Maatiaiskissa menty, ilmaiseksi vai myynkö?
Kommentit (9)
Ei kai maatikaiskissasta kukaan mitään maksa? Tai sitten maksaa jos kissa on rokotettu ta madotettu. Niitä saa kuitenkin ilmaiseksi.
Ehkä vastuullisempaa pyytää pieni korvaus, vaikka monet antavat maatiaiskissoja ilmaiseksikin. Korvauksen pyytämisellä voidaan minimoida väärinkäytön riskiä. Esimerkiksi lapset saattavat hakea kissanpennun ilman vanhempien lupaa (vaikka tietenkin sanovat että sellainen löytyy) ja kissa voi joutua hylätyksi. Tai pentu otetaan vain kesäkissaksi. Joka tosissaan halua lemmikkikissan on valmis maksamaan siitä edes pienen summan.
Tietysti katsot ainakin vähän, että kenelle annat/myyt kissan.. ja lapselle nyt tuskin kukaan antaa eläintä noin vaan ilman vanhempia. Eikä ole kohtuutonta pyytää pientä korvaustakaan, jos kissan todella haluaa niin siitä on varmasti edes pienen summan valmis maksamaan. Itse olen etsinyt jonkunaikaa kissaa itselleni, jos joskus todella olet antamassa/myymässä niin olisin kiinnostunut!
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:02"]
Tietysti katsot ainakin vähän, että kenelle annat/myyt kissan.. ja lapselle nyt tuskin kukaan antaa eläintä noin vaan ilman vanhempia. Eikä ole kohtuutonta pyytää pientä korvaustakaan, jos kissan todella haluaa niin siitä on varmasti edes pienen summan valmis maksamaan. Itse olen etsinyt jonkunaikaa kissaa itselleni, jos joskus todella olet antamassa/myymässä niin olisin kiinnostunut!
[/quote]
Kyllä jotkut, oman kokemuksen mukaan monetkin antavat kissanpentuja lapsille. Monelle se, että saa pennut pois käsistä on tärkeintä. Vastuuntuntoinen kissanomistaja ei näin tietenkään tee. Mutta itse olen aikoinaan hakenut yhteensä 4 kissanpentua ilman että vanhemmat olisivat olleet mukana tai että olisivat edes soittamalla kysyneet ja varmistaneet lupaa kotoa. 10-12-vuotias olin tuolloin. Näille kissoille kävi onneksi kuitenkin hyvin.
Laita kuva kissasta!
Voi, kun voisimme ottaa taas kissan. Kämpässä on vain liian ahdasta, joten ei käy.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:15"]
Laita kuva kissasta!
Kämpässä on vain liian ahdasta, joten ei käy.
[/quote]
Onko mahdollisuutta päästää kissa vapaasti ulos? Sitten ahdas kämppä on ongelma, jos kissa ei pääse ulos (ja takaisin sisälle), mutta jos kissa pääsee ulos, ei tuon pitäisi olla ongelma.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:47"]
Onko mahdollisuutta päästää kissa vapaasti ulos? Sitten ahdas kämppä on ongelma, jos kissa ei pääse ulos (ja takaisin sisälle), mutta jos kissa pääsee ulos, ei tuon pitäisi olla ongelma.
[/quote]
Kukaan vastuullinen ihminen ei päästä lemmikkiään ulkoilemaan vapaana.
1. Suuri osa vapaana kulkevista kissoista jää auton alle.
2. Kissojen tapellessa keskenään ne saattavat saada tartuntoja toisiltaan.
3. Kissa ei välttämättä löydä takaisin kotiin.
4. Vapaana kulkeva kissa saattaa joutua kissanvihaajan aggression kohteeksi.
5. Vapaaksi päästetty koira saattaa hyökätä vapaana kulkevan kissan kimppuun.
6. Varsinkin maaseudulla kissalla on myös luontaisia vihollisia, mm. ketut ja haukat saattavat ottaa saaliikseen kissoja.
7. Rotukissoja varastetaan ja salakuljetetaan rajan yli (oloissa, jotka eivät taatusti täytä eläinsuojelun vaatimuksia).
Eläinsuojelu:
8. Saaliseläinten kärsimys - lemmikkikissat eivät useinkaan tiedä mitä saaliillaan tekisivät, kun saavat sen kiinni.
9. Vapaana kulkeva kissa myös lisääntyy vapaasti, ellei kissaa ole kastroitu / steriloitu. Näille vuosittain jopa tuhansille ei-toivotuille kissanpennuille ei kaikille löydy omaa kotia. Kulkukissojen elämä ei todellakaan ole mitään herkkua, ja lisäksi kulkukissat aiheuttavat myös haittaa ihmisille.
Luonnonsuojelu:
10. Kissa ei tiedä, mitkä eläimet ovat suojeltuja ja uhanalaisia ja mitkä eivät. Vapaana kulkevat kissat verottavat myös harvinaisten ja suojeltujen lintujen ja muiden harvinaisten eläinten kantoja.
Kissan ei tarvitse päästä ulkoilemaan vapaasti:
11. Kissat viihtyvät vallan mainiosti sisäkissoina.
12. Kissat ulkoilevat mielellään valjaissa, varsinkin jos ne totutetaan siihen pentuina. Myös aikuinen kissa usein oppii valjaitten käytön. Ja siellä missä on mahdollista, kissalle voi rakentaa aitauksen, jossa se voi turvallisesti ulkoilla.
Naapurisopu:
13. Kaikki ihmiset eivät pidä siitä, että heidän pihallaan kulkee vapaana kissoja. Vapaana ulkoilevat kissat lietsovat kissavihaa.
14. Kissat eivät ymmärrä eroa lasten hiekkalaatikon ja kissojen hiekkalaatikon välillä. Ne saattavat tehdä hätänsä lasten hiekkalaatikolle. Lapset puolestaan saavat hiekkaa suuhunsa leikkiessään.
15. Myöskään ne kissanomistajat, joiden kissat ulkoilevat suojattuina niitä varten rakennetuissa aitauksissa, eivät pidä vapaana ulkoilevista kissoista, koska heidän omat kissansa häiriintyvät ylimääräisistä tunkeilijoista ja sen seurauksena niille saattaa tulla ei-toivottuja käytöstapoja. Vapaana ulkoilevat kissat lisäävät myös tartuntariskiä.
16. Useiden kaupunkien ja kuntien järjestyssäännöt kieltävät kissojen päästämisen vapaasti ulkoilemaan.
Lähde: Tero Kovala - Felis
Siinäkin tuli päivän propaganda-annos. Saa Pietarin trollitehdaskin pitää vapaapäivän.
Maatiaiskissanpentu