Työmatkapyöräily epävakaalla säällä
Otatteko sadevaatteet mukaan jos lähtiessä ei sada mutta sääennusteessa on luvattu rankkoja sadekuuroja? Millaisia sadevarusteita käytätte, onko sadeviitta käytännöllisempi kuin sadetakki ja -housut yhdistelmä?
Kommentit (15)
2, eikö sun takki ime ollenkaan vettä edes kovassa sateessa? Mulla on tuulipuku joka kestää myös pienen sadekuuron. Sitten on sellainen kertakäyttösadeviitta jonka yritän muistaa ottaa mukaan jos on luvattu pahempaa sadetta. Mun takki ei kestä yhtään kovaa sadetta, tuo viitta on kovassa kuurossa ihan korvaamaton mutta senkin kanssa kastuu kyllä hihat, jalat ja huppu. Kaikkein kenkuinta on tietysti jos se ei ole mukana :-D Kerran kävi niin että se oli jäänyt pukukaappiin ja matkalla alkoi tulla vettä kuin saavista kaatamalla ja olin aivan läpimärkänä.
Yhden kesän kuljin pitkää työmatkaa pyörällä, enkä varautunut ikinä mitenkään :D
Jos kastuin työmatkalla, niin päivän ajaksi vaatteet kuivumaan pukuhuoneeseen (piti joka tapauksessa vaihtaa työvaatteet) ja jos kotimatkalla, niin kotona kuivat päälle.
Mä inhoan kaikkia mahdollisia sadevaatteita. :D
Rukan perinteinen joskin hoistava sade/kurapuku kulkee pyörälaukussa mukana useimmiten. Ei kastu kuin lenkkarit sen kanssa.
Lyhyt mutta yllättäin tuleva ja rankka kuuro on kaikkein inhottavin. Hyvällä tuulipuvulla joka hylkii vettä niin ettei pisarat heti imeydy siihen pärjää kevyessä ripsottelusateessa puolen tunnin matkan niin ettei ainakaan pahasti kastu vaikka vähän olkapäiltä ja rinnuksilta menisikin läpi. Sen sijaan lyhyt mutta rankka kuuro on paljon pahempi. Paineella suurilla pisaroilla tuleva vesi pystyy tunkeutumaan tuulipuvun vettähylkivän pinnan läpi nopeasti ja vaikkei kuuro kestä kuin 5 minuuttia niin siinä jo kastuu täysin läpimäräksi.
Vedenpitävä takki ja (kuori)housut. Ei perinteisiä sadevaatteita, koska ne hiostavat. Nuo suojaavat myös kuralta ja loskalta silloin kun sellaista on maassa.
Siis se kurapuku toimii kyllä ehdottomasti kaikkein parhaiten, jos oikeasti sataa. Jotenkin se, että puvun alla liikkuu, kyllä saa kaikki gorekalvot yms. pettämään ainakin reisien kohdalta. JOS tajuan, että tänään sataa, otan ehdottomasti kokopuvun.
Mulla on töissä usein joku vaihtovaatekerta odottamassa, mutta ei tietenäkän aina, koska niitä pitää viedä kotiin pestäväksi jne. joten en halua kastua.
Homman ongelma on siinä, että puku vie aika paljon tilaa laukussa ja kastuttuaan se pitäisi tietenkin levitellä kuivumaan, eikä heti pakata takaisin laukkuun homehtumaan - ja siksi sitä ei ole aina mukana. Mä en myöskään läheskään aina tajua katsoa säätiedotuksesta tai uskoa, mitä siellä sanotaan, ja siksi olen matkalla ilman mitään suojaa. Töissä on muutama kertakäyttösadetakkipaketti, niillä sit taiteillaan kotia kohti sen, minkä pystytään (ja kastutaan), tai sit vaihdetaan pyörä bussiin, taksiin tai aviomieheltä pyydettyyn kyytiin kotiin.
Te kellä on vedenpitäviä ulkoiluasuja (ei siis perinteisiä sadeasuja), paljonko maksaa sellainen jolla pysyy 25 min matkan kuivana vaikka vettä sataisi kaatamalla? Minkä merkkisiä asuja teillä on?
Kaatosateen kestäminen vaatii vähintään 10.000 millin vesipatsasarvon. Halvimmissa takeissa ja housuissa sitä ei ole, mutta ehkä jollain satasella saisi? Tai sitten alennusmyynnistä.
Varaudun siihen, että 15 minuuttia ennen työajan loppua alkaa ainaa sataa enemmän tai vähemmän. Sadevaatteita en omista, siispä varaudun vain kastumiseen.
Mä vedän varman päälle eli vettäpitävä (joo, kestää kaatosateenkin) rotsi päälle ja sadehousut (pyöräilyyn tarkoitettu persvahvikkeineen) mukaan. Sit joko kumpparit tai goret. Repun sadesuoja on integroituna reppuun.
Mulla on Haltin vaatteita. Nyt on vielä vuoden vanhat craftin pyöräilysadehousut. Haltin drymaxx-puvun (mä en niistä housuista kuitenkaan diggaa) saa tarjouksesta satasella, noi craftin housut oli alessa satasen. Haltit menee mulla ainakin kolme vuotta päivittäiskäytössä, jos en kaatuile ja kuluta pintaa rikki pahasti. Mun mielestä hyvä hinta-laatusuhde, varsinkin kun pyöräilen siis kaikki matkat aina. Talveks on sitten vähän paksumpaa Haltia. Tosi kovilla pakkasilla (-25) saatan vetää ihan tavalliset toppahousut jalkaan, mutta niissä tulee kuuma. Muutaman kerran ole näin joutunut tekemään. Ja nahkahanskat on ihan parhaat.
Sadeviitta on repussa mukana aina. Joskus käytän, joskus en. Kastuneet vaatteet ripustan kuivumaan työpäivän ajaksi kun työvaatteet on kuitenkin pakko vaihtaa.
Ei hitto, katsoin tutkakuvaa ja tänään on juuri niitä rankkoja sadekuuroja ja olen pyörällä liikenteessä pelkällä tuulipuvulla ilman sadevaatteita.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:44"]
Kaatosateen kestäminen vaatii vähintään 10.000 millin vesipatsasarvon. Halvimmissa takeissa ja housuissa sitä ei ole, mutta ehkä jollain satasella saisi? Tai sitten alennusmyynnistä.
[/quote]
Miä muistelen lukeneeni että jo 5000 mm pitää kaatosateen. 10000 riittää jomärällä pinnalla istumiseen.
Takkini on Goretexiä ja pitää kaatosateenkin hyvin. Vesipatsasarvoista mulla ei ole käsitystä, mutta Haglöfs on ollut merkkinä hyvä. Normihintaisena en malttaisi ostaa, mutta alennusmyynnistäkin on löytynyt. Sadehousuja kuljetan mukana siksi, etten ole malttanut satsata vedenpitäviin housuihin, kun pelkään puhkaisevani polvet alta aika yksikön. Goretexia voi käyttää myös talviliikunnassa, mutta kesäsäällä se hiostaa kyllä jo aika lailla. 2
Jos päivälle on ennustettu sateita, niin laitan vedenpitävän takin. Lähes aina repussa kulkee mukana sadehousut sekä iso muovipussi repun suojaamiseen. Jos on ennustettu reippaita sateita, niin laitan jalkaan jo aamulla kumisaappaat. Välillä ei sitten sadakaan, joten kuljeskelen saappaissa siellä täällä :) Sadeviittaa on näppärä käyttää, mutta sen kanssa kyllä kastuu, jos sataa kunnolla.