Mitä mieltä vieraista ihmisistä, jotka moikattaessa moikkaavat takaisin todella epäluuloisesti?
Kommentit (19)
Suomalaista varautuneisuutta se vaan on.
Ovat ujoja ja hämmentyvät kun joku tuntematon kehtaa sanoa heille yhtään mitään 😂
Siis pystyt jotenkin lukemaan sen ihmisen ajatuksia kun kerta tiedät, että hän moikkaa nimenomaan epäluuloisesti? Vai kuuletko sen äänensävystä tms.?
Ehkä ylianalysoit? Ihmiset saattaa miettiä ihan mitä vain moikatessaan, ja se ajatus näkyy kasvoilla. Kaikki ei aina liity sinuun, ole huoleti.
Minä olen usein omissa ajatuksissani ja jos joku tuntematon moikkaa, niin minulla menee hetki selvittää, mitä nyt tapahtuu. Yleensä ihmiset eivät tervehdi tuntemattomia ilman mitään syytä.
Itse moikkaan välillä todella huonosti ihan siitä syystä että olen yllättynyt.
Kuljen omissa ajatuksissani ja sitten yhtäkkiä joku menee vauhdilla ohi ja huutaa moi!
Olen hetken ihan että mitä tapahtuu, en ehdi rytmiin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis pystyt jotenkin lukemaan sen ihmisen ajatuksia kun kerta tiedät, että hän moikkaa nimenomaan epäluuloisesti? Vai kuuletko sen äänensävystä tms.?
Äänensävystä ja pälyilystä. Saattavat sanoa esim. "moi?" selvästi kysyvällä äänensävyllä. ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen usein omissa ajatuksissani ja jos joku tuntematon moikkaa, niin minulla menee hetki selvittää, mitä nyt tapahtuu. Yleensä ihmiset eivät tervehdi tuntemattomia ilman mitään syytä.
Hyvä esimerkki tilanteesta voisi olla vaikka se, että menen vieraisille jonkun muun kerrostaloon ja siellä tulee pihalla ja rapussa ihmisiä vastaan. On kohteliasta moikata, joten moikkaan. He sitten vastaavat kysyvästi, pälyilevästi yms. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki tilanteesta voisi olla vaikka se, että menen vieraisille jonkun muun kerrostaloon ja siellä tulee pihalla ja rapussa ihmisiä vastaan. On kohteliasta moikata, joten moikkaan. He sitten vastaavat kysyvästi, pälyilevästi yms. ap
Niin? He selvästi odottavat, että jatkoa seuraa. Mikset vaan nyökkää tervehtiäksesi?
Miksi vieraita ihmisiä pitää moikata ?
Vierailija kirjoitti:
Puoleksi suomalaisena ja puoleksi italialaisena, moikkaan ja minua moikataan.
Eivät kaikki, jotkut, ja yleensä tervehdin ensimmäisenä, jos ehdin. Ollaan kovaäänisiä muutenkin.
Minulla on huono näkö ja olematon kasvomuisti. En välttämättä tunnistaisi edes lastani jos kävelee odottamatta jossain vastaan.
Miksi tuntemattomia pitäisi moikata missään muualla kuin rappukäytävässä, työpaikalla ja palvelutilanteissa?
Sinä se outo ja epänormaali olet AP... En ole käynyt USA:ssa, mutta luulen että niilläkin on muutakin tekemistä kuin hieroa tuntemattomien naamaan MOI, MOI, MOI ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vieraita ihmisiä pitää moikata ?
Kuuluu hyviin tapoihin mm. rappukäytävässä. Ennen aikaan oli siis tällaiset nk. käytöstavat, joilla osoitettiin huomiota ja arvostusta muita ihmisiä kohtaan.
Jos joku alkaa tähän valittaa, niin käytöstavat voivat tuntua toisinaan turhalta, mutta ovat todellisuus hyvä normaali-hullu -mittari. Samalla rekisteröidään ohimenijät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuntemattomia pitäisi moikata missään muualla kuin rappukäytävässä, työpaikalla ja palvelutilanteissa?
Sinä se outo ja epänormaali olet AP... En ole käynyt USA:ssa, mutta luulen että niilläkin on muutakin tekemistä kuin hieroa tuntemattomien naamaan MOI, MOI, MOI ilman syytä.
Outo ja epänormaali, kun moikkaan rappukäytävässä ja pihalla? ap
Vierailija kirjoitti:
Ei AP ole mikään outo tai epänormaali. AP on ehkä keskivertoa suomalaista ulospäinsuuntautuneempi ja on hyvä, että meitä on monenlaisia. Tuo tervehtiminen on ihan kaunis tapa. On mukavaa, kun huomioidaan toiset, tulla nähdyksi ja kuulluksi.
Itse joskus voin hämmentyä, jos vieraan näköinen ihminen tervehtii. Tervehdin tietysti takaisin mutta mietin samalla, että tunnenko tuon ihmisen jostain, missä ja milloin olen tavannut hänet jne. eli se epätietoisuus ehkä näkyy kasvoilla, minkä AP tulkitsee epäluuloisuudeksi. Jotkut tietysti voivat ollakin epäluuloisempia luonteita.
Paria varttihullua, jotka olen kohdannut, yhdisti käytöstapojen puute. Joko näkivät käytöstavat jonakin suurena vaatimuksena, jota vastustivat, tai eivät reagoineet mitenkään tilanteessa, jossa kuuluisi käyttäytyä tietyllä tavalla.
Pieni asia, josta voi päätellä siis paljon. Käytöstavathan ovat viime kädessä toisen ihmisen huomioon ottamista. Jos sen osoittamisen näkee vaikeana ei ole erityisen terveellistä seuraa kenellekään.
Jos joku moikkaa rappukäytävässä niin ei se ihmetytä. Jos se tapahtuisi jossain kadulla vaikka niin miettisin pitäisikö minun tuntea se moikkaaja. Joskus noin on käynytkin, joku moikkasi iloisesti, vastasin moi ja kysyin että ollaanko tuttuja (tiesin ettei olla). Sitten juteltiin siinä tämän tuntemattoman kanssa niitä näitä joku vartti. Selitys: tyyppi oli savolainen. ;)