Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko koiraa mahdollista opettaa "kaksikieliseksi"?

Vierailija
07.06.2015 |

Eli pohdin sellaista, kun minulla on kolme vuotias koira jonka olen kouluttanut ihan tavallisesti. Eli kaikki käskyt se osaa suomeksi, "istu, tänne, paikka, irti, tassu jne". Nyt olen tapaillut englantilaista miestä ja ihan vain pohdinnan tasolla miettinyt olisiko koiralle mahdollista opettaa samat käskyt vielä toisella kielellä? :D

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oppinut kässkyn, en sekoittaisi aloittamalla alusta, vaan yhdistämällä aluksi toisen kielisen opittuun käskyyn. Koira kyllä varmasti tykkää kaikesta aktivoinnista.

Vierailija
2/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä osaa jo sanan jäätelö aika monella kielellä. Ihan itse on oppinut, me ollaan yritetty sanoa niin, ettei innostuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 13:24"]Meillä osaa jo sanan jäätelö aika monella kielellä. Ihan itse on oppinut, me ollaan yritetty sanoa niin, ettei innostuisi.
[/quote]
Ihan kuin meidän lapset :)

Vierailija
4/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihto-opiskeluvuotenani tsekeissä opetin yhtenä iltana sekarotuisen koiran istumaan, makaamaan ja antamaan tassua suomenkielellä. Isäntä meinasi, ettei se opi mitään. Sen jälkeen yllättyi oppimisen nopeudesta ja innostui itse yrittämään koulutusta, parin viikon päästä sama koira osasi jo muitakin temppuja, lisäksi samat käskyt tsekiksikin.

Vierailija
5/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaisissa perheissä on ihan normaalia, että koira osaa sekä suomen- että ruotsinkieliset käskyt. Kukin puhuu koiralle omaa äidinkieltään, ihan niinkuin lastenkin kohdalla tehdään. Normaali koira oppii kyllä helposti kaksi kieltä.

Vierailija
6/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma koira kyllä tunnistaa käskyt pelkästään äänenpainosta ja eleistä. Monesti komennan sitä ölisemällä jos on vaikka suu täynnä ruokaa ja hyvin ymmärtää. Ei koirat ihmisen kielestä mitään ymmärrä, oppivat vaan yhdistämään eri äänteitä&eleitä eri juttuihin.

Vierailija
7/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koirat osaa suomea, italiaa ja englantia. Ihan helppoa!

Vierailija
8/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 13:35"]

Oma koira kyllä tunnistaa käskyt pelkästään äänenpainosta ja eleistä. Monesti komennan sitä ölisemällä jos on vaikka suu täynnä ruokaa ja hyvin ymmärtää. Ei koirat ihmisen kielestä mitään ymmärrä, oppivat vaan yhdistämään eri äänteitä&eleitä eri juttuihin.

[/quote]Tämä. Ei ne koirat puhu sen enempää englantia tai tsekkiä kun suomeakaan...

Vierailija
9/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitä suomenkielisiin komentoihin käsimerkit. Sitten mies käyttää käsimerkkejä ja omaa kieltään. Koira toimii halutusti.

Vierailija
10/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä maleksii sakemanni mikä tottelee viittomia paremmin kuin puhetta.

Vierailija
11/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös kaksikielinen koira, hallussa suomi ja ruotsi.

Vierailija
12/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin omalle koiralleni enkuksi käskyjä. Sitten käskytin istu sanan tilalle "käsi". Toimii eli omilla eleillä ja äänenpainolla lienee enempi merkitystä.

Vierailija
13/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eikä niitä edes tarvitse opettaa. Koira oppii ihan itsekseen :) meillä pari kaksikielistä koiraa, kun on myös enkkumies. Toinen oli jo 5v kun tavattiin mutta silti oppi nopeaan :)

Vierailija
14/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt meinaan koira katsoo ihan hölmönä ja tekee vaan kaikki temput kun mies pyytää tassua ja tarjoaa herkkua :D

Vierailija
15/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kilpaillaan tokossa koiran kanssa ja nämä tokokäskyt on opetettu koiralle englanniksi. Ihan vain sen takia että lapset yms tuntemattomat eivät käytä niitä. Yleensä vieraat esim pyytävät koiraa ISTU eivätkä vapauta tätä käskystä. Kun sanon koiralle SIT niin se tietää että siinä tulee istua niin kauan kun saa vapautuskäskyn.

Vierailija
16/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla koirat ovat kaksikielisiä niin että osaavat sanallisen käskyn ja viittoman. Viittoma helpottaa, jos vaikka kuulo menee jossain vaiheessa ja osa koirista tottelee muutenkin vahvemmin viittomaa kuin puhetta. 

Vierailija
17/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei hyvä juttu. Mepäs alamme sitten heti koiran kanssa reenailemaan! :)

Vierailija
18/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiesittehän että sana ei ole koiralle kovinkaan merkityksellinen vaan liikkeet ja eleet mitä teette? Koiraa siis käsketään myös olemalla hiljaa :)

Vierailija
19/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanha koira, joka on kuuro. Oppi viittomat helposti, tosin kuuroutuminen tapahtui vähitellen, oli aikaa oppia.

Toinen koira tuli Espanjasta, sekin oppi suomea nopeasti :)

Vierailija
20/21 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koirat tulleet Espanjasta. Oppivat suomen parissa päivässä. Eli mies vaan alkaa mielummin puhua koiralle enkkua kuin suomea aksentilla (ihan sama opetella se suomen aksenttiversio kuin kokonaan eri sana). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme