Kuinka kauan kestää sopeutua uuteen työpaikkaan ?
Olen nyt ollut kolmisen viikko uudessa työssä. Työni on aika vaativaa ja vastuullista. (ei kuitenkaan vaikuta ihmishenkiin) Tuntuu että olen vielä ihan pihalla siitä kaikesta mitä mun pitäis osata, muutama virhekin on jo tullut tehtyä. Mieli on heitellyt laidasta laitaan. Välillä tuntuu etten tule koskaan oppimaan työtäni ja olenko ihan väärällä alalla. Välillä taas tulee onnistumisen kokemuksia kun huomaa sisäistäneensä jotain.
Raskainta tässä on se että työ tulee mukaan kotiin ja vapaapäiviin. En montakaan tuntia ole vapaallakaan siten etten miettisi työtä. Ahdistaa ja pelottaa. Aamuisin töihin mennessä on tarkisteltava kaikkea edellisinä päivinä tehtyjä juttuja että ne on oikein, ja tämä juuri stressaa -> ajatus kierre siitä että teinkö sen ja sen nyt ihan oikein jne. En ole tämän kolmen viikon aikana oikein nukkut kunnolla, tosin kävin eilen lääkärissä ja sanoin tästä asiasta joten lääkäri kirjoitti unilääkkeitä.
Olen suorittanut korkeakoulututkinnon tähän ammattiin. Harjoittelut suoritin eri tyyppisissä tehtävissä ja onnistuin samaan paikat joissa oli ihania ihmisiä, joten stressasin harjoitteluaikana paljon vähemmän kuin nyt. Tämänkin hetkisessä työssäni on ihan mukavia ihmisiä, mutta olen huomannut että piireihin on vaikea näin uuten päästä, varsinkin kun en ole kovin sosiaalinen.
Eli kysyisinkin kuinka kauan teillä on mennyt oppia työnne ?? ja kuinka kauan menee ettei työtä enää kanna pään sisällä kotiin ??
Pelkään vaan että ahdistus lisääntyy ja menee siihen pisteeseen että en enää vaan pysty menemään töihin ??
Kommentit (10)
Uskaltaisitkos puhua esimiehesi kanssa asiasta? Silloin perehdytys ei ole riittävää, jos ei pysty töissä käymään ilman lääkitystä!
Ikinä ei ole ollut tuollaista oloa, vaikka korkeasti koulutettu minäkin.
18 vuotta kouluja takana täälläkin. Olen kuin kuuma veitsi voissa kun menen uuteen työpaikkaan, kerrankin kävi niin hassusti että aloin eka päivänä ohjeistaman muit työntekijöitä ja oikein suutahdin eräälle herrasmiehelle joka ei tehnyt mielestäni oikein. Paljastuikin paikan omistajaksi ja sain kuin sainkin siltä istumalt itselleni työnjohdon vakanssin. Nopea ylennys tuli. :)
Tuttua... Olen työskennellyt nykyisessä työpaikassani noin viisi kuukautta ja tutulta kuulostaa. Töihin tultuani esimieheni perehdytti minua yhden päivän, jonka jälkeen tapasin useita työtehtäviini liittyviä ihmisiä ja yksi jos toinenkin palaveri meni eri ihmisten kanssa.
Alku oli todella sekavaa. Lisänä vielä se, että työskenten kahdessa eri toimipisteessä ja osa kollegoista tekee töitä kotoa. Esimieheni matkustaa paljon ja näen häntä harvoin.
Työtehtävät myöskin olivat aluksi hyvin sekavia. Kollegoilla ei ollut aikaa neuvoa ja työnkuvakin oli aika epäselvä. Välillä otin koneen kotiin ja tein töitä myös viikonloppuisin. Olin välillä todella ahdistunut.
Pyysin sitten esimieheni palaveriin, jossa kysyin tarkemmin työnkuvastani, sillä se ei tuntunut olevan edes jollekin kollegoilleni selvää. Esimerkiksi jotkut kollegat ajattelivat, että hoitaisin samoja tehtäviä kuin eräs aiemmin pois lähtenyt työntekijä. Näistä tehtävistä kuitenkaan esimies ei ollut puhunut mitään ja selvisi, että useallakin kollegallani oli ollut vääriä odotuksia siitä mitä olin tullut tekemään.
Tässä työpaikassani on ollut aiemmin paljon muutoksia ja työntekijöitä on ulkoistettu ja uusia palkattu, mikä on myös aiheuttanut sekaannusta.
