Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en vaan ymmärrä monia sutkautuksia ja sanontoja

Vierailija
08.06.2015 |

Olen ehkä tyhmä mutta usein en ymmärrä yksinkertaisia sutkautuksia esimerkiksi nyt vaikka se että "kaunis kuin seinäruusu"? What? Ohi meni että viuhahti.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä sanontaa "Poikkeus vahvistaa säännön." MITEN? Sehän kumoaa sen säännön helvetti soikoon.

Vierailija
2/9 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaunis kuin seinäruusu" ei ole mikään sanonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuollaista sanontaa ei ole. Seinäruusu tarkoittaa naista, jotka kukaan ei halua viedä tanssiin, eli vähän reppanaa ja rumanpuoleista. Ehkä joku on keksinut itse oman sanonnan, jolla tarkoittaa juuri viitata siihen, että joku ei ole kovinkaan nätti. Mutta mikään yleinen sanonta se ei ole.

Poikkeus vahvistaa säännön on tosiaan vähän hassu. Mutta varsinkaan yhteiskuntatieteissä mikään teoria ei ole aukoton. Voidaan selittää hyvinkin vaikkapa ihmisten toimintaa ja valintoja tietyssä tilanteessa, mutta koska ihminen on irrationaalinen olento, 100-prosenttisesti ei voi kenen.än toimintaa ennustaa. Oletankin, että sanonta viittaa tämäntyyppisiin teorioihin ja sääntöihin, ei luonnontieteisiin.

Sanontoja oppii lukemalla. Kuuntelemalla radiota ja televisiota, suomenkielistä puhetta.

Vierailija
4/9 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:12"]

Mä en ymmärrä sanontaa "Poikkeus vahvistaa säännön." MITEN? Sehän kumoaa sen säännön helvetti soikoon.

[/quote]

Yleensä poikkeus kirkastaa säännön tarkoitusta ja selittää, millä perusteilla sääntö on alunperin muotoutunut.

Vierailija
5/9 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:18"]

[/quote]

Yleensä poikkeus kirkastaa säännön tarkoitusta ja selittää, millä perusteilla sääntö on alunperin muotoutunut.

[/quote]

Totta tuokin. Good point.

4

Vierailija
6/9 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin... Olen yksinkertainen ehkä. -ap

Vierailija
7/9 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Voitko antaa jonkun esimerkin tästä? Koska en edelleenkään tajua, miten poikkeus voisi vahvistaa säännön.

Vierailija
8/9 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:50"]

[/quote]

[/quote]

Voitko antaa jonkun esimerkin tästä? Koska en edelleenkään tajua, miten poikkeus voisi vahvistaa säännön.

[/quote]

No. Esimerkiksi voisi sanoa, että jos naapurin syntymärikas Rikhard äänestää vaaleissa yllättäen Vasemmistoliittoa, hän vahvistaa säännön, että rikkaat äänestävät yleensä Kokoomusta tai muita porvarillisia puoleita. Koska ne ajavat hyvätuloisten asiaa mm. vaatimalla veronalennuksia ja perintöveron poistoa. Rikhardin kautta voi selittää perustelut sille säännölle, hän käy ikään kuin negaation kautta hyvin esimerkkinä selventämään sitä, MIKSI yleensä hyvätuloiset eivät äänestä vasemmistopuolueita. Rikhardilla nyt on omat omituiset syynsä olla luokkapetturi, hän on yksittäispoikkeus.

Jotain tuohon tapaan. Edelleen: muissa kuin luonnontieteissä harvemmin on sääntöjä, jotka pätevät 100%.

4, viitosen esimerkkiä vartoillessa

Vierailija
9/9 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:22"]

Kuitenkin... Olen yksinkertainen ehkä. -ap

[/quote]

Ei siinä ole yksinkertaisuudesta kyse. Hiukan huonosta kielitaidosta ehkä pikemminkin, sillä sanonnat ja sanontojen sivumerkitykset ovat osa kielen nyanssien tajua. Edelleenkin kannustaisin lukemaan, sieltä niitä sanontoja oppii.

4