Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sijaisia haukutaan koko ajan

Vierailija
09.06.2015 |

Olen viimeisen vuoden lähäri opiskelija aikuispuolelta ja olen tehnyt keikkaa ja nyt minulla on koko kesän sijaisuus aivan ihanassa palvelutalossa. Ihmettelen vaan kun iso osa vakituisissa työntekijöistä on sellasia, että koko ajan haukutaan sijaisia ja teetetään paska työt. Ja eniten haukutaan opiskelijoita jotka sijaista, kun tietyt työt on vielä kiellettyjä. Missä vika? Ovatko vakkarit kateellisia vai mikä aiheuttaa tämän ilmiön? Mulle on ihan sama mitä ämmät valittaa, mutta nuoret voi pelästyä. ...onko kokemuksia tälläisestä. ..meillä päin tätä on joka paikassa. ..

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotyöstä ei saa positiivista tekemälläkään. Se on sairaiden raihnaisten auttamista ja tukemista. Pyöritään päivittäin negatiivisuuden maailmassa, jos joku muuta väittää on väärässä. Voi toki omaa ajatusmaailmaa muuttaa positiivisemmaksi mutta pohjimmiltaan työ on negaa ja ankeaa, surullista.
Terveen lapsen hoitoa ei tämä koske tietenkään.

Siksi työilmapiirin on usein sitä mitä on, ja siitä tulee herkästi kierre. Ihmisen oma luonne tulee vahvasti esiin jos on rankkaa ja vielä kun näkee nuoria ihmisiä ilo ja tulevaisuuden unelmat mielessä.

Vierailija
22/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa tunteiden tulla ulos. Itkeäkin saa, se helpottaa. Huomaa ne vakihoitajat miltä sinusta tuntuu kun käyttäydytään miten käyttäydytään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:32"]

Joo en minäkään väitä että kaikki vakkarit on paskoja mut suuri osa on.ja heille ei saa mitään sanoa. Ovat aina muka oikeassa.

[/quote]

Hehän ovat oikeassa. He tietävät, miten asiat hoidetaan juuri siinä työpaikassa, kuinka kauan saa kulua tiettyyn työtehtävään, kuinka paljon materiaalia saa kulua päivässä jne. Sitten tulee sijainen/opiskelija, joka intoa puhkuen selittää, että koulussa meillä opetettiin tekemään niin ja näin eikä tuo teidän tapanne ole lainkaan oikea... Kyllä kuule käy hermoille. Kouluissa harvemmin tiedetään todellinen tilanne kentällä.

Vierailija
24/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:32"]

Joo en minäkään väitä että kaikki vakkarit on paskoja mut suuri osa on.ja heille ei saa mitään sanoa. Ovat aina muka oikeassa.

[/quote]

Hehän ovat oikeassa. He tietävät, miten asiat hoidetaan juuri siinä työpaikassa, kuinka kauan saa kulua tiettyyn työtehtävään, kuinka paljon materiaalia saa kulua päivässä jne. Sitten tulee sijainen/opiskelija, joka intoa puhkuen selittää, että koulussa meillä opetettiin tekemään niin ja näin eikä tuo teidän tapanne ole lainkaan oikea... Kyllä kuule käy hermoille. Kouluissa harvemmin tiedetään todellinen tilanne kentällä.
[/quote]

Ahaa, eli sijaiset on ihan paskoja.
Miksi niitä sitten yritetään saada niin paljon, jos ei kuitenkaan apukädet kelpaa vakkareille?

Vierailija
25/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskat vakkarit vittuuntuvat, kun ahkerat ja vieläinookkatkin sijaiset tulevat paikalle. Jos joku vielä hoksaa heidän velttoilunsa, niin avot.

Vierailija
26/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:09"]Kannattaa antaa tunteiden tulla ulos. Itkeäkin saa, se helpottaa. Huomaa ne vakihoitajat miltä sinusta tuntuu kun käyttäydytään miten käyttäydytään.
[/quote]

Eipä auta.
Itse olen yhdenkin vuoron itkenyt töissä. Lopputuloksena oli se, että pomoni bff kävi valittamassa ja vinkumassa musta. Puhutteluun pääsin, kun mukamas hoidin työni huonosti ja olin liian surullisen näköinen!!
Työni tein hyvin ja olin ahkera. Pomolle oli turha sanoa mitään huonosta olostani, koska pomon silmissä olin jotain mitä en todellisuudessa ollut. Menin hänen pomolleen puhumaan, vaan siitä päädyin takaisin oman esimieheni puheille, kuinka olen hankala työntekijä.
Eli kehenkään en voinut työyhteisössäni luottaa. Sain burn outin ja siitäkin pomoni ja hänen pomonsa saivat lisää pontta haukkua mua.
Nyt vuosien jälkeen alan hahmottamaan syitä pomoni käytökselle. Hän syyllisti minua omista virheistään. Tiedän olleeni oikeasti hyvä työntekijä, koska muutamat entiset työkaverit ovat jääneet kaipaamaan minua. Ovat siis sanoneet asian suoraan.

Vierailija
27/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tunnevammaisille ihmisille toisen itku on vain lisäponsi ilkeilyn ja tuhahtelun jatkamiselle.

Vierailija
28/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
29/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
30/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo... mullekin sanottiin heti ekana päivänä kesätyöpaikassani, että "Sehän on ollut puhe, ettei sijaisia enää talon ulkopuolelta tänne palkata". 

Ihan kuin se minun vikani olisi, kun kesätöitä ko. paikasta kysyttyäni minut satuttiin sinne ottamaan. Ja pula sijaisista kuulemma on ollut kova koko kunnan vanhustenhoitopaikoissa. Mitenköhän he meinasivat vakkareiden voimin koko hommaa pyörittää... 

Vierailija
31/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein usko että valitus johtuisi kateudesta. Valituksen syyt johtuu enemmän valittajan henkilökohtaisista asioista toisinaan organisaatiossa olevista tekijöistä johtamisesta tms.

Vierailija
32/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoko tämä on ? Jos ei ole niin miksi menet töhin jos ,et ole valmis Kaikkia töitä tekemään.
En ole itsekkeen työtä tehdessäni valikoinut töitä saatikka vertaillut.Sinulle maksetaan palkka tehdystä työstäsi, joten lopeta toi kitinä
tai vaihda alaa.
T. Lähihoitaja

Vierailija
33/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tympeää tuollainen asenne, mutta ehkä osa selittyy sillä, että vakituisten työtaakka lisääntyy, kun joutuu oman työn ohella neuvomaan sijaisia ja mahdollisesti töitä on pakko jakaa niin, että sijainen saa ne helpoimmat tehtävät ja vakituinen joutuu venymään koko työvuoron ajan tehden niitä vaativampia hommia. (On vaan fakta, että kukaan ei voi osata kaikkea kun tulee sijaistamaan, vaikka olisi muodollisesti pätevä, niin ei voi tietää kaikkia talon käytäntöjä ja jokaisen asukkaan/potilaan erityistarpeita ja tapoja).

Vierailija
34/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös törmännyt työpaikoilla ynseyteen, kun on pitänyt saada neuvoja kokeneemmalta. Onko se niin vaikea jakaa tietoa? Oikeasti joidenkin asioiden opettamiseen menee muutama minuutti, ja siitä on paljon apua, että sijainen osaa tehdä saman asian. Yksi sanoi ihan suoraan minulle, että minä oien joutunut taistelemaan paikasta täällä, sinunkaan ei tarvitse tietää kaikkea. Ihme mustasukkaisuutta omasta paikasta ja osaamisesta. Siinä sitten itse joutuu pähkäilemään puoli päivää, kun sama asia jonkun toisen opettamana olisi vienyt kymmenen minuuttia. 

Itse olen aina ottanut ilolla vastaan sijaiset ja koittanut neuvoa parhaani mukaan. On kiva, kun tulee uutta virtaa ja uusia ideoita. Ja kun on osaava sijainen, pääsee itse vähän helpommalla;)

Vierailija
35/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedon panttaaminen on oire sairaasta työyhteisestä. Lähtekää litomaan tuollaisista.

Vierailija
36/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ub

Vierailija
37/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakkarit on laiskoja ja vittumaisia melkein joka vanhusten paikassa. Hirveitä ämmiä! Onkohan sairaalassa sama juttu?

Vierailija
38/38 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo... äkkiä vaan pois sieltä hoitoalalta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi