanhustenhoidossa voisi olla apulaisia ulkoiluttamassa ja pitämässä seuraa vanhuksille, mutta he eivät korvaisi koulutettua väkeä vaan olisivat nykyisiin resursseihin ekstraa. Ei tule tapahtumaan tässä taloustilanteessa, mutta kyllähän tuo olisi oikein toteutuskelpoinen idea muuten.

Vierailija
4/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäänpä vielä että ei työttömien käyttö päivähoidossa ole päivähoidon dissausta vaan ihan maalaisjärkeä. Lapset saa enemmän huomiota ja aikuisia ja henkilökunta apua. Työtön saa työkokeilua, työkokemusta alalta ja myöhemmin mahdollisesti ammatin jos innostuu alasta. Monestihan nämä työkokeilijat on nimenomaan nuoria jotka ei tiedä mitä ammattia opiskella. Ei he mitään uhkia ole.

Vierailija
5/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:35"]Voi herrantuuteli. Mitä jos on hoitanut omaa ja muiden lapsia?
Tuleehan siinä käytännön kokemusta!
[/quote] kaikki työttömät ei ole hoitanut lapsia. Ja jos ei palkata sijaisia niin ilmaiseksiko työttömien pitäisi työtä tehdä.

Vierailija
6/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurin syy ole se, että niille sijaisille on maksettava palkkaa ja tuplapalkan maksuun ei ole päivähoidolla varaa. 

Vierailija
7/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa, te päiväkodintädit, että eikös olisikin kivaa, että sen lapsilauman lisäksi teillä olisi pieni kompania työttömiä valvottavana?

Vierailija
8/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakaan ei ole lupaa palkata lyhyisiin sijaisuuksiin ketään . Tulijoita olisi, niin koulutettuja, opiskelijoita kuin työttömiäkin, jotka soittelevat ja kyselevät sijaisuuksien perään Mutta kun rahaa ei ole.

Noita harjoittelijoita/työkokeilijoita on aina välillä, mutta onneksi he ovat kaikki olleet sellaisia, jotka ovat hakeutumassa alalle ja haluavat olla paikalla ja oppia.

Vierailija
9/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laki vaadi lyhytaikaisilta sijaisilta sen enempää koulutusta kuin rikosrekisteriotteen näyttämistäkään. Rikosrekisteriote vaaditaan yli 3 kuukauden työsuhteissa ja koulutus yli vuoden kestävissä työsuhteissa.

Vierailija
10/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilta lasten parissa työskenteleviltä vaaditaan rikosrekisteriote myös siivoojilta ja keittäjiltä.

Vierailija
11/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:02"]

Ei laki vaadi lyhytaikaisilta sijaisilta sen enempää koulutusta kuin rikosrekisteriotteen näyttämistäkään. Rikosrekisteriote vaaditaan yli 3 kuukauden työsuhteissa ja koulutus yli vuoden kestävissä työsuhteissa.

[/quote]

No niin, että ei muutakuin elämäntapatyöttömät Suski, Jartsa ja Korhonen päiväkotiin mars!

Vierailija
12/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:57"]

Ajatelkaapa, te päiväkodintädit, että eikös olisikin kivaa, että sen lapsilauman lisäksi teillä olisi pieni kompania työttömiä valvottavana?

[/quote]

Noi ei päiväkoteihin tietenkään oteta mitään "valvottavia" henkilöitä työkokeiluun, vaan sellaisia jotka pystyvät hoitamaan hommansa asiallisesti. Heitä kyllä löytyy, kun koulutettu henkilöstö hoitaa vaativat jutut ja kantaa viime kädessä vastuun. Tavallinen lasten hoitaminen ja heidän kanssaan leikkiminen ei vaadi ihmiseltä kovin ihmeellisiä taitoja, lähinnä vain kunnossa olevan asenteen.

Vierailija
13/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työtön ja kysyin olisiko mahdollista päästä päiväkotiin oppisopimuksella, mutta eivät kuulemma ota.

Vierailija
14/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:05"]

Kaikilta lasten parissa työskenteleviltä vaaditaan rikosrekisteriote myös siivoojilta ja keittäjiltä.

[/quote]

Mutta ei alle kolmen kuukauden työsuhteissa. Laissa on poikkeus lyhytaikaisten työsuhteiden osalta nimenomaan siksi, että sijaisia olisi mahdollista ottaa pienemmällä kuin parin viikon varoitusajalla ja ilman, että esim. yhden päivän palkasta iso osa hupenee sen rikosrekisteriotteen maksamiseen.

Vierailija
15/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:06"]

No niin, että ei muutakuin elämäntapatyöttömät Suski, Jartsa ja Korhonen päiväkotiin mars!

[/quote]

Ei siitä tiedä, vaikka Suski, Jartsa ja Korhonen olisivatkin sopivia alalle. Jos ihminen on ollut pitkään työttömänä, niin ei se tarkoita sitä, että hän olisi kaikkiin työtehtäviin pysyvästi soveltumaton.

Vierailija
16/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:08"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:57"]

[/quote]

Noi ei päiväkoteihin tietenkään oteta mitään "valvottavia" henkilöitä työkokeiluun, vaan sellaisia jotka pystyvät hoitamaan hommansa asiallisesti. Heitä kyllä löytyy, kun koulutettu henkilöstö hoitaa vaativat jutut ja kantaa viime kädessä vastuun. Tavallinen lasten hoitaminen ja heidän kanssaan leikkiminen ei vaadi ihmiseltä kovin ihmeellisiä taitoja, lähinnä vain kunnossa olevan asenteen.

[/quote]

Eli jatkettaisiin kuten nykyisinkin. Aina välillä joku alasta kiinnostunut tulee työkkärin kautta kokeilemaan, useimmiten ei. Ja näin ei olla saatu ratkaistua mitään.

Vierailija
17/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaiskielto säästösyistä.

Eikä sinne saa ottaa kaiken näköstä tallaajaa. Vaan koulutettu ihminen

Vierailija
18/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:10"]

Minä olen työtön ja kysyin olisiko mahdollista päästä päiväkotiin oppisopimuksella, mutta eivät kuulemma ota.

[/quote]

"Oppisopimusopiskelijalle maksetaan alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa." http://www.oppisopimus.lskky.fi/usein-kysyttya

Siksi eivät ota.

Vierailija
19/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:10"]

[/quote]

"Oppisopimusopiskelijalle maksetaan alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa." http://www.oppisopimus.lskky.fi/usein-kysyttya

Siksi eivät ota.

Vierailija
20/50 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu ap. Ei päivähoidossa yyöntekijöistä ole pulaa. Ei vain ole varaa palkata enempää kuin laki vaatii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan