Saako lapsen (4v) pakottaa yökylään?
Huoh. Täällä sydän syrjällään huonoa omatuntoa poden.. 4v ei koskaan haluaisi yökylään mihinkään. Olen yh ja tarvin joskus hengähdystauon. En joka viikonloppu, vaan ehkä kerran 4-6 viikossa. Onko se itsekästä, ehkä? Ja joo, on "pakko" ryypätä, en siis voi hakea lasta illaksi kotiin. Lapsi ei koskaan haluaisi mihinkään. Ei isälleen, ei mummolle, ei kummitädille tai tädille. Ei mihkään kun vaan olisi äiti kanssa.
Olen kahden vaiheilla tässä,että teen hallaa lapselle, vai onko se vaan hyvä että huomaa pärjäävänsä muidenkin kuin äitin kanssa? On päiväkodissa, muuten äitin kanssa vaan. Jotenkin se yöksi jääminen kamalaa lapsen mielestä,aina sanoo että ei ei,äiti ei yöksi. :( on myös saanut olla esim tädin kanssa kotona yötä,eli täti tullut meille kotiin hoitamaan, mutta itkun kanssa sekin menee.. Ja aina olen vain yhden yön. Lähden ehkä siinä klo 16 ja palaan seuraavana päivänä n.klo 14. Huoh. Pitääkö mun vaan lopettaa öitä pois oleminen vai saanko synninpäästön mammat?
Kommentit (59)
Joskus on pakko mutta en kyllä ryyppäämisen takia veisi yökylään, isälleen toki on lapsen hyvä mennä. Itse olen töiden vuoksi joutunut jättämään itkevän lapsen yökylään ja kauheaahan se oli. Ja kerran kuussa on kyllä tosi usein. Itse en tiedä yhtään aikuista ihmistä joka kävisi baarissa niin usein. Etkö muka voisi tehdä päivällä jotain rentouttavaa ja hakisit lapsen yöksi kotiin?
Tavallaan kyllä ymmärrän sinua ap, olen itse totaaliyh ja oman ajan puute on raastavaa. Itse olen viimeksi viime kesänä ollut yksin muualla kuin töissä. Menisin kyllä edes lenkille mutta kun ei ole paikkaa mihin laittaa lapset hoitoon.
Mä olin tollanen lapsena. Se yötä pois vanhempien luota oli oikeasti tosi kamalaa. Tykkäsin kyllä mummolasta mutta yötä en vaan pystynyt olemaan. Melkein tunnen sen riipaisevan tuskan mikä siitä tuli ja loputon itku kunnes vanhemmat tuli ja haki keskellä yötä pois. Pystyin kyllä toki olemaan ilman äitiä tai isää kunhan jompi kumpi oli... Tilanne sinällään eri. Ihan normaali musta silti kasvoi ja ohi se meni yhtäkkiä kun oli mennäkseen.
Ehkä sun täytyy vaan päättää itse kuinka haluat tehdä eli että olisiko sun ehkä mahdollista odottaa vielä jos menisi ohi. Vaikka tuskin se lapsi siitä lopullisesti hajoo vaikka joskus vaan jättäisitkin.
Ok eli parempi pysytellä vaan käsi kädessä niin kauan kuin lapsi haluaa? Miten se itsenäistymisen tukeminen olikaan, tuliko se vasta ekaluokkalaisilla.. Että ap pitää vaan nyt tiukasti helmoissa jos lapsi haluaa? Ei mitään että 'mene vaan,kyllä sä pärjäät ja hyvin menee' vaan annetaan lapsen elää siinä ajauksessa että joo se on kamalaa,ei sun kannatakaan mennä. Oisko tää just sitä curlingia.......
Pitääkö lapsi pakottaa myös isälleen? Kysyy toinen totaali yyhoo?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:37"]Eli av:n mammat ei käy ikinä missään jos lapsi niin valitsee? Olet lupautunut häihin, synttäreille, pikkujouluihin, mutta lapsi sanoo ovella "äiti älä mene" niin te jäätte kotiin?! Yeah right.
[/quote]
Näistäkin voi tulla kotiin, jos kotosalla vaikka tuttu hoitaja. Tarvitseeko vetää pilkkuun asti baarissa? Jos lapsi sattuu olemaan herkkä näissä jutuissa, niin silloin mennään sen mukaan. Jos lapsen tekee tähän maailmaan, pitää tiedostaa myös se, että se vaatii myös sitoutumista ja lapsen tarpeet menee edelle. Ei se lapsi ikuisuutta halua olla äidin kanssa kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:21"]Älä mee, ehdit myöhemminkin. Mulla oli samanlainen mamman takiainen, kunnes koitti päivä tai ilta että lapsi halusi itse yökylään. En olis uskonu että sitä tapahtuu koskaan, mutta kun oli saanut tarpeeksi olla äidin kanssa niin uskaltautui sitten kyläilemään jopa siinä määrin että nykyään saa jo rajoittaa :)
[/quote]
Ohis, mutta helppo sanoa väsyneelle äidille että "älä mee". Jokainen tarvitsee omaa aikaa edes joskus. Kyllä mun mielestä ap voit "pakottaa".
[/quote]
Ai väsyneenä pitää bilettää...just
[/quote]"Jokainen tarvitsee omaa aikaa edes joskus."missä luki että pitää bilettää. Monikin haluaa lapsen yöksi johonkin edes joskus,ryyppäsi tai ei. Mutta yh:lta se on tietty tuomittavaa..hoh hoijaa mitä pulmusia taas täällä :D
[/quote]
Aloituksessa..
Vedät kato päiväkännit ni voit hakea yöksi kotiin!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:37"]
Eli av:n mammat ei käy ikinä missään jos lapsi niin valitsee? Olet lupautunut häihin, synttäreille, pikkujouluihin, mutta lapsi sanoo ovella "äiti älä mene" niin te jäätte kotiin?! Yeah right.
[/quote]
Joo, näin se on mennyt siihen asti kun lapsi oli 4-vuotias. Muistaakseni just ekaa kertaa 4-vuotiaana lapsi oli isän kanssa kahdestaan mökillä pari yötä, ne oli ekat yöt ilman äitiä ja meni ihan hyvin. Sitten 7-vuotiaana oli jo ilman kumpaakaan vanhempaa yökylässä mummolassa useamman yön. 11-vuotiaana oli jo sujuvasti koululuokan kanssa 2,5 viikkoa ulkomailla eikä itkenyt koti-ikävää.
Kyllä se lapsi kuule irtautuu sinusta sitten kun on valmis. Ei sitä tarvitse tyrkätä. Riittää kun odotat rauhassa ja annat siinä odotellessasi lapselle turvaa ja läheisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:42"]Mä olin tollanen lapsena. Se yötä pois vanhempien luota oli oikeasti tosi kamalaa. Tykkäsin kyllä mummolasta mutta yötä en vaan pystynyt olemaan. Melkein tunnen sen riipaisevan tuskan mikä siitä tuli ja loputon itku kunnes vanhemmat tuli ja haki keskellä yötä pois. Pystyin kyllä toki olemaan ilman äitiä tai isää kunhan jompi kumpi oli... Tilanne sinällään eri. Ihan normaali musta silti kasvoi ja ohi se meni yhtäkkiä kun oli mennäkseen.
Ehkä sun täytyy vaan päättää itse kuinka haluat tehdä eli että olisiko sun ehkä mahdollista odottaa vielä jos menisi ohi. Vaikka tuskin se lapsi siitä lopullisesti hajoo vaikka joskus vaan jättäisitkin.
[/quote]
Sama homma.. Pystyn vieläkin muistamaan sen ahdistuksen tunteen sisälläni kun ilta tuli. Jos oma lapseni on samanlainen en aijo häntä pakottaa yöksi.
Kyllä se vaihe ohi kuitenkin joskus menee.
Kyllä ton ikäsen pitäs osata olls yökylässä tutuissa paikoissa - eri asia jossain kaverilla.. Mä kylmän viileesti opettaisin niin, että mummolaan yöks niin että illalla vaikka kuuden aikaan veis sinne ja heti aamusta 10 aikaan vaikka sit hakis kotiin - sä varmaan maltat olla ryyppäämättä harjoitteluiltoina? Vai? Mä ite yh:na 4,5-vuotiaan tytön äitinä saan noin 3-5 vapaayötä vuodessa.
Meidän 6-v ei ole koskaan ollut yökylässä enkä pakota menemään, ennen kuin on valmis. On myös tosi äititakiainen, ja vasta viime vuosina ei ole ollut niin kamala ikävä, jos olen illan poissa, on siis ihan isänsä kanssa ja joskus mummon. Tänä vuonna olen tainnut olla jossain peräti 4 iltana, . Eikö lapsi ole isällään yötä, jos sieltä aloittaisi vapaaehtoisen pakotetusti? Siis ihan vaikka kerran kuussa yksi yö? Kyseessähän on kuitenkin lapsen vanhempi.
Isälle yökylään, kyllä se tottuu. Pitää sinunkin saada omaa aikaa! !
Joskus - kerran kuussa? Vsrsin usein minusta tuossa tilanteessa, jos aiheuttaa lapselke ahdistusta. Pakkoko sitä on koko yötä olla pois???
Yökyläilyt muuten musta tarpeettomia, mutta täytyyhän nyt ton ikäisen isällään olla yötä sekä lapsen että isän takia.
Jotkut lapset ovat valmiita yökyläilyyn vasta yläasteella. Ei kannata pakottaa. Ei saa pakottaa.
Muistan itsekin lapsuudesta että se oli painajaismaista kun en uskaltanut ja vanhemmat pakottivat yökylään. Koin sen väkivaltana.
Miksi isä ei halua olla lapsen kanssa? Todella outoa! Joka toinen viikonloppu isälle, älä vieraannuta lasta isästä!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:42"]
Ok eli parempi pysytellä vaan käsi kädessä niin kauan kuin lapsi haluaa? Miten se itsenäistymisen tukeminen olikaan, tuliko se vasta ekaluokkalaisilla.. Että ap pitää vaan nyt tiukasti helmoissa jos lapsi haluaa? Ei mitään että 'mene vaan,kyllä sä pärjäät ja hyvin menee' vaan annetaan lapsen elää siinä ajauksessa että joo se on kamalaa,ei sun kannatakaan mennä. Oisko tää just sitä curlingia.......
9- vuotiaana voi lapselta alkaa odottaa itsenäisyyttä pikkuhiljaa toki. Ei ole curlingia vaan vastuullista vanhemmuutta. Tuo on lapsen kaltoinkohtelua että lapsesta ei huolehdi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:39"]Jotkut lapset ovat valmiita yökyläilyyn vasta yläasteella. Ei kannata pakottaa. Ei saa pakottaa.
Muistan itsekin lapsuudesta että se oli painajaismaista kun en uskaltanut ja vanhemmat pakottivat yökylään. Koin sen väkivaltana.
[/quote]
Kuulostaa kamalalta. Mutta niin kuulostaa sekin, että pääsisin esim "tyttöjeniltaa viettämään seuraavaksi 10v päästä? Ihanko oikeasti kaikki muut on noin omistautuneita lapsilleen, että sitten vaan istutaan kotona absolutisteina 10v jos lapsi niin haluaa? No nyt en kyllä jaksa uskoa tätä.... :D for real? Ai saakeli on kyllä paskamutsi fiilis nyt..ap
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:39"]Jotkut lapset ovat valmiita yökyläilyyn vasta yläasteella. Ei kannata pakottaa. Ei saa pakottaa.
[/quote]
Kuulostaa kamalalta. Mutta niin kuulostaa sekin, että pääsisin esim "tyttöjeniltaa viettämään seuraavaksi 10v päästä? Ihanko oikeasti kaikki muut on noin omistautuneita lapsilleen, että sitten vaan istutaan kotona absolutisteina 10v jos lapsi niin haluaa? No nyt en kyllä jaksa uskoa tätä.... :D for real? Ai saakeli on kyllä paskamutsi fiilis nyt..ap
[/quote]
Meillä lapset on tietysti isänsö kanssa puolet ajasta. Nuorin on kolme.
Eli av:n mammat ei käy ikinä missään jos lapsi niin valitsee? Olet lupautunut häihin, synttäreille, pikkujouluihin, mutta lapsi sanoo ovella "äiti älä mene" niin te jäätte kotiin?! Yeah right.