Se onni oli itsellä, että olin tehnyt kyllä vastaavanlaista työtä aiemminkin.
Voiko olla mahdollista että työ on sinulle liian vaativaa.
Et kertonut millä alallla olet mutta yleensä vaativinkin työ aloitetaan pehmeästi. Ei heti kättelyssä lyödä kaikkea aloittelijan nenän eteen vaan vanhemmat kolleegat hoitavat ongelmatapaukset.
Olen saanut ihan kohtalaista perehdytystä. Töissä on vaan niin kiire ettei muilla kolleegoilla ole paljoa uhrata aikaa opastukseen. Asiat pitäisi sisäistää nopeasti. En olekkaan vielä ihan kaikkea tehnyt mitä jatkossa tulen tekemään. Ongelmana on myös se ettei mulle ole kunnolla selvitetty miten työni on osa kokonaisuutta jne. Olen paljon yrittänyt kysyä asioista mutta aina tuntuu että saan puolinaisia vastauksia. Jotenkin tuntuu myös että osaston muu henkilökunta on jo niin rutinoitunut työhön etteivät osaa ajatella kuinka hankalaa se on aivan uudelle tyypille.
AP
Alotin ite uudessa paikassa vähän aikaa sitten. Sain yhden päivän perehdytyksen ja sitten laitettiinkin jo hommiin muiden kollegoiden kanssa. He vain eivät tunnu ymmärtävän miten vaikeaa kaikki vielä tälläiselle uudelle on kun ovat itse jo kunnon konkareita.
Kun kysyn apua jostain asiasta joku heistä näyttää sen mutta eivät päästä siinä minua sitä tekemään nii ei se jää mieleen samalla tavalla. Sitten ihmettelevät miksi en muista miten jotakin hommaa tehdään... He vain olettavat että osaisin jo hoitaa kaiken yhtä hyvin kuin muutkin siellä.
Siinä asiakkaat ihmettelvät miksi en osaa kunnolla tehdä jotakin ja jotkut vähän myös ärsyyntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Alotin ite uudessa paikassa vähän aikaa sitten. Sain yhden päivän perehdytyksen ja sitten laitettiinkin jo hommiin muiden kollegoiden kanssa. He vain eivät tunnu ymmärtävän miten vaikeaa kaikki vielä tälläiselle uudelle on kun ovat itse jo kunnon konkareita.
Kun kysyn apua jostain asiasta joku heistä näyttää sen mutta eivät päästä siinä minua sitä tekemään nii ei se jää mieleen samalla tavalla. Sitten ihmettelevät miksi en muista miten jotakin hommaa tehdään... He vain olettavat että osaisin jo hoitaa kaiken yhtä hyvin kuin muutkin siellä.
Siinä asiakkaat ihmettelvät miksi en osaa kunnolla tehdä jotakin ja jotkut vähän myös ärsyyntyvät.
Sun kannattaisi pyytää, että antavat sun tehdä ja neuvovat vaan, eivät tee puolesta, niin sulle jäisi paremmin mieleen.
Ha ha haaaa mitähän tekemistä työpaikan jännittämisellä on onko miten kouluja käynyt tahi ei? 😅
Kuulostaa tutulle, itse menin suoraan maisteriksi valmistuttuani ensimmäiseen oikeaan työpaikkaan. Siellä oli liian vähän työntekijöitä ja asiat ihan sekaisin sekä perehdytys päin persettä. Ahdistuin kokoajan enemmän ja enemmän kun ymmärsin koko ajan paremmin mitä kaikkea siellä on sekaisin, korjattavaa ja tehtävää! ! Aloin hoitaa itse asioita omalla tavalla ja vasta puolen vuoden päästä huomasin etten nähnyt unta työasioissa. Moni asia stressaa lähinnä siksi kun ne oli minun vastuulla ja neuvoja ei ollut saatavilla. Nykyisinkin on kiire ja hirveästi hommaa ja välillä ahdistaa mutta osan osaan jo hoitaa nopeasti ja hyvin ! Virheitä toki välillä tulee ja se harmittaa. Mutta usein syy on ollut se että minua ei ole neuvottu ja siksi teen ns virheen kun se puuttui....välillä pakko ottaa se sama asenne kun muilla että ihan sama !!!! Parhaani mä aina kuitenkin yritän :